By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Det kan den ambitiøse teatermand Lasse Lomborg Winkler, 36, tale med om.
Ligesom resten af kultur-Danmarks tusindvis af medarbejdere, har han været arbejdsmæssigt underdrejet og Corona-ramt – uden sygdomstegn. Tværtimod har han været aldeles klar.
Selv om underviseren, manuskriptforfatteren, instruktøren og den kunstneriske leder forlængst har konstateret at 2020-projekterne er aflyst eller udsat, så bevarede han sin kreativitet og koncentration, så han kunne arbejde videre på endnu en uddannelse – et målrettet forløb, som han netop har afsluttet på fornemste måde – med en ny titel.

Den estimererede odenseaner fortæller stolt i et facebook-opslag, at han har afsluttet en diplomuddannelse inden for “ledelse, kunst og Kultur”.  Han fortæller, at det har været “et utroligt spændende forløb over to et halvt år, som nu er kulmineret med en afsluttende eksamen, som han er glad og stolt over. Måske allermest fordi hans karakter rimer på knold, som han med kryptisk underdrivelse bemærker – og hvad mon det kan være.

0

Lasse Winkler som instruerer musikteater om John Mogensen i Svendborg, er udsat til samme tid og sted 2021 –  han er leder af “talentfabrikken” Elite Teater og af en ny teaterskole på Teater 95b. Foto: John  Borgkilde 

Uddannelsen henvender den sig til såvel nuværende som kommende ledere inden for scenekunst. Netop det univers, Lasse Winkler i årevis har været en del af. Uddannelsen øger “forståelsen af kompleksiteten og mangfoldigheden på det kunstneriske og kulturelle område, som stiller krav til lederen om at kunne orientere sig og agere i dette landskab på baggrund af en forståelse af sig selv og sine relationer til andre. Uddannelsen kan tilmed skabe forståelse for praksis og åbne for nye handlemuligheder”. Den udbydes af Den Danske Scenekunstskole og under fagligt ansvar af Professionshøjskolen Absalon.

Klædt pænt på
Ildsjælen Lasse Lomborg Winkler, som nu kan betegnes som “pænt klædt på til større opgaver”, har i flere år været respekteret for sin særlige pædagogiske og faglige evne for talentpleje og personlig coaching. Ligesom har markerer sig som skabende idéudvikler.

En af det første gange Lasse Lomborg Winkler gjorde sig bemærket i et større forum, var da han for over otte år siden, sammen med blandt andre den musicalglade sømandspræst Maria-Louize Helbo, tog initiativet til Elite Teater, som fra dag 1 fokuserede på undervisning og en årlig teater/musical-forestilling, hvor vægten er lagt på talentudvikling, så de på sigt kunne være flyvefærdige til etablerede skoler. Ambitionen er stadig, at udfylde tomrummet mellem amatørteater og professionelt teater.

I et kommenterende facebook-opslag mindes Maria-Louize Helbo, da “Lasse og jeg startede Elite Teater, var det med ambitionen om at have et seriøst amatørteater, der stiod bag produktioner så tæt på de professionelle som muligt. Der er siden da sat mange rekorder på danske ur-premierer – og vores håb er stadig, at Elite-spillerne, kan bruge scenen som springbræt til en professionel karriere. Det har mange gjort – og det er vi stolte over. Ikke mindst takket være Lasse.”

Endnu en teaterskole
For et halvt års tid siden, var han også blandt initiativtagerne til “Teaterskolen 95B”, som henvender sig til alle teaterinteresserede, som har lyst til at være en del af et unikt teaterfællesskab.

Lasse Lomborg Winkler, t.v. er som instruktør og læremester guld værd for de unges udvikling, ligesom han bearbejder manuskriptet, så det passer til teatrets produktion. Foto: Birgitte Carol Heiberg.

”Alle fra 16 år og opefter er velkomne til at være med”, fortæller underviser Lasse Winkler. “Det forventes at hver enkelt elev arbejder med sig selv som skuespiller samt lærer med og af hinanden. Meningen er, at vi skal grine, græde, opleve og have det fedt sammen, samtidigt med, at vi skal respektere os selv og hinanden”.

“I teaterskolen ønsker vi at være med til at skabe rammer for kultur- og teater- liv, talentudvikling, teatermiljø og ikke mindst fællesskab for alle.”, siger Lasse Lomborg Winkler, som bogstaveligt talt har sæson året rundt.
Han indrømmer blankt, han har svært ved at holde sig i ro – og er stort set altid har gang i et eller flere projekter og har idéer simrende i inderlommen. Sådan er det også lige nu, hvor han har et “meget spændende og endnu ikke offentliggjort projekt på bedding”.

Hans teaterlivs måske største projekt, musikteatret “Danmarks John” som Svendborg Teater producerer, blev lige som alle andre 2020-forestillinger udsat – i tilfældet “John Mogensen” til samme tid samme sted 2021. Lasse har skrevet manuskriptet – og  den uprøvede, men dybt engagerede Brian Arnold var den største udfordring. Han har aldrig stået på en teaterscene – og man havde derfor set frem til premieren me særlig spænding, hvor den odenseanske idrætshal-assistent Brian Arnold udfylder John Mogensens figur på scenen, hvor han bakkes op af den velsyngende skuespiller Sofie Alhøj og et fortræffeligt orkester.

Lasse Lomborg Winkler skrev fortællingen inspireret af John Mogensens folkelige sangunivers og sangene og hans på én gang glade og turbulente liv – fra gennembrud til nedture, kampe mod druk og præstationsangst.

“Vi var meget spændte og fortrøstningsfulde da corona-virussen brød ud. Prøverne var i en afsluttende fase – men nu skal vi altså vente et helt år på den ultimative premiere, som stadig er på Svendborg Teater – og det er altså rigtig lang tid. Især for de medvirkende”.

En anden premiere, han havde set frem til, var i Odense Sommerrevy, hvor han for fjerde gange skulle have ageret instruktørassistent for Joy-Maria Frederiksen. Revyen har premiere i starten af naj 2021.

 

 

 

Related Posts

“Jeg glæder mig helt vildt meget til sammen med mine musikere, at være på plakaten ved årets...

De er friske, de er fyrige, de er fynske – og så er de frem for alt unge og talentulde, siger...

Hvis ikke Dansktop-lytterne i forvejen vidste hvad en en ægte svampet, snasket brunsviger er, så er...