By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Hørte for nylig en klog mand konstatere at: Vi lever i en brydningstid…  hvorefter han bundede sit glas Bordeaux Rouge.
Sagde ham ikke imod, da det vist ikke er for meget sagt, at den forstandige herre havde fat i noget af den rigtige visdom.

Den kloge mands visdomsord nævnes her, fordi de harmonerer fint med den kultur-nyhed, som netop er tikket ind på bloggen – nemlig, at den traditionsrige udstilling “SkulpturOdense”, flyttes fra det centrale Odense til den naturskønne skulpturpark ved Hollufgaard.
Den internationalt anerkendte udstilling hedder netop “Brydningstid” med tilføjelsen “To epokers pejlinger i det ukendte”.

Udstillingen, som siden 1961 har været hjemmehørende i H.C. Andersen Haven, hvor markante og ofte debatskabende underfundige, mystiske og smukke kunstværker, var med til at etablere Odense på det skulpturelle Danmarks-kort.

Der har været tradition for at Kunstfonden købte nogle af de udstillede værker. Flere af dem blev stående eller placeret andre steder i bybilledet. Det gælder bl.a. den karismatiske “Papirbåden”, som sejler på åen, lige foran statuen af H.C. Andersen, som kan se, hvad billedhuggeren Erik Heide har fået ud af hans dramatiske eventyr “Den Standhaftige Tinsoldat”. Papirbåden, som trods sit navn er udført i mat rustfrit stål, har siden 1984, været et af HCA-Havens mest markante værker.

“Traditionen med at kunstrådet køber nogle af de udstillede værker, skulle gerne fortsætte”, bemærker Anders W. Berthelsen, formand for Odense Kunstråd. I en turistbrochure kaldes HollufgårdPark, “en af Odenses bedst bevarede hemmeligheder, godt ti-tolv minutters bilkørsel fra centrum. Den naturskønne park ved herregård og kunstatélier er tilgængelig året rundt. Der er idylliske plæner med vandløb og små broer – og overalt er der kunstværker, som udfordrer hele familiens sanser.

Kunstværkerne nærmest gror op af parkens muld – næste år vil der dukke endnu flere i det naturskønne område sydøst for Odense. Foto: Odense Kommune.

Fra centrum til Hollufgård
Midt i en brydningstid fandt kommunen alternative udstillingspladser, bl.a. i midtbyens baggårde, og i Odense Zoo.
I år skulle Brandts have været vært for udstillingen, men den blev, som alt andet i denne verden, aflyst på grund af corona covid 19.

Værkerne nåede aldrig at blive stillet op på Brandts – og Odense Kunstråd, det tidligere Billedkunstråd og Odense Bys Kunstfond, benytter nu lejligheden til at kikke ud af byen – mod Hollufgård Park, 5-6 kilometer sydøst for centrum.

Såvel lokale politikere som kunstnere har plads i det nye Kunstråd, som står bag udstillingen.

Hollufgårds historiske hovedgård fra 1494, benyttes af kreative erhverv og Gæsteatelier Hollufgårds i den anden ende af parken, er en selvejende institution, som siden 1982 har stillet værksteder til rådighed for billedhuggere og billedkunstnere, som har udviklet sig til et kraftcenter som viden om, har opnået international anerkendelse, dels hvad angår arbejdsvilkår, dels som internationalt forum for inspiration og faglig udvikling. Så den symbiose kan ikke passe bedre.

Artist Residence Skulpturpark
“Vi har tidligere haft Hollufgård i kikkerten, og nu er det heldigvis lykkedes at lande rigtig god en aftale med Hollufgård Artist Residence Skulpturpark”, fortæller Anders W. Berthelsen. “Det bliver spændende, at komme lidt uden for byen og alligevel i kommunen, og dermed være med til at øge kendskabet til den smukke park.

Hollufgård modtager et markant grundbeløb på 800.000 kroner af Odense Kunstråd for at arrangere udstillingen fra maj til september næste år. Til gengæld forpligter Hollufgård sig til alt opstille mindst 15 skulpturer af internationalt format. Parterne forventer at øge budgettet betydeligt ved hjælp af fondsmidler. Ambitionerne er høje.

Formanden for Kunstrådet, Anders W. Berthelsen, er overbevist om, at den internationale udstilling bliver en gevinst for Odense og Hollufgård Skulpturpark.

Aftalen gælder kun for 2121, derefter evaluerer parterne. Dog ser Anders W. Berthelsen, på vegne af rådet, meget gerne, at man kan blive enige om en udstilling, hver tredje år.

Der er også håbefulde toner
Hvad den kunstneriske ambition angår, slår “Hollufgård Artist Residence Skulpturpark” fast, at “med Brydningstid lader vi to afgørende og altforandrende epoker spejle sig i hinanden og belyse hinanden. (…)
I dag står vi  midt i overvældende kriser: en global pandemi, en tiltagende klimakrise, recession, ulighedskrise og truende ressourcekriser. Men der er også håbefulde toner forude og oplæg til omkalfatring af samfundet, produktionen og økonomien, som kan bringe os ud af krisen og ind i mere afbalancerede perioder”.

Så der er lys forrude, hvis man skal tro kunstens profeti. En  kendsgering, som vil kunne anes på skulpturerne i SkulpturOdense 2021. Tror jeg nok.

 

 

Related Posts

“For mig var det en mulighed, som jeg synes, jeg var nødt til at tage. Jeg kendte Odense Teater så...

Der er umiddelbart et stykke vej langt fra den lumre Omar Papa i herrelogen Ørkenens Sønner til...

Når Odenses ældste traktørsted, restaurant Bondestuen på Sdr. Boulevard, genåbner efter...