By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Blink i øjet.

JEG kan lige så godt slå det fast med det samme, at fordi du fra efteråret engang får øje på det røde logo et sted ude i gadebilledet, så er det ikke nødvendigvis fordi, der er kvinder på banen.

DER er nemlig ikke tale om kvindebevægelsens internationale symbol – selv om det til forveksling kan ligne.  Derimod er det Odense Letbanes nydesignede logo, der sammen med bybanesporene nok skal blive en markant del af bybilledet.

LARS Larson,  der er managing Director i designbureauet Kontrapunkt, har stået i spidsen for udviklingen af Odense-letbanens designlinje, herunder det røde logo, placeret øverst på en stander, som bliver vejviseren, der på den korte bane og på lidt længere afstand bliver passagerernes tavse guide, som fortæller, at “her er en af de 26 stationer på letbanens 14,5 kilometer rute”.

Letbanens enkle røde logo, placeret øverst på en stander,  bliver en markant del af bybilledet. O står for Odense, men hvor er L’et?

DER er i al sin enkelthed tale om et stort O som står for Odense og et stort L som står for letbane. O og L er grafisk set tænkt som en visuel bogstavkombi-nation. Dog vil denne skribent i al beskedenhed mene, at det i skyndingen kan blive svært at få øje på L’et, eftersom der ingen lodret “streg” er markeret i symbolets venstre side.

SELV ved genbrug af det slidstærke grafiske øje, så indikerer den korte vandrette streg lige under det store O ikke et L.

MEN skal vænne sig til meget i disse tider.

OL står for letbanen og ikke for OL
SKARPE læserne har formentlig allerede regnet ud, at der ér tale om et O og et L – og at initialerne står for Odense Letbane.
OG nej, det er altså ikke, fordi Odense i al hast har budt på afviklingen af De Olympiske Lege, efter som det ser ud til, at Tokyo endnu en gang vil udsætte OL på grund af Covid19.

VI hjælpes lidt på vej af Lars Larson, som har udviklet letbanens designlinje. Han siger nemlig, at O’et er formet med en skrifttype, der kan opleves som en signatur for et letbanetog – hvor L’et så bliver tracéet. På den måde har logoet lidt piktogramkarakter. Det er uhyre enkelt og let at genkende, og Larson forudser, at man skal kunne identificere stationerne på flere hundrede meters afstand”.

OG SÅ pointerer han iøvrigt, at det store O rent grafisk læner sig op ad andre togbaners bogstav-logoer som eksempelvis det store S i de københavnske S-tog og Metro’ens store M. Eller som U for U-Bahn i Berlin, M for Metro i Paris og Londons ikoniske UNDERGROUND – skrevet vandret på midten i en rød cirkel.

På en god dag er der ikke langt fra kvinde-bevægelsens verdenskendte symbol og til Odense Letbanes nye enkle logo.

Afdæmpet og tydeligt formsprog
INDEN for transportsektoren arbejdes generelt med et formsprog, som er relativt afdæmpet og alligevel tydeligt. Det er en slags grafisk balancekunst.
“I ODENSE er der tale om et symmetrisk symbol, som står meget roligt, og det har været væsentligt for os i designforløbet”, vurderer designerchefen Lars Larson.

LOGOET skal med tiden optræde i flere sammenhænge og forklædninger rundt i byen. Blandt andet i forbindelse med letbanens sikkerhedskampagne, ”Se letbanen i øjnene” (forsiden), der blev lanceret i foråret 2020. Et af de tankevækkende huskeråd er: “Du kan ikke høre den, før den er der”. Derfor skal du bruge øjnene.

Kampagnens visuelle signatur er baseret på det nye logo – dog vendt på hovedet, så det fremstår som et sæt opmærksomme øjne.

Letbanen en ny ukendt trafikant
“NÅR letbanetogene begynder at køre, bliver det med letbanen som en ny og hidtil ukendt trafikant i bybilledet – som bilister, fodgængere og cyklister skal være opmærksomme på”, fastslår Benthe Vestergård, der er kommunikationschef ved Odense Letbane.

HUN betegner de særlige logoer med øjne, som en ren gave. Det gør hun, fordi de kan anvendes som øjne, der ændrer udtryk afhængigt af de tilhørende budskaber.
“PÅ den måde er det lykkedes os, at skabe et unikt sammenhæng mellem logoet og trafiksikkerhedskampagnen. Det håber vi er nok til at vække de trafikeredes opmærksomhed langs letbanen – i byens trafikbillede”. Derved håber de ansvarshavende at undgå dramatiske episoder, som man har set i bl.a.  Århus.

OVER de kommende 6-7 måneder bliver letbane-logoet gradvist tydeligere, når det dukker op i kampagner, på billeder, hjemmesider, plakater m.m. Alt sammen for skabe identitet og genkendelighed, så kommende passagerer lærer at forbinde OL-symbolet med et attraktivt transporttilbud lige i nærheden. Og så håber man i øvrigt at hverken OL-symbolet øverst på hundredevis af standere eller de sorte el-master til køreledninger, ikke vil ødelægge byens  helhedsindtryk.
UANSETt om man kan få øje på L’et – eller ej.

 

 

Related Posts

      Der tælles ned til åbningen af det nye gadeforløb i hjertet af Odense, som kan puste nyt liv i...

Livet er et lykketræf og et fund af dimensioner pak det ud og ta’ det på for åbne...

Inden for ganske få dage i starten af december nåede brødrene Jonas og Mads Klindt at krydse det...