By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

“Det er helt vildt, det her, at jeg skal spille hovedrollen som mit store forbillede John Mogensen”, siger Brian Arnold.“Jeg føler mig privilegeret – og klar”.

Brian Arnold, som til daglig arbejder som vellidt alt-mulig-mand i FKS Hallerne i Odense-forstaden Dyrup, får sin skuespillerdebut i musikteater-forestillingen “Danmarks John”. Det er  Svendborg Teaters første egenproduktion i teatrets 122 årige historie. Premiere 17. april 2020. 

Det bliver bare ikke til noget. Måske ville forestillingen være blive udsat på grund af Covid19. Man da hovedrolleindhaveren Brian Arnold er sprunget fra, har ledelsen valgt ikke at lade nogen anden overtage titelrollen.

Efterfølghende historie er skrevet til bloggen for godt et år siden – og blot for at fortælle, hvor det var der var gang i har vi valgt at genbruge artiklen. Men husk … forestillingen er opgivet. Mange kræfter er spildt.

Men teater-debutanten blev overmatchet. Pludselig en dag fik han for meget af rollen som den folkekære sanger, som døde i 1977. En rolle han ikke alene spillede på teater og musikscenen, mere hele tiden, døgnet rundt. Han lignede også John – på udseende og påklædningen. Det image har han ikke længere.

Men han er stadig helt vild med John Mogensens folkelære sangkatalog.

 

“Prøverne er i fuld gang, og det går over al forventning´”, skrev bloggen den 13. deember 2019. ”

Det er spændende at arbejde med instruktør, som heldigvis er Lasse Winkler, som præcist ved, hvordan tingene skal håndteres”, sagde Brian Arnold, som gave udtryk for, at han var glad for den ekstraordinære udfordring det var, at han ikke alene skulle synge John Mogensens sange, men at også spille teater , foredrage historien og fortælle anekdoter om den folkekære sanger, på godt og ondt – i en helt ny historie iøvrigt, som Lasse Winkler har forfattet”.

Lasse Winkler fortalt til bloggen, at forestillingen er meget anderledes end det, der ellers er set og hørt, når John Mogensens liv og sangunivers har været omdrejningspunktet. John Mogensen er en uudtømmelig historie om et spændende menneske, som nåede meget på kort tid. Fantastisk, at Svendborg Teater har valgt at sætte den teaterkoncert op”, fortalte Lasse Winkler.

2. januar samler manuskriptforfatter og instruktør Lasse Winkler teaterkoncert-holdet til den første øvedag. Foto: John Borgkilde.

Livslang fordybelse
Brian Arnolds livslange fordybelse i Johns liv og musik er centrum for teaterkoncerten, og på scenen bakkes han op af hans kvindelige modspil, skuespilleren Sofie Alhøj samt et velspillende orkester. Identisk med det Brian Arnold har turneret med det sidste års tid.

Brian Arnold har gang på gang knebet sig i armen for at finde ud af om den nu også er god nok, eller om han drømmer. “Al det her, kan føles som en drøm – for jeg er jo stadig kun en ganske almindelig glad odenseaner på 42, med kone og tre voksne børn”.’

“Jeg elsker at træde op og gøre folk glade med mine musikere”, siger halassistenten, som for bare fem år siden, bare for sjov, samlede et orkester, han kaldte “Danmarks John”. Siden har der være nogle udskiftninger – men navnet og forsangeren er den samme.
“Det er noget af en omvæltning, der den senere tid er sket i mit liv”, siger manden som ellers arbejder med, at vaske gulve i Firmaidrættens haller, kridte fodboldbanerne op, male hist og her og flytte lidt rundt på borde og stole”, som han selv udtrykker det.

Drømmen om at idéudvikle Danmarks John
Orkestret “Danmarks John” blev stiftet for fem år siden.De første tre et halvt kalder han sine læreår.

“Når vi optræder rundt i landet, så kan jeg godt li’, at krydre sangene med små historier fra John Mogensens desværre alt for korte, hektiske liv. De sidste par år har jeg drømt om, at udvikle den visuelle del af showet, nemlig fra at stå og fortælle anekdoterne, til nu også at sætte John Mogensen og musikken i scene”.

“Fra at være hyggepianist og klaverbokser, lykkedes det John, takket være hans sangunivers, at blive folkeeje for alle i samfundet. Høj og lav. Fordi han med sin musik, fik danskerne til at synge med på  ”Der er noget galt i Danmark” – og så videre og så videre”.

Aldrig været meningen af plagiere
Og så fortæller Brian Arnold, med alvor i stemmen, at det aldrig har været hans mening at plagiere, eller at træde ind i rollen som John Mogensen. Når jeg tager rundt med orkestret, gør jeg altid et stort nummer ud af, at fortælle, at jeg ikke ønsker at efterligne eller være en ny John Mogensen”, siger Brian Arnold.

Takket være sin drengede entusiasme og tro på konceptet, skulle det vise sig, at han ramte en guldåre, da han med snoet overskæg og glimt i øjet, begyndte at rejse rundt med sit Danmarks John-show. Publikum elsker, når han med kombinationen af forsangerens smittende humør og velkendte ørehængere, synger sig gennem aftenen. Så er succesen hjemme.

Når der først var noget galt i Danmark, så betød det mindre, at Brian Arnold mildt sagt ingen sangstemme havde. Men livsglæden var til gengæld ikke til at ta’ fejl af. Og den kan man komme langt med. Men den mangel på stemme, er det rådet bod på nu. Takket være en kæmpe indsats.

Dygtigere musikere og højere ambitioner
“Ambitionerne steg, da showet blev professionelt, ikke mindst takket være de skrappe musikere Andres Haaber, Poul Amalie, Rasmus Stavsager Fribo og Kristian Hybel, som jeg var så heldig at få overtalt tilsat være med. Dem har jeg så meget at takke for. Det var f.eks. deres skyld, at jeg begyndte at tage sangen og projektet mere seriøst”.

“Det er fantastiske musikere, jeg har fundet til Danmarks John – og nu skal vi også være teaterkoncert-skuespillere – Privatfoto.

Så en dag tog Brian Arnold en stor beslutning, som har skabt respekt i fynske musikkredse. Han begyndte at ta’ sangundervisning på Musikskolen 17:48 i Odense , hvor det tilmed viste sig, at han er hjulpet godt på vej af en godt portion talent og et usædvanligt “musikalsk øre”. Med højt humør og ukuelig optimisme arbejdede han med stemmen og det sangtekniske.

“Det var alt eller intet, for jeg ville opfylde mit livs drøm og den udlever jeg nu”, forklarer Brian Arnold. “Jeg skal bestemt ikke lyde som John Mogensen. Der er alligevel ingen, som kan fremføre sangene, som han selv gjorde. Han var helt unik”.

Vi mødtes i swing-døren
John Mogensen døde den 10. april 1977 og bare en måned senere fødtes lille Brian i Odense. “Så man kan sige, at vi mødtes i swing-døren”, som Brian Arnold udtrykker det. “Der var bare en måned mellem os – ham ud og jeg ind”.
Længe før Brian Arnold fik tanken om, at samle et orkester og ta’ på landevejen for at hylde forbilledet med sang og musik, havde han fra naturens side sit karismatiske fuldskæg, han var mørkhåret og gik med sort kasket.
“Så jeg har ikke lavet om på mig selv, for at ligne John Mogensen. Dog optræder jeg ofte med røde seler og sigøjnerskæg, men det gør jeg ene og alene fordi det er en del af showet, som hundrede og ti procent er vores egen hyldest til den folkelige kunstner. Sandheden er iøvrigt, at jeg helt personligt ikke kan foredrage de røde seler, som også bliver en en vigtig rekvisit i teaterkoncerten.”

Til bunds i et helt livs historie
Brian Arnold var i mange år kendt som et omvandrende John Mogensen-leksikon.”Joe, jeg vidste da en hel del om sangeren, musikeren, komponisten, entertaineren og mennesket John Mogensens brogede liv, sangunivers – op og nedture. Nu kommer al den viden, mig og forestillingen til gode. For jeg har virkelig samlet på ham i årevis: Det er der kommet en større privat samling af rariteter og sjældenheder ud af”.
“Alligevel har jeg, som forberedelse til musik-teatret, lyttet til alt, hvad John Mogensen har udsendt i plader, videoer, tekst og billeder. Jeg er virkeligt gået ned i detaljer – også hvad det musikalske angår. Jeg er især imponeret over evnen til timing af sangene. Jeg har desuden lyttet til indspilninger og videoer med Four Jacks, som han var en del af fra 1956 til 1964. Four Jacks var vanvittigt musikalske, mener Brian Arnold, der på ganske få år er nået langt, fra det rene ingenting til en habil performer, som nu også kan kalde sig skuespiller in spe.

Sofie Alhøj – et spændende bekendskab 
Mens såvel instruktør og manuskriptforfatter Lasse Winkler som Brian Arnold og skuespiller Sofie Alhøj, bor i Odense, så kommer resten af Danmarks John-holdet fra Svendborg. Det gælder tekniker, producent, scenograf og musikere. Sofie Alhøj er forestillingens kvindelige karakter. Der optræder flere kvinder i John Mogensens sangunivers.
Sofie Alhøj ligner et spændende bekendskab i en rolle hun er castet til. Hun er uddannet på Skuespillerskolen ved Odense Teater, har haft væsentlige roller i alt fra eksperimenterende til klassisk teater og musicals og har haft markante roller på bl.a. Odense Teater, Momentum og Mungo Park – samt senest hovedroller i “Den politiske Kandestøber” og i år “Emil Fra Lønneberg” på Folketeatret. Hun spiller pt jule-forestilling på Randers Egnsteater. Sofie Alhøj ligner en spændende profil, som med tyngde og talent, kan løfte skuespilleren Brian Arnold.

Der optræder mange kvinder i John Mogensens sangunivers, derfor er det også naturligt med en kvinde på scenen – det er alsidige og super talentfulde Sofie Alhøj, uddannet på Odense Teaters skuespillerskole. Foto: Sille Veilmark.

Skal spille en helstøbt karakter
Lasse Winkler er ikke det mindste i tvivl om Brian Arnolds muligheder, og han ser med glæde frem til at arbejde med den totalt uerfarne forsanger.
“Brian skal gøre noget meget svært, og noget han aldrig har prøvet før. Nemlig at spille en helstøbt karakter, på godt og ondt – i to akter. På en teaterscene. Det er alt andet lige, ikke noget der ligger til højrebenet for Brian. Men han er utroligt engageret og arbejdsom, hvilket er meget vigtigt – og så har Brian karisma og personlighed, hvilket jeg godt kan li’ – også som instruktør. Det skal vi have bragt i spil på den positive måde. Det bliver spændende at opleve, hvor langt vi kan udvikle Brians evne til at formidle – det bliver i høj grad formidlingen, som er essensen af forestillingen. Brian og orkestret skal i ord, sange og musik formidle John Mogensens liv som menneske, sangskriver og musiker, på godt og ondt. Jeg har heldigvis en stærk forventning om, at vi når meget langt og lidt mere til”, lyder det fra stykkets forfatter Lasse Winkler.

Glæder sig til skuespillets magi
Selv konkluderer hal-assistenten, at han glæder sig sindsygt meget til at træde ind i skuespillets magi, som hele Danmarks John Mogensen.
“Det bliver ikke uden en god portion nervøsitet som medspiller. Jeg sammenligner det her med, at få lov til at pille lidt ved kronjuvelerne på Tower Castle”.

Hvilke sange var det nu klaverbokseren med de røde seler, kasketten og det store skæg blev kendt for i det ganske land, dengang for 43-50 år siden? Et imponerende bagkatalog, der omfatter godbidder som  Der er noget galt i Danmark, Erik Oluf Andersen, Livet er kort, Ensomhedens Gade nummer 9, Åh, hvilken herlig nat, Karl & Ann-Catrin, Så længe jeg lever, Nina, kære Nina, Sidder på et værtshus, Du ser mig, når jeg kommer, Karl Hermann og jeg, To mennesker på en strand, Kom hjem igen, Hva’ pokker skal jeg gøre, Fut og fejemøget, Ursula, Søndag morgen, Mytteriet på H.m.s, Bounty Anno 1789…  Bare for at nævne nogle.

Indrøm det bare. Du har allerede lagt et par af sangene på din indre grammofon. God fornøjelse.

 

 

 

 

 

 

Related Posts

“For mig var det en mulighed, som jeg synes, jeg var nødt til at tage. Jeg kendte Odense Teater så...

Der er umiddelbart et stykke vej langt fra den lumre Omar Papa i herrelogen Ørkenens Sønner til...

Når Odenses ældste traktørsted, restaurant Bondestuen på Sdr. Boulevard, genåbner efter...