By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

To gange var Odense-skuespilleren Sofie Alhøj klar til at spille hovedrollen i forestillinger, som begge blev aflyst på grund af corona-pandemiens restriktioner. Det ene, musikteatret ”Danmarks John”, en egenproduktion på Svendborg Teater, er aflyst to gange – i april 2020 og igen i år er den opgivet.

Desuden skulle Sofie Alhøj i december og januar have spillet den store rolle som Grisen Napoleon i George Orwalls politiske satire ”Kammerat Napoleon”. Opførelsen skulle have været hendes første opgave på Odense Teater siden 2015, samme år hun blev uddannet ved skuespillerskolen (Pool). Der er ingen planer om genopsætning.

”Det var selvfølgelig nedtur for alle parter, især da “Kammerat Napoleon” blev lagt ned ganske få dage inden premieren”, fortæller Sofie Alhøj, som bl.a. har været ansat på Folketeatret.
Efter flere freelance-opgaver
vendte hun tilbage til Odense med det primære mål, at hun med udgangspunkt i sin relativt nystartede “Lighthouse Teaterproduktion” vil være  seriøs medspiller på Fyns alternative teaterscene. Den ambition er trods pandemiens udfordringer lykkedes for Odenses nyeste teater-scene. Sofie Alhøjs innovative sans for idéudvikling af den alternative scenes muligheder, er belønnet på flere parametre. Bl.a. med fondsstøtte og en række engagementer på institutioner rundt i landet     

Alt var klar til premieren på Kammerat Napoleon…, prøverne var forløbet meget positivt og Sofie Alhøj glædede sig til igen at stå på scenen, hvor hun fem år før var uddannet på. Men så satte coronaen også en stopper for det projekt. Foto: Emilia-Therese.

Senest har projektet “Fuldt Hus”, der handler om at invitere udsatte borgere i teatret, modtaget 200.000 kroner i støtte fra Trygfonden.

Derfor er det med særlig glæde for teaterdirektøren Sofie Alhøj, at hendes “Lighthouse Teaterproduktion” har modtaget midler fra “Slots- og kulturstyrelsens pulje til kultur-, idræts- og foreningsaktiviteter” – målrettet til underholdning af sårbare, udsatte og ældre under corona-krisen”.

“En vedkommende og inspirerende opgave, fordi det heldigvis har vist sig, at netop det borgerklientel er særdeles lydhør, engageret og fantastisk glade for teater og musik”, fortæller alt-mulig-kvinden Sofie Alhøj, som også booker forestillingerne.

Uddeling af ikke-solgte teater-billetter
Hun fortæller, at hendes projektet “Fuld hus” er et initiativ, som allerede har glædet mange – ikke mindst teatercheferne rundt i landet. Det handler nemlig om at uddele ikke-solgte teaterbilletter til sårbare borgere.

“Jeg har bl.a. fået Folketeatret og Århus Teater med i ordningen og det er min ambition, at projektet bliver landsdækkende. Det fortjener det. Det er klart, at teaterbranchen først skal kæmpe sig gennem corona-nedlukningen inden projektet kan genoptages”

“Vi møder mange, som aldrig har været til koncert – eller teater. Dem giver vi en teater- eller koncert-oplevelse de sent vil glemme. Den magi har de brug for”, fortæller Sofie Alhøj, som  står bag Lighthouse Teaterproduktion og skabte her sine egne forestillinger til de sårbare, handicappede, ældre og skæve eksistenser.

Fællesnævneren for scenekunstneren Sofie Alhøj er, at hun ud over sit sind, besidder et voldsomt alsidigt talent for især sang og musik, men hun sprudler også af initiativ – lysten til idéudvikling er ikke til at tak fejl af. Koste hvad det vil.
“Og så er jeg iøvrigt også uhelbredelig nysgerrig og initiativrig, og det er altså gode ting at have med i værktøjskassen”, siger den alsidige kunstner og teaterdirektør, som også – for det ikke skal være løgn –  kalder sig vordende forfatter, idet hun sammen med sin mand Peter Kunz, musiker og instruktør, skriver på bogen “På sporet af stilhed”. Peter Kunz har været fuldtidsansat dramalærer ved Skuespillerskolen i Odense siden 1998.

Hun vil det hele – med teatret
Med en teateruddannelse som afsæt fik Sofie Alhøj lyst til at afprøve de fleste af teatrets facetter – en ambition på mange niveauer, som hun i fuld gang med at realisere – og udvikle. Det kan hun bl.a. takket sin selvskabte odenseanske platform, “Lighthouse Teater-produktion”, hvor hun kan lade alsidigheden blomstre sammen med sit team, som arbejder med alt fra teater, musik og film – og mindre koncerter. Hun er skam også en drønhamrende stærk sangerinde og dertil en talentfuld musiker. Den musiske side af kunstneren Sofie Elhøj skulle hun have afsløret i musikteater-forestillingen på Svendborg Teater. Også det projekt fik corona-pandimien skovlen under.

“Jeg havde glæder meget rigtig meget til John Mogensen-projektet, som vi virkelig havde arbejdet meget på, men sådan skulle det ikke være”, lyder det fra Sofie Alhøj  som er i det hele taget ikke bange for at gå egne veje. Hun tør, hvor andre ikke gider. Hun vil det meste.
For eksempel er hun nysgerrig efter at kikke teatres væsen efter i sømmene. At støve det traditionelle teater af og bevise, at teatret som institution ikke er rettet efter nogen bestemt gruppe i samfundet. For som hun siger, så er teateroplevelsen “rent socialt ikke kun for de særligt udvalgte – eller for dem, med boglig viden og historisk klogskab. Teatret bør i højere grad byde samfundets udsatte og de ældre borgere inden for i det teatrale univers”  .

“Teatret er for alle – alle har krav på at få tilbudt kulturelle glæder”, slår Sofie Alhøj fast og pointerer, at “også de svage i samfundet ikke alene fortjener, men har også behov for en teateroplevelse. Alene dét at opleve en historie fortalt af skuespillere – og måske musikere og danser – på en scene er noget ganske særligt. Og den oplevelse er der stadig mange danske borgere som aldrig har haft. Og endnu flere ikke anede fandtes”.

Ud over at arbejde som skuespiller og “teaterchef” holder hun også sangerinden og kontrabassisten Softe Alhøj beskæftiget med sin trio, som bl.a. spiller på væresteder som Cafè Paraplyen i Odense for ensomme og udsatte borgere. Sofie Alhøj arbejder også på et projekt om skizofreni sammen med foreninger og institutioner, som beskæftiger sig med unges psykiske trivsel.

Odenseanske Sofie Alhøj driver sin eget teaterproduk-tionsselskab og hun underholder de svage i samfundet. Det giver god mening, mener hun Foto: Sille Veilmark

Et taknemmeligt publikum

På det oplagte spørgsmål om, hvorfor hun, ved siden af al det andet teater, har valgt at arbejde skabe et forum for sårbare og svage borgere, så svarer hun lidt overraskende, at det ikke er et bevidst valg.

“Derimod er det som om, at jeg per automatik opsøger disse medmennesker, fordi jeg mener de fortjener en opmærksomhed. Måske er det nærmere den oprigtige glæde og taknemmelighed, jeg møder, som rører mig meget. Helt forenklet, så føler jeg, at teatret arv med til at skabe et tiltrængt afbræk i hverdagen”.

Samarbejdet med institutionerne kom i stand, da jeg som leder af teaterproduktionen præsenterede dem for idéen og derefter fik støtte til at gennemføre en række forestillinger.

Lighthouse Teaters aktuelle teaterprojekt, er den egenproducerede forestilling “Kærlig hilsen Etty”, der som udgangspunkt opføres på odenseanske plejehjem. “Kærlig hilsen Etty” er i tekst, billeder og musik skrevet over Etty Hillesums breve og dagbøger fra 2. verdenskrig. Med få, stærke virkemidler tegner Sofie Alhøj og Peter Kunz et teatralt billede af den unge, jødiske kvinde Etty Hillesum – og gennemgår de sidste to år af hendes liv, hvor hun gik fra at være studerende i Amsterdam til at sidde i transitlejr i Westerbork, for til sidst blive sat på et tog til Auschwitz. Sofie Alhøj fortæller, at stykket er taget op, fordi “Ettys tekster rummer en bemærkelsesværdig visdom og poesi og selvom det er 76 år siden 2. verdenskrig sluttede, så findes der i dem stadig en vigtig meddelese til os den dag i dag”.

Sofie Alhøjs blå bog
Uddannet på Syddansk Musikkonservatorium (2015) og Skuespillerskole i Odense. Hun har spillet på Odense Teater, Momentum, Folketeatret, Mungo Park og Randers Egnsteater – og har større roller i klassikere som Jean de France, Nøddebo Præstegård, Emil fra Lønneberg og Den Politiske Kandestøber.

 

 

 

 

 

 

Related Posts

“Jeg har det helt fint med min alder og nej, tanken om at stoppe ligger mig fjernt”, siger Lasse...

“For mig var det en mulighed, som jeg synes, jeg var nødt til at tage. Jeg kendte Odense Teater så...

Der er umiddelbart et stykke vej langt fra den lumre Omar Papa i herrelogen Ørkenens Sønner til...