By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Først røg det ene store smukke træ, så det andet og derpå det tredje. Lyden fra haven var bogstaveligt talt skærende og gik gennem marv og ben, indtil trækolosserne lå spredt i den destruerede oase. Så tog Allan Bo Jensen bestik af omfanget, fandt motorsav, snor og andre remedier frem omkring de tre høje træer, han er kommet for at hente. Han trak visiret ned for øjnene og høreværn for ørerne.  Så fulgte det intense skærearbejde, udført med en sirlig omhu, som stod i skærende kontrast til destrukti0nen som forvandlede træerne til bunker af træstumper, som blev læsset på de ventende biler.

Det viste sig, at der var mening med galskaben. Allan Bo Jensen er nemlig trækunstner – og han ser faktisk en skulptur i alle de træer, han ser på sin vej. Det så han også, den dag han begyndte at destruere træerne i Lotzes Have. Hvilket var en bestillingsopgave. Så der ville på sigt komme noget seværdig ud af fældningprojektet. Endda med relationer til genboen, H.C. Andersen, som jo – såvidt vides – blev født i det lille gule hus henne i hjørnet af haven, den 2, april 1805.

Det er det mest fantasifulde, der kan komme ud af et fældet egetræ – som her et verdenskendt og elsket HCA-eventyr. Privatfoto.

Nu udstilles store og små relieffer og skulpturer som kom ud af træerne fra Lotzes Have – det bliver en væsentlig del af påskeudstillingen på Filosoffen i Odense, hvor den særlige trækunst kommer til offentlig beskuelse.

Næh, det var ikke fatamorgana.
Netop i disse dage er det et år siden, at “savfører” Jensens glubske motorsav ændrede den visuelle udsigt for flere hundrede beboere i H.C. Andersen Kvarteret. Torsdag den 19. april 2018 var sidste levedag for træerne i Lotzes Have, som i 33 år havde været et tilløbsstykke for tusinder og atter tusinder fynboer og turister, som ville se HCA skuespil fra eventyrslottet.

Det gamle træ, de lod det ikke stå..
Den dag, sidst på formiddagen, gav manden bag al denne ståhej, samme H.C. Andersens tankevækkende digt, “Det gamle træ, o, lad det stå – indtil det dør af ælde…- så mange ting, det husker på…osv. – mere mening end nogen sinde – skønt løbet var kørt.

Mens vi på første parket af al magt forsøgte at abstrahere fra virkeligheden ved at huske på digterens 157 år gamle lyriske tekst, var havens tre karismatiske træer skåret sønder og sammen. Det høje ahorn i midten af haven, som var godt på vej til at springe ud i foråret samt den såkaldte hængeask, som Allan Bo Jensen vurderede til at være et godt stykke over 80 år – og dertil en yngre, ægte kastanje og en valnød.

Så er det ved at være sidste besøg i oasen – og lige før motorsaven sættes igang. Foto: john b

“Jeg husker skam godt den dag, fordi den var noget særligt”, fortæller træskulptøren Allan Bo Jensen fra “Skulpturværkstedet” i Søndersø, som var helt bevist om, at området skulle graves ud og gi’  plads til et nyt HCA-museum. Den proces som er i fuld gang lige nu.

“Det er så heldigt, at jeg i mit skabende arbejde med relieffer og skulpturer, på mange planer er  inspireret af eventyrets magi.”, siger træmanden, som for 13-14 år siden forvandlede et akacietræ i Munkemøllestræde, overfor H.C. Andersens Barndomshjem, til et fortælletræ med figurer, symboler, farver og tegn fra digterens liv og eventyr. Træet er høj og ranglet og med fødderne alias træets rødder dybt placeret i den fynske muld. Ganske som digteren selv.

Allan Bo Jensen, der er uddannet træplejer med certifikat. Han har arbejdet med pleje, fældning af farlige træer, “som en anden abekat”, og han har været selvstændig i 31 år. Og han har klatret i verdens højeste træer i Californien. Og så  har han så længe han kan huske, holdt rigtig meget af træer, uanset størrelse og omfang – lige siden han kravlede i træerne som knægt, har han fantasifuldt kreeret levende træerne, så de endte som unikke kunstværker.

Træerne i Lotzes Have fortjente at blive behandlet med respekt 

“Jeg vidste, det var smukke træer, med en stor historie. Og jeg vidste også, at mange borgere vil være kede af det. Sådan er det altid i den slags processer…”“Jeg valgte noget af hængeasken, noget af ahornen og et stykke af en valnød. Det var et smukt ahorntræ, flot rodnet og fyldt med historier. Det viste sig, at hængeasken var ret dårlig inden i, og vel i kategorien risikotræ. Jeg tog derfor noget træ oppe fra”, fortæller manden med motorsaven, velovervejet i hver en bevægelse.

“Træerne fra Lotze fortjener, at blive behandlet med respekt, fordi de har en god historie. Et værdifuldt stykke byhistorie. Det er en af årsagerne til, at jeg vil udstille mindst ti færdige kunstværker, som er skabt af træerne fra haven”. Han betegner udstillingen på Filosoffens påskeudstilling, som “meget specielt”. “Jeg har arbejdet med en bunden opgave som H.C. Andersens eventyrmotiver jo er – og jeg har taget et stramt udgangspunkt i hvert et  eventyr”.

Lang tid før Allan Bo Jensen tænder for motorsaven, har han kreeret detaljer og figurer i sit unikke kunstværk helt ned i detaljer. Privatfoto

Allan Bo Jensen arbejder normalt i træ fra næsten 300 kilo og op til seks tons, så det her er lidt af et pillearbejde … med sav og vinkelsliber.
“Mit arbejdsliv har jo lært mig, at ting kommer og går. Jeg har dog gennem årene flere gange nægtet at fælde træer, som kunden ellers ville have væk..”, siger Allan Bo Jensen, som kalder sine fantasifulde kunstværker i træ en symbiose af naturalistisk og surrealistisk. Materialet er ofte eg, løv og ind imellem nåletræer.

Læste om træernes endeligt i avisen
Da jeg læste din artikel om haven og træerne i avisen, tænkte jeg da straks på er gamle træer – at de burde have et værdigt eftermæle. Så jeg besluttede, inden det var for sent, at spørge bygherren om jeg kunne falde de træer, som alligevel skulle væk – som jeg så kunne bruge til relieffer”.

“Det viste sig, at hængeasken var i rigtig dårlig stand inden i og d vi kalder et decideret risikotræ. Det ville have været for farligt, at lade blive stående. Ved en hård storm, ville det have knækket sammen. Så hult var det – lige som i eventyret med heksen og soldaten, som rent faktisk brugte træet som en del af H.C. Andersen Paradens slots-forestilling. 

Træstubbens gamle rodnet er et kunstværk i sig selv. Kunne ahorntræet tale, ville det fortælle om de tusindvis af turister, som gennem årene netop her har fotograferet “Soldaten og heksen” fra eventyret Fyrtøjet. Foto: john b. 

Nu ét år efter, fortæller Allan Bo Jensen reflekterende, at når der sættes et stort byggeprojekt igang som her, så er træerne oftes de første som forsvinder – og bliver til flis og forbrænding. Og det er synd. Træerne fortjener en bedre skæbne. Mener han.

“Især med den historik træerne i Lotzes Have havde. Flere af dem var en del af en verdensberømt urtehave med eksotiske planter og vi må eller ikke glemte de senere års folkekultur i haven –  tænk sig, alle de teaterstykker som træerne har været vidne til. Kvarterets eventyr og aktiviteter er ligefrem kastet ind i barken. Med al den viden i behold, kunne jeg ikke gøre andet end at prøve, at få fat i bygherren Odense Kommune – og tilbyde min arbejdskraft”, fortæller Allan Bo Jensen om sine tanker – og forberedelserne til fældningerne.

Tegner med saks i papir
Nu udstiller Allan Bo Jensen på Filosoffen  sammen med sin kreative hustru Karen, der arbejder med psaligrafi. Hun tegner bogstaveligt talt med saks i papir.

Den seneste temaudstilling i parrets private galleri kaldte de “Mellem bølge og bund” og her havde hun bl.a. flere sjove fisk med – derfor kalder parret meget passende påskeudstillingen “Saven og saksen”.

“Karen er iøvrigt kongelig hof-leverandør”, fortæller træ-kunstneren stolt.”Hun designede og fremstillede Odense Kommunes gave til Dronning Margrethes 70 års fødselsdag – et papirklip og et tørklæde med tryk af klippet. Meget smukt”.

 

 

Related Posts

MEXIKANSK RESTAURANT ÅBNRR I CAFÈ-CITY Den eksotiske palet af internationale køkkener i  city...

Jeg elsker karmen … vindueskarmen   Sol sol kom igen,Solen er min bedste ven – igen. Længsel efter...

“Operationen lykkedes, men patienten døde”. Det lykkedes at sætte en forrygende Odense Vinterrevy op,...