By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Der må ikke stå en skål fra 1950’erne på bordet, hvis filmen foregår under krigen. Det risikerer at virke utroværdigt og bryde illusionen.
Det er derfor, det er så vigtigt for filmselskaberne at arbejde sammen med en pertentlig og dreven personlighed som Cæcilie Ning Hage, der er på evig jagt efter detaljerne.   

Som ejer af Tidens Samling og det store lager på havnen samt som kostumier og kostumerådgiver, har Cæcilie Ning Hage de sidste par år været intenst fordybet i den tyske besættelse – endda på to fronter. Og det er ganske tilfældigt.

Hvordan så det bedste borgerskab ud, bag de nedrullede mørklægningsgardiner – og hvordan så deres boliger ud. Det er de tidsbilleder Cecilie Ning Hage er med til at skabe.

For sideløbende med sin faste opgave med, bogstaveligt talt at “klæde den populære tv-serie Badehotellet på, så har den initiativrige odenseaner haft nok at gøre med Anders Rafns ambitiøse biograffilm “De forbandede år” med Jesper Christensen og Bodil Jørgensen i hovedrollerne – et drama som også handler om besættelsestiden i Danmark.

Cecilie Ning Hage betegner det overfor borgkildesblog.dk, som fantastisk inspirerende og en kæmpe udfordring, at få lov til at være en del af så stor en filmproduktion som “De forbandede år” – også selv om hun med egne ord, befinder sig i en ydmyg rolle et stykke bag kulissen. Og den rolle passer hende fint.   

Takket være sit store netværk, har Cecilie Ning Hage og Tidens Samlings enorme lager af accessories og beklædning fra det 20. århundredes Danmark, leveret effekter og rekvisitter til ikke færre end 42 spillefilm – ting og sager, som er med til at dokumentere og virkeliggøre oplevelsen af filmen på det store lærred.

Tidens Samlings store lager har i næsten 40 år leveret håndgribelig ekspertise til store film som Åndernes Hus, Kun en pige, Drengene fra Skt. Petri, Krøniken (tv), Badehotellet (tv), Marie Krøyer, Tarok, Dirch, Hvidsten Gruppen, Sygeplejeskolen (tv), Så længe jeg lever, Lykke Per, Der kommer en dag, Mercur (tv), Dan-Dream, Kollektivet, 9. april, Kapgang samt den allerede nævnte “De forbandede år”, som har premiere den 9. januar 2020.

Indså nichens muligheder
Cecilie Ning Hages mor, Annette Hage, skabte fundamentet til det store, efterspurgte lager. Hun nåede inden sin alt for tidlige død i 2004, at udleve drømmen om, at skabe en alsidig og unik samtidshistorisk samling – samt en permanent udstilling om den danske dagligdag i 1900-tallet. En udstilling uden sidestykke.
Tilmed udviklede Annette Hage en nebengesjæft med at levere kostymer og rekvisitter til filmbranchen. Som særlig lagerafdeling, som datteren altså har drevet videre.
Annette Hages første filmsamarbejde som kostumier var tilbage i 1981, da hun arbejdede sammen med den “ikke altid lige nemme” instruktør Nils Malmros – i hans film Kundskabens træ og et par år senere fulgte Bille Augusts og Bjarne Reuters ikoniske  ungdomsfilm Tro, håb og kærlighed og efterfølgeren Zappa, som nød godt af Annette Hages ekspertiser.

Denne artikels forfatter husker adskillige hyggelige stunder med Annette Hage, når hun over et glas rødvin med begejstring fortalte om hendes og samlingens mulighederne i filmens verden – en blændende fascination, som datteren arvede og udviklede. Den dag i dag supplerer aktiviteterne; udstillingerne, lageret og udlejningen hinanden perfekt.

Annette Hage blev i 1999 kåret som Årets Fynbo for sit utrættelig arbejde.

John Borgkilde 

Related Posts

“Jeg glæder mig helt vildt meget til sammen med mine musikere, at være på plakaten ved årets...

De er friske, de er fyrige, de er fynske – og så er de frem for alt unge og talentulde, siger...

Hvis ikke Dansktop-lytterne i forvejen vidste hvad en en ægte svampet, snasket brunsviger er, så er...

Leave a Reply