By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Hvis Carsten Friis, 49, var fodboldspiller, så havde han sikkert været anfører i Barcelona eller Liverpool!
Men han er ikke fodboldspiller og har heller aldrig været det.Han besidder nemlig det gyldne overblik som er en fodboldstjerne værdigt. Han er tilmed kreativ, målsøgende og kan med uden problem jonglere med flere bolde – samtidigt.

Gode forudsætninger at have, ikke kun som fodboldstjerne, men også når man som Carsten Friis arbejder med teater, musicals og revy som kunstnerisk leder, instruktør og manuskriptforfatter.

Der er ingen gylden mellemvej for den odenseanske teatermand, som siden efteråret har arbejdet med de første af flere end en halv snes 2020-forestillinger .

Hvordan i alverden kan du nå det hele, når det hele foregår på samme tid?
“Det kan jeg fordi, det helt banalt handler det om at være i god form og målsøgende, men også have evnen til at fange spillerens opmærksomhed. Og kræve at vedkommende skal være i fuld koncentration om den enkelte opgave. Så kommer resten af sig selv”, lyder det fra dynamiske Carsten Friis.

You Can’t Get a Man with a Gun. Instruktør Carsten Friis i den storsmilende rolle efter en af prøverne på sidste års succes i Varde “Annie Get Your Gun”. Foto: Line Tausen..

Carsten Friis har ansvar for alt fra bearbejdelse af drejebog, manuskript til afvikling af audition og udfærdigelse af produktionsplan, og derfra videre til det intense prøveforløb og selve iscenesættelsen. Altså processen fra idéoplæg til galla-premiere.

Dén hverdag, har han levet fint med i flere end 30 år og den fortsætter jeg med. Ude fra kan det måske se lidt hektisk ud, men for mig er en skabende proces og en livsform, som jeg ikke vil være foruden.

Trods intenst arbejde fra morgen til sen aften og nogle gange natten med, så er stress et fremmedord idet Carstens univers. Bl.a. fordi han tager de pauser, som han behøver.
Spillere, venner og kolleger betegner ham som rummelig, seriøs, lun og altid med et smil (eller grin) og et lyst sind.

En lille teaterfamilie i landsbyen
Tros en forrygende travl hverdag, så lægge dynamiske Carsten Friis lægger vægt på ret homogent familieliv. Han er så heldig, at såvel hans hustru Line som datteren Mille kender branchen og rollen – ud og ind.
“Det er fantastisk med så forstående et bagland”, siger han

Line Friis Pedersen, 44, uddannet koreograf, har i en snes år arbejdet med flere af de musicals som gemalen instruerer – bl.a. dem i Den Fynske Landsby og på Frøbjerg. Line er til daglig ansat på “Det Kongelige Teater Balletskolen i Odense”.

Ikke overraskende, så elsker parrets bare 10 årige datter Mille at danse og optræde – og til sommer skal Mille spille titelrollen som “Tommelise” i eventyrfestspillet på Den Fynske Landsby. I sidste og afgørende audition blev hun udpeget af et panel, som forældrene ikke var en del af.

Miller kender både eventyret og figuren Tommelise ganske godt. Siden unge frøken Friis var 5 år, har hun hver eneste sommerdag spillet Tommelise i H.C. Andersen Paraden. Nu venter den store prøve, som hun glæder sig vildt meget til, når hun skal danse, synge og spille teater foran et stort publikum på den store amfiscene.

Selvlært og var i “mesterlære”
Allerede som 18 årig begyndte Carsten Friis at undervise og instruere teaterinteresserede drenge og piger i Dalum Ungdomsskole. Han stod i flere år, hvad han selv   kalder i “mesterlære”, hos friluftsspillenes ukronede konge Erik Bent Svendlund. Til al held besad de samme sprudlende humør og engagement.

“Erik var utroligt inspirerende, at arbejde sammen med. Jeg elskede hans ekstreme engagement og temperament – og så var han ikke bange for at ændre på tingene i sidste sekund. Det kunne han, fordi han var fagligt kompetent og havde en dejlig skæv og vanvittig indgangsvinkel til tingene. Vel var han ofte hidsig og råbte op, men spillerne elskede ham, fordi han i bund og grund var et dejligt menneske. Uanset hvor meget han råbte op, så var kærligheden med”, husker “eleven” og tilføjer, At det ude fra kunne det se kaotisk ud, men det var det bare ikke, fordi Erik Bent var stramt struktureret. Ham lærte jeg utroligt meget af.”

Efter Svendlunds død i 2010 overtog Carsten Friis flere af hans faste  opgaver som instruktør og kunstnerisk leder – bl.a. i sommerspillene i Den Fynske Landsby, Frøbjerg og Varde.

For fjerde gang er Carsten Friis på kommandobroen i Rottefælden – her ses han med det erfarne hold, bag Jan Schou og ved siden af kapelmester Jens Krøyer. 

Da Rottefælden ringene
2017 blev jobmæssigt et skelsættende år for Carsten Friis.

Der skete nemlig en markant ændring i karrieren , da Rottefælderevyens kunstneriske leder Jan Schou en dag spurgte om han havde mod på at afprøve revygenren i Rottefælden. Det spørgsmål. og tilbud, havde han ikke lige set komme. Den profesionelle revy var et uudforsket land for musical-eksperten Carsten Friis, der jo elsker udfordringer. Så det var ikke svært for ham at sige “ja tak, hvornår skal jeg starte”.. 

“Det var et fantastisk tilbud og jeg følte det som en ære, at være med til at bygge en  revy med så garvede skuespillere op – og så i Rottefælden, der jo emmer af historie”,  fortæller Carsten Friis, som er i fuld gang med fjerde sæson som iscenesætter af Danmarks ældste revy i Caroline Amalieskoven.

“Jeg blev stolt af det tilbud….”

Hemmeligheden…
Tilbage til de mange opgaver og til spørgsmålet om,, hvordan Carsten Friis når dem alle – endda med et smil.
En af hemmelighederne er, fortæller han, at langt størstedelen af arbejdet med en stor produktion og mange medvirkende, handler om at strukturere og forberede sig helt ned i detaljer. Lige fra de grundlæggende tanker til selve prøveforløbet. Det forarbejde skaber ro i processen.

“Størstedelen af arbejdet med en forestilling foregår i det forberedende stadie”.

“Jeg bruger et utal af timer på at lægge et meget struktureret skema for hele processen. Derpå skal tingene koordineres. Jeg er jo ikke kunstner, men derimod en ret solid håndværker i mit fag”.

“Når jeg først ved, hvordan forestillingerne skal bygges op i detaljer, så kan jeg uden problemer ændre og tilpasse undervejs i prøveforløbet – så føler jeg mig fri i tanke og handling”.

Husk; Jeg er en mand…;
Husk nu, at jeg er en mand….  så jeg kan altså kun klare én ting af gangen”, siger han og skraldgriner. “Til gengæld, så betyder det  også, at jeg er hundrede procent til stede ved prøverne, uanset hvor jeg er!”.

“Når jeg f.eks. arbejder med Rottefælden så er det typisk fra klokken 12 til 17. Så laver jeg revy. Intet andet. Så sover de andre projekter trygt i de timer. Jeg skænker dem ikke en tanke”.

“Når Rottefælden så er overstået for den dag, så tager jeg bilen og kører videre til næste prøver. Det kan være Frøbjerg eller Varde. Så udspiller samme nøje planlagte scenarie sig, og det er ikke et problem at skille tingene ad”,  konstaterer Carsten Friis med ophøjet ro.

Ud på aftenen går turen igen til Bolbro, hjem til hustru Line og datteren Mille. Mæt af indtryk – på den gode måde. Efter en familiesnak over et par kopper kaffe finder Carsten arbejdsværelset, hvor han skriver notater fra dagens prøver. Dermed er han konstant opdateret – og det sker også, at han omring midnat begynder af forberede sig til næste dags opgaver.

Der gestikuleres under et produktionsmøde hos Rottefælde-direktør Pia Ullehus … når tingene skal sættes på plads. Og det blev de…

Efterspurgt
Der dukker hele tiden forespørgsler op på nye opgaver. Det gælder undervisning, foredrag og instruktørarbejde, som for nylig, da han blev spurgt om han vil instruere en ny ungdomsmusical, der til efteråret skal opføres på Magasinet i Odense.

“Den skal bearbejdes fra bunden, det ligner et spændende projekt og jeg sagde ja til opgaven”, bemærker Carsten Friis, som også nævner teaterkoncert, “der lyder som et rigtig spændende projekt, men som lige nu simrer på svagt blus. Den ved jeg ikke ret meget om”, lyder det hemmelighedsfuldt.

Årets friiske univers
Årets gang i det friiske univers begyndte med HCA festspillenes familiemusical “Pippi” på Magasinet – og i den senere tid har han prøvet på Middelfart Ungdomsskoles “Popstars the 90’s Musical”.
Med hensyn til Rottefælden, så var det blevet fast ritual, at Jan Schou, Carsten Friis og revydirektør Pia Ullehus læser og vurderer bunker af manuskripter fra kendte og ukendte forfatterne – og der dukker flere “oplagte” op hen ad vejen.
“I løber af maj dukker de sidste superaktuelle tekster op. Sådan er revyens væsen”.

Opbygningen af revyen kulminerer i hele maj måned med prøver  i “fælden”, hvor han forsøger at holde styr på garvede Sara Gadborg, Rikke Buch Bendtsen, Jan Schou og Mikkel Schrøder. Der er premiere torsdag den 4. juni.

Fra rotter til Varde
“Og så bliver fart over feltet med lange køreture, når jeg traditionen tro deler Rottefælden med Varde Sommerspi, som fra slutningen af juni opfører “Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv”, som han selv har skrevet drejebogen til.

Tilbage i Odense slipper han- også traditonen tro – ikke den gamle digter. Sidst i juni begynder prøverne på årets børne- og ungdomsmusical i Den Fynske Landsby, hvor der er premiere på “Tommelise” medio juli. Med datteren Mille som Tommelise. “Indrømmet. Det bliver lidt specielt, og det skal vi mok klare begge to”.

Når Tommelise og H.C. Andersen i ambitiøs Varde-udgave er overstået, så venter naturskønne Frøbjerg Baunehøj, hvor festspillene opfører “Midt om Natten”. En nyskrevet familiemusical, som er garneret med en stor pose evigunge ørehængere fra Kim Larsens og Gasolins imponerende bagkatalog.

 

 

 

 

Related Posts

MEXIKANSK RESTAURANT ÅBNRR I CAFÈ-CITY Den eksotiske palet af internationale køkkener i  city...

Jeg elsker karmen … vindueskarmen   Sol sol kom igen,Solen er min bedste ven – igen. Længsel efter...

“Operationen lykkedes, men patienten døde”. Det lykkedes at sætte en forrygende Odense Vinterrevy op,...