By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Vi kan tjene ind på gyngerne, hvad vi har mistet på karrusellen”, sang entertaineren Preben Uglebjerg i Tivoli-Varieté i sommeren 1967. Præcist et år før han blev dræbt ved en trafikulykke.  

En elsket vise, som revychefen Lars Arvad, Odense Sommerrevy, har tillært sig og som han synger med en vis tyngde – ved private lejligheder.
For, som han siger, “det er en dejlig sang med en evigaktuel Ulrich Ravnbøl-tekst, som fortæller om at overleve i samfundets op- og nedgangstider”. Skrevet for 53 år siden, da man ikke kendte til kinesiske flagermus og pandemi i Danmark.

Gyngerne og karrusellen, som sangen hedder – bare de tre ord – blev med årene synonym for noget som går op og ned her i tilværelsen. Oftes sagt med et glimt i øjet.
Derfor vil visen nok passe fint, i moderniseret udgave ganske vist, til dansk revy, hvor det aldrig i genrens 170 år lange historie, er gået så meget ned ad bakke, som den har oplevet denne sommer. Som følge af tvungen lukning oplevede alle revyerne en gigantisk nedtur, som selv den stærkeste vise ikke kan ændre noget ved.

Måske er det som en slags moralsk rygstød, når Lars Arvad sidder på kontoret og synger sangen med engageret røst.

Vi kæmpede en ulige kamp
Corona Covid-19-krisen, som p.t. har krævet 380.000 dødsfald, (heraf 580 i Danmark), er en global tragedie, som har sat sine dybe spor i “Mor Mettes” andedam, hvor revyen bare én af flere hundrede brancher, som er hårdt medtaget.
Som formand for brancheforeningen RevyDanmark med 21 medlems-revyer, udtalte Lars Arvad i april, at “vi alle har kæmpet en ulige kamp mod en ny og ukendt fjende. Coronakrisen gjorde det umuligt, at stable en revy på benene denne sommer. Uvisheden omkring store forsamlinger og gæsternes sikkerhed, var altafgørende for den svære beslutning, som regeringen tog for os”.

“Det har været hårdt, at arbejde for 21 danske revyvirksomheders overlevelse. Jeg tror også, at det har været en lærerig proces, siger Lars Arvad. Foto: Anders Wiuff.

Traditonen længe leve
“Det har været trist i forløbet, at høre kollegerne i sommerlandet, som kæmpede desperat for deres revyer. Takket være hjælpepakker og forskellige former for lokal støtte, er der grund til optimisme på landplan. Men det samlede resultat er ikke gjort op.
Revyfolk er af natur stærke og seje. De kæmper en daglig kamp for at holde den folkelige kultur på benene – og de kunne aldrig drømme om, at give op. Traditionen længe leve”.

“Lad mig slå fast. Uanset hvad, så vil verden se anderledes ud, på den anden side af krisen – hvornår det end er”, funderer Lars Arvad – og fortsætter; “Den situation har revyerne pligt til at forholde sig til – og det gør de. Dansk revy er et seriøst erhverv, som bidrager positivt til samfundsøkonomien – men også til den folkekulturelle Danmarkshistorie”.

“For som Helge Kjærulff-Schmidt sang i Hornbækrevyen under besættelsen 1944, så er “Vi er alle i samme båd“, iøvrigt fremført med rumsterstang, pegepind, høj hat og dannebrogsflaget blafrende. De gamle revysange går ikke så let ned med flaget. Trods bølgegang og høj sø, har krisen lært os at stå sammen – dansk revy sejler mere end nogensinde rundt med os i samme båd”.

Kasketten er vendt og drejet
Lars Arvad har haft voldsomt travle måneder, hvor han har vendt og drejet kasketten, alt efter om han var revychef eller revyformand eller far til tre skønne børn- og Michelles mand.
Midt i travlhed og hurlumhej skulle han også finde overskud til at tænke sin Odense Sommerrevy 2021 – iøvrigt fornemt bakket op af sin nye direktør Jani Lykke Methmann. Det endte med at 2020-holdet fik genvalg, og alle som én sagde ja tak – og det suppleres endda med revy-stjernen Henrik Kofoed. Gyngerne er allerede begyndt at gynge i revyteltet. Billetsalget er i fuld gang til Engen 2021.

Undervejs og her bagefter nedlukningen, har den 40 årige fynbo gjort sine overvejelser om sommerrevyen i al almindelighed og om dansk revy i særdeleshed – ansvar har haft i sin dobbeltrolle.
Al det og meget mere er årsagen til, at borgkildesblog.dk bad “Årets Fynbo”, revychef, landsformand og familiefar m.m., om at reflektere over den aktuelle situation – og fortælle om sine tanker.

“Jeg afløste min gamle ven Torben “Træsko” Pedersen fra Cirkusrevyen som formand i RevyDanmark. I alle 29 år som førstemand, var årets store opgave, når han og bestyrelsen skulle finde ud af, hvor i verden medlemmernes årlige inspirationstur skulle foregå. Bare ni dage, jeg understreger NI dage… efter, at jeg var valgt til formand, brød coronaen ud lys lue”, siger Lars Arvad og skraldgriner. “Det er jo vanvittigt – og jo, vist har det været en kæmpe udfordring – og lærerigt for mig”.

Arvads tanker på tryk
Selv under verdenskrigene blev der spillet revy i Danmark. Mest fordi, der var brug for satiren, monologerne og sangene – og publikum tog dem til sig.
“Men den ny og ukendte gæst, formentlig en kinesisk flagermus, blev en global fjende – også for den ellers så standhaftige gamle danske revytradition” siger han og konstaterer, at “politikerne i den svære tid gjorde noget væsentligt for vores specifikke genre i det kulturpolitiske helhedsbillede. Vi oplevede at vores såkaldt lette genre blev taget seriøst”.

“I en digital tidsalder med alle muligheder for tekniske løsninger, er det selvfølgelig muligt at vise revy online via link, en forestilling som sendes ud til kunder, der har købt billet? Ja vist er det naturligvis muligt”, funderer formanden. “Men det er altså ikke dét, som publikum køber billet til. Det er ikke dét vores publikum vil ha’. Når de køber billet til en revy, så er det til nærvær og til en fælles totaloplevelse – her og nu. En oplevelse for alle sanser, oftes kombineret med kulinariske godbidder og kolde velskænkede drikke – en særlig aften i byen”.

Det rene selvmord
“Revyen skal ikke være digital. Det du’r ikke. Det vil være det rene selvmord, at spille revyer online. Det kan til en vis grad lade lade sig gøre på tv, men kun fordi der inkluderes reaktioner fra publikum med billeder af skraldgrinende publikum, som sidder tæt og
hygger sig i fællesskab – uden mundbind, plexiglas og en sky af håndsprit”.

“Når revyen er ramt så hårdt, som denne sommer, så er det fordi den lever af at sælge samvær, nærhed, smil og underfundighed. Revyen er desuden identisk med satire, overraskelser, humor, sang og levende musik. Jeg vil påstå, at revyen er lige så dansk som Dronningen. Lurpak og røde pølser med brød”.
“Da krisen kradsede allerværst, spændte regeringen sikkerhedsnet ud under særligt nødlidende kulturinstitutioner. Der var fine hjælpepakker, målrettet danske revyer, som følge af en grundig dialog mellem Revy Danmark og Kulturministeriet.
Meget rammende begrundede kulturminister Joy Mogensen pakken med ordene; ”en sommer uden danske revyer er ingen rigtig sommer. Derfor har vi spændt sikkerhedsnet ud under revyerne, så de kan vende tilbage i 2021”. Citat slut.

Pakken dækker ikke det hele
Om alle landes revyer kommer helskindet igennem, er dog stadig usikkert, da pakken kun dækker 80 procent af de mange udgifter, vi har haft eller er kontraktligt bundet til. Jeg synes faktisk, politikerne har gjort noget væsentligt for vores specifikke genre i det kulturpolitiske helhedsbillede. Den såkaldt lette genre er taget seriøst. Vi i bestyrelsen betragter det, som en flot håndsrækning fra regeringen, og det vil vi som branche gerne kvittere for. Vi bukker og takker”.

“Dermed fik revyerne statsstøtte, for første gang i danmarkshistorien”,

“Husk nu på”, siger han med alvor i stemmen, “at vi er et erhverv, som hvert år bidrager positivt til samfundsøkonomien. Revyerne er private veldrevne virksomheder, som ikke ligger inde med de store egenkapitaler. Revybutikken er ikke en storindtjenende virksomhed. Vi er selvfinansierede, og det skal vi blive ved med at være”, siger Lars Arvad og konkluderer, at “revyen er upartisk og lever af gensidig respekt mellem samarbejdspartnere, sponsorer, kunder – og den by vi hører til. Revyerne sælger hvert år omkring 300.000 billetter, og aktuelle beregninger afslører, at hver enkelt revy bidrager til turismeøkonomisk effekt i de lokalsamfund, som er så heldige at have en revy”.

Kunder fra hele landet
“Vi trækker typisk kunder til fra hele landet, gæster som oftest kombinerer revyoplevelsen med besøg på lokale kulturinstitutioner, caféer og restauranter, gør brug af detailhandlen og overnatter på byens hoteller”.
“Når vi kommer ud på den anden side af coronakrisen, vil verden se anderledes ud. Så har vi alle fået en ny hverdag, som revyen tager fat på til den tid. Det ligger i revyens DNA. På godt og ondt”.

“Nu må vi se at få tjent ind på gyngerne, hvad vi har mistet på karrusellen. Vi er jo alle i samme båd – som så småt er ved at være klar til at sejle videre. Vi glæder os helt vildt til at komme i sikker havn og til igen i 2021, at spille revy”.

 

Related Posts

MEXIKANSK RESTAURANT ÅBNRR I CAFÈ-CITY Den eksotiske palet af internationale køkkener i  city...

Jeg elsker karmen … vindueskarmen   Sol sol kom igen,Solen er min bedste ven – igen. Længsel efter...

“Operationen lykkedes, men patienten døde”. Det lykkedes at sætte en forrygende Odense Vinterrevy op,...