By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Det nye H.C. Andersens Hus åbner midt på sommeren 2021. Det er ganske vist. Datoen for den eventyrlige indvielse, er dog ikke officielt på plads.
Skal museets japanske mesterarkitekt Kengo Kuma, 65, være åbningens æresgæst, så bliver det ikke fredag 23. juli eller dagene deromkring.

For så er Kuma optaget af hjemlige forpligtelser, idet han må være selvskrevet til åbningen af de 32. olympiske lege på det olympiske stadion i Tokyo, en monumental sportskatedral, som Kengo Kuma har udtænkt og designet.

Legene skulle efter planen været åbnet 22. juli i år, men som titusinder andre sports- og kulturarrangementer er ramt voldsomt af den globale Covid-19 coronavirus, så er verdens største idræts- og mediebegivenhed ikke gået ram forbi.

Derfor er OL udsat et år – og det betyder i realiteten, at Kengo Kuma, levende legende i såvel japansk og europæisk arkitektur, kan deltage i åbningen af sine to bygningsværker, i Odense og Tokyo, inden for relativt  få dage.

Officielt er det ikke besluttet, hvornår Odense Bys Museer vil placere den storstilede åbningsceremoni, hvor museerne ved en symbolsk højtidelighed får nøglerne overrakt af bygherren Odense Kommune.

“Det levende træ” og egne konstruktioner er lig med dele af den nye bygning. Skitsen er en del af Kengo Kumas HCA-vinderprojekt

Dristig og fantasifuld
Kengo Kuma og hans europæiske departement af designere bruger en nærmest filosofisk tilgang til den dristige udformning af H.C. Andersen-projektet, hvor det meste af museet indrettes under terræn og hvor Odense Bys Museers førsteprioritet fra
dag 1 var rummelige lokaliteter med plads til nytænkende digital teknik til formidling af H.C. Andersens liv og værker på 139 sprog. Så mange sprog er digterens eventyr oversat til.

“Jeg føler mig overbevist om, at publikum fra hele verden, ikke alene vil lade sig tryllebinde af helt nye indgangsvinkler til ny viden om den altid nysgerrige digter og rejseglade verdensmand H.C. Andersen. Det bliver et oplevelseshus, hvor alverdens gæster vil blive fascineret af det unikke byggeri, lokalerne og interiøret under terræn – men også af områdets fantasifulde udformning, som vil afsløre Kumas særlige interesse for cirkler, rotunder, sokler, tårne og bløde kurver samt hans begejstring for alskens træsorter, bemærker formidlingschef Asger Halling Lorentzen.

Sådan nogenlunde kan caféen ta’ sig ud inde fra. Her får man et stærkt indtryk af Kumas ambition om trækonstruktionernes visuelle virkemidler. Caféen, tæt på letbanen, indrettes i den ene af  den magiske haves fire pavilloner. Foto: Odense Kommune 

“Nu er vi for alvor begyndt at glæde os til at opbygge udstillingerne, som oversættes til engelsk og kinesisk. Det bliver forrygende, at komme til at arbejde i verdensklasse-lokaliteter, hvor kun væggene er lodrette”.
Britiske Event Communications står for udviklingen af  udstillin-ger. BEC stod bl.a. bag det nye Titanic museum i Belfast samt af Polin Museum for det jødiske folks historie i Polen, som vandt “European Museum of the Year Award 2016”.

Der drages visse paralleller mellem Odense og Tokyo
Vel er der forskel på et eventyrmuseum midt i Odense og et superstadion i Tokyo med 14 millioner indbyggere. Alligevel spores flere byggetekniske paralleller. Det gælder bl.a. hans særlige hang til at sænke sine byggerier til “kælderniveau”, så de i terræn integreres med jord og natur.
Da byggeriet af “Tokyo new Olympic Stadium” var i fuld gang, nåede perfektionisten Kengo Kuma at redesigne sin oprindelige plan ved bl.a. at sænke overfladen med fodbold- og atletikbanen.

Hellere ikke HCA-projektet er gået ram forbi, idet de oprindelige tegninger er korrigeret flere steder, for at få områder integreret i det omliggende bymiljø – der gælder bl.a. i hver sine ender af haven, nemlig mod Bangs Boder og mod det grønne letbane-område.

HCA-haven i fugleperspektiv med letbane-sporene nederst – og Mindehallen øverst t.v. – nu i hvidt. Den runde sokkel t.h. er en pavillon i to etager med facader i træ og glas med et karakteristisk bindingsværk. Den cirkulære bygning t.h. bliver områdets café med udeservering. Foto: Arkitekterne Kengo Kuma and Associates, Cornelius Vöge og MASU Planning.

Både japanske og danske træsorter
Kengo Kuma har opnået verdensberømmelse for sit dristige brug af naturens egne byggemateriale.

Hans brug af sit hjemlands  japanske træsorter til bl.a. beklædning af vægge, vil kunne ses på såvel det olympiske stadion som på HCA-museet. I sandhed to vidt forskellige størrelser.

Tilskuerpladsernes bagside af det supermoderne stadion, er  indhyllet i en gigantisk tømmergitter-struktur – inspireret af klassisk japansk tempelarkitektur. Ved at inddrage den frodige natur og vegetation, tilfører han sine designs et nationalt udtryk.

Det kan ses også på det olympiske stadions meget specielle  tagkonstruktion – høj hævdet over de 80.000 tilskuerpladser.
Efter legene får stadion status som Japans nationalstadion.

Japan med til Odense
Kengo Kuma har taget japanske byggetraditioner med til Odense, idet han mener de harmonerer fint med H.C.Andersens univers.
Den fremtidige eventyrhaves fire markante cirkelrunde bygninger beklædes med trækonstruktioner. En enkel og visuel teknik, han har hentet i den japanske tempeltradition.

Også klassisk fynsk byggetradition
“Det er dog ikke japansk det hele, således udføres træbeklædningen i fynsk lærk”, fortæller Asger Halling Lorentzen – og tilføjer:.

“Om kort tid pågår arbejdet med at støbe ventilationsskakte i terræn, hvor efter byggepladsen gøres klar til næste entreprenør, som skal opføre trækonstruktionerne”.
“Den arkitektoniske udformning af træfacaden i den del af beklædningen, som knytter sig til de bagvedliggende glaspartier, er for eksempel inspireret af dansk, eller rettere fynsk bindingsværk-traditi0n samt  af træernes organiske struktur. Specifikt har bindings-værket i Davinde Vandmølle, som kan ses i Den Fynske Landsby, været den konkrete inspiration for Kuma. Vandmøllen menes bygget i 1585. Indtil 1829 var den ejet af Sanderumgård. I 1943 solgte mølleejer Peter Jensen den bindingsværksbyggede møllebygning til Odense Kommune og Den Fynske Landsby, som åbnede fire år senere – med en genopbygget vandmølle.

Kengo Kuma har bl.a. ladet sig inspirere af den 350 år gamle Davinde Vandmølle og vandmøllegården i Den Fynske Landsby. Foto: Odense Bys Museer

Hårdhed og blødhed
I et interview med det internationalt anerkendte arkitekturmagasin “Dezeen” fortæller perfektionisten Kengo Kuma blandt andet, at de visuelle effekter er vigtige, men kun en lille del af det færdige design. Helheden inkluderer også den fysiske beskaffenhed – materialernes hårdhed og blødhed, akustikken samt  materialernes dufte. Fra design-processens begyndelse tænker han ikke alene i former, men lige så meget i brugen af materialer”.
Og så fortæller mesterarkitekten, at han og teamet, hvis nogle skulle være i tvivl,  i designdelen selvfølgelig også gør brug af moderne computerteknik, samt at teamet altid tager naturens originale materialer, bl.a. træstykker, med ved bordet. Han tilføjer, at “det vigtigt, vi i den fase mærker, føler og snakker om, hvad materialerne kan”.

Rundt og skævt
Hvad angår HCA-projektets spektakulære udformning, så har Kuma ladet sig inspirere af digterens poetiske idérigdom. Derfor sværger han til det overraskende, skæve, underfundige og runde i byggeriet, hvor altså kun væggene er lodrette. Alene den kendsgerning må kalde på alles nysgerrighed.

Når den sidste store kran og diverse byggeredskaber om kort tid er kørt væk, så rykker havearkitekter og gartnere ind med jord og muld, for at plante og anlægge den kuperede labyrintisk have som med små stier, høje hække, store buske og stedsegrøn bevoksning, bliver en ny oase i midtbyen. Den offentligt tilgængelige have åbner sammen med museet i sensommeren 2021. Eller hvis alt går vel allerede i juni.

Skæbnen vil, at Kengo, nyskabende arkitekt og designer, har to værker som åbner næste sommer.

Skal ligge ved fødehjemmet
Årsagen til museets placering netop her, mellem Hans Jensens Stræde, Bangs Boder og letbane-kvarteret, er Odense Bys Museers ønske om, at fremtidens museum integreres med det ikoniske gule hus på hjørnet af Hans Jensens Stræde og Bangs Boder. Som regnes for H.C. Andersens fødehjem.

Den 75 kvadratmeter lille bygning fra 1780’erne er sammen med den ottekantede Mindehallen fra 1929, lige bagved fødehjemmet, eneste bevarede bygninger fra det oprindelige museum, som blev revet ned for to-tre år siden.

Odense Byråd købte i 100 året for digterens fødsel 1905, det lille nedslidte hus. I 1908 åbnedes et lille museum i huset. I de følgende år voksede samlingen som følge af en ihærdig indsats. Det samme gjorde besøgstallet godt hjulpet på vej af den store nationale og internationale interesse for digteren og hans liv. Andersenmania-interessen førte til, at digterens barndomshjem i Munkemøllestræde erhvervedes og åbnede som museum i 1931. Det sidste sted Hans Christian boede med moren, inden han i 1819 drog til København med postvognen fra Overgade – for at blive rig og berømt.

På kompromis
Projektledelsen og museerne samt kommunen som bygherre, har i hele forløbet været i kontakt med arkitekten og hans europæiske samarbejdspartnere, blandt andet med henblik på at afstemme forventninger og virkelighed. Som museets repræsentant i byggefasen bemærker Asger Halling Lorentzen, at “parterne indtil videre har haft et positivt og konstruktivt samarbejde og der har været forståelse for, at man på nogle punkter må afvige fra de oprindelige tegninger”.

Byggeledelsen fortæller at byggeriet indtil videre ikke har været berørt af Covid-19. Derfor forventes også at åbne museet helt som planlagt i sommeren 2021.

Og så er der turismen
Ifølge beregninger fra Odense Kommune og  VisitOdense vil det nye H.C. Andersen Hus tiltrække mellem 250.000 og 300.000 nye turister til Odense. Det var tal som blev tryllet frem inden Covid-19 virussen i noveber/december 2019 alvor tog fat  – ikke mindst i kineserne og også i resten af verden.
Flertallet af de besøgende vil være internationale turister – næsten 70 pct. Alene H.C. Andersen Museet trækker årligt ikke færre end 20.000 gæster – som alle betaler entré. Men om kineserne får love til at forlade deres land de næste par år – eller i længere tid, kan man kun gisne om.

Hvis alt vil vedblive, at være ved det gamle, så vil omsætningen – takket være den store HCA-investering – øges med mellem 200 og 250 millioner kroner årligt i den lokale turismebranche. Bliver tallene til virkelighed, giver det turismen i Odense et historisk løft. Men men!!! Det hele afhænger helt af, om kinesernes flyruter til Europa genoptages, om hjemme-karantænerne ophæves og om det lykkes at plaffe alle landets sygdomsbefængte fugle til ukendelighed – og så er det jo heller ikke sikket, at de ellers besindige små kinesere med deres evigt fungerende film- og fotografiapparater, er de mest populære gæster – uden for Kina. Trods deres tykke tegnebøger….

Og så må den stort anlagte markedsføringsstrategi lægges om – og sigte på nye markeder, når verden engang ser anderledes nu.

—-———————————————

Planen var, at det 32. moderne olympiske lege skulle åbne den 22. juli i år, men som titusindevis af andre kultur- og sports-arrangementer verden over, har den globale Covid-19 coronavirus også sat sine dybe spor i Japan – og har derfor været den direkte årsag til at verdens største idræts- og mediebegivenhed er udsat præcist et år. Hvordan udsættelsen vil ramme lanceringen af Odense og det nye H.C. Andersens Hus vil vise sig.
Det er planlagt, at “udstillinger, introduktion, workshops og pressemøde skal inspirere til en asiatisk invasion af turister i årene fremover”. Den storstilede præsentations-event med danske og japanske honoratiores og internationale medier er planlagt til at foregå onsdag 5. august i år.
Om den eventyrlige charmeoffensiv også udsættes vil vise sig. Odense Kommune, Visit Denmark og Odense Bys Museer har arbejdet længe og intenst på projektet, som i dén grad er ramt af coronavirus.

 

Intet er som det har været,
intet bliver som det har været.
Citat: Mette Frederiksen, statsminister.

 

Af
John Borgkilde

 

 

 

Related Posts

Efter godt 52 år i dvale er Overgade forlænget med 60-70 meter og forvandlet til et lille torv ud...

“Som revychef siden 2009 har jeg oplevet meget, men aldrig har jeg mærket en begejstring, som den...

“Hold da helt op. Der er sket noget siden jeg var her sidst. Helt utroligt. Se det nye Carl...