By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

”The Show Must Go On”
Udtrykket ”The Show Must Go On” har i årevis været velkendt i showbusiness around the world. Den multinationale sætning bruges oftes, når noget kikser i forbindelse med en forestilling, eller underforstået ”vi må videre”.
Altså uanset hvilken forestilling der der er tale om, så skal der som udgangspunkt stadig arrangeres et show for et ventende publikum. Derfor ”The Show Must Go On. Lige nu efterlader corona-smitten og de barske restriktioner til kultur-udbydere verden over og dertil benhårde afstands-krav til publikum, et kulturliv i alarm-beredskab.

Ud over at være en berømt udtryk, som er mest kendt fra alle hylder i kulturlivet, så er skal det da lige med, at ”The Show Must Go On” også en forrygende Queen-klassiker fra 80’erne. Så vi bl.a. husker for Freddie Mercurys minderige udgave ved Queens fantastiske koncert på Wembley.

 

RIKKE OG PHILLIP’S FÆLLESSANG 
Rikke Hyldgaard, odenseansk forfatter og journalistisk lektor på Center for Journalistik ved SDU, har sammen med fællessangpianisten Philip Faber skrevet bestselleren “Den danske sang”, hvor Faber øser af sin viden om den danske sangskat.

Rikke Hyldgaard.        Fotograf: Helga Theilgaard.

“Det er Phillips bog om den danske sang, og den er blevet til i samarbejde med mig. Vi har arbejdet tæt sammen i mange, mange måneder – også inden Covid19-nedlukningen, så man kan sige, at vi var på forkert med virkeligheden uden at vide det”.
Bogen “Den danske sang” har fået meget fine anmeldelser og er bl.a. kaldt “underholdende og informativ”.
Ud over sit arbejde på Syddansk Universitet har hun udviklet sig til en meget læst forfatter, som efterhånden har sendt syv bogtitler i handlen. De mest kendte er portræt- og samtale-bøger om og med blandt andre Grevinde Alexandra, Hans Pilgaard, Johs. Langkilde og Dorthe Kollo.
Rikke Hyldgaard stammer fra Skive-egnen, var journalistelev på Fyens Stiftstidende og bor i Skibshus-kvarteret.
Phillip Faber: “Den danske sangskat er enestående. Ingen andre lande har så broget og rig en arv, der bruges og fornyes hver eneste dag. Den samler mennesker på tværs af alle skel, og fællessangen blomstrer over hele landet”.

 

SOMMEREN VAREDE EVIGT
Jørn Jeppesen, guitarist og komponist, skal på debutturné med ”Jeppesen & de utrolige”, hvis Brostrøm og Frederiksen giver lov. Jeppesen skrev titelsangen til albummet ”En helt almindelig dag”, da det under den første corona-lukning stod klart, hvor glade vi er for den helt almindelige dag.

Jeppesen og bandet har brugt corona-pausen til med afstand at prøve på et nyt turné-repertoire.

Det var også en helt almindelig dag hjemme på landstedet i Skovs Højrup indtil Jeppesen læste Politikens musikskribent Erik Jensens præsentation af 20 udgivelser, som havde gjort størst indtryk på han musikører i 2020.
”Og fand’me om ikke mit album var med i det rystende fine selskab. Jeg blev mega glad, bl.a. fordi Erik har hørt og forstået albummet i den ånd det er skabt”, fortæller Jørn Jeppesen.

Erik Jensen skrev blandt andet, at ”albummet er såre sympatisk og påfaldende ofte også såre godt. Opløftende pop for voksne til en lørdag i december. Forstår ikke helt, hvorfor den fine skive ikke har fået større opmærksomhed i medierne, når den rummer vedholdende sange som ”Alt er bedre nu”, ”Stille dage i September” og ”Sommeren varede evigt”.

 

DER RØG TUREN TIL JAPAN
Harald Haugaard, violinist og komponist og hustru, sangerinden Helene Blum, som også kaldtes Danmarks “ukendte” verdensstjerner på den internationale musikscene, kommer ikke på drømmerejsen til Japan, de og deres band, havde glædet sig vanvittigt meget til.
Det rejsevante par fra Svanninge Bakker har været i Japan i 2010 og 2015 , men denne turné skulle være noget ganske særligt, hvad koncerter angår. Nye kompositioner skulle præsenteres på turnéen . Men så meddelte arrangøren fra Tokyo, at den voldsomme stigning i Covid19-smittetallet i Japan umuliggjorde turnéen
På sin facebook-profil skriver Helene Blum, at de forstår aflysingen, og tilføjer, at parret havde forberedt sig i over tre år.
Japan er blandt mange aflysninger for det musikalske ægtepar, der mange steder i verden er mere kendte end de er herhjemme.

HILSEN FRA SINGAPORE
Maria-Louize Helbo, sømandspræst og  projektleder i Danske Sømands- og Udlandskirker med midlertidig bopæl i Singapore, hvor hendes mand har sømandspræsteembedet, fortæller i en julehilsen, at alt er vel i varmen.

Maria-Louize Helbo elsker også at synge og spille rock og pop i eget studie

“Vi havde fire vellykkede julegudstjenester med fyldt kirke – cirka 55 personer per gang. Alle corona-restriktioner blev opretholdt, herunder afstand og håndsprit”, oplyser Maria-Louize, som kommer fra Fjordager/Åsum-området og som i syv år har arbejdet for sømandskirken med udgangspunkt i Østen – og bl.a. boet i Hong Kong, hvorfra hun plejede det danske kirkearbejde i Shanghai og Beijing.
“Heller ikke herude må vi synge og spille i kirken. Sådan har det været siden marts, så det har vi vænnet os til. Vi indretter os efter forholdene. I julen klarede vi os med musik via bluetoothafspiller”, forklarer Maria-Louize Helbo – og tilføjer “at bloggen er til stor glæde for os ude i  verden. Her får jeg noget at vide om det der sker hjemme i Odense”, slutter Maria-Louize Helbo som i sin tid var med til at etablere Elite Teater i Odense sammen med instruktør Lasse Lomborg Winkler.

 

SLOTSGAARDENS JACOB MOTH HÆDRET MED FORNEMT LEGAT
Jacob Moth-Poulsen,
skuespiller og instruktør, har modtaget en donation på 75.000 kroner fra Wilhelm Hansen Fonden.

Jacob Moth-Poulsen

” Sikken ære, at bestyrelsen mener, at jeg er én af tyve kunstnere, der er forbillede for alle i kulturlivet. Det er berigenede at opleve, hvordan WH Fonden med integritet og hjerte støtter og styrker kunsten i denne svære tid”, siger Jacob Moth-Poulsen, som var elev på Odense Teater, da han i 2012 sammen med scenograf og lysdesinger Jens Klastrup, realiserede idéen til et sommerteater i gården på Odense Slot, hvor de gamle mestre Molière, Holberg, Shakespeare etc. hyldes med klassisk teaterrepertoire. Teatret udformer iscenesættelser, leger med teaterbegreber og formsprog for at underholde et nutidigt publikum. For få år siden blev organisationen justeret, og Jacob Moth-Poulsen har påtaget sig ansvaret for den kunstneriske ledelse. Han får de tossede og geniale idéer, og trækker i trådene. “Vi arbejder energisk for at bevare et mødested, et laboratorium for uddannede skuespillere, der med uslebent kompromisløshed og mod går i flæsket på de arketypiske tekster, som kendetegner sommer-teatergenren, siger Jacob Moth-Poulsen som stadig er ansat på Aalborg Teater.

SOMMERDRØMME
Rune Kallager,
formand for H.C. Andersen Festspillene, ser i sin jule- og nytårshilsen tilbage på et trist år, hvor spillene ikke har oplevet ret meget fest.

Rune Kallager 

Forestillingen “Tommelise” blev som titusinder af andre kulturevents aflyst på grund af Covid19-pandemien. Eneste opmuntring i 2020 var, da formanden en varm og smuk lørdag i august modtog Fynske Banks initiativpris på ikke færre end 100.000 kroner. Rune Kallager valgte straks at donere posen med guldmønter til H.C. Andersen Festspillene, som, hvis myndighederne giver tilladelse, vil opføre “Tommelise” til sommer -forestillingen som holdet ellers var klar til at præsentere i den forløbne sommer.
“Det er vores drøm både af hensyn til spillere, publikum og hele det entusiastiske hold, som står bag”, siger han.

TILBAGE TIL TEATRET
Mette Sigaard er dybt inspireret af ansvarsfulde poster. “Jeg tror på egen kunnen, fordi, jeg har noget at byde ind med”, slog Mette Sigaard fast, da kulturministeriet udpegede hende til bestyrelsesformand på Odense Teater, hvor hun indtil 2018 havde været ansat i 11 år – senest som økonomi- og personaledirektør.

Foto: Odense Teater.

Hun blev senere økonomichef på TV2Fyn og derpå en kort periode økonomidirektør på det skrantende Fredericia Teater, som i marts indgav konkursbegæring. Nu kommer der i samme by et musicalteater. De giver ikke så nemt op, derovre på den anden side af Lillebælt.
Mette Sigaard er indtrådt for en fire årig periode og samtidigt er hun begyndt på et job som administrerende chef ved Den Jyske Opera.

Siden 2014 har hun siddet i bestyrelsen i Odense Zoo. “Selv om coronaen er hård ved kulturlivet, så er der ingen grund til at løbe væk fra scenekunsten”, siger Mette Sigaard.

 

VINTERREVYEN LAGT PÅ IS
Lars Arvad, revydirektør i Odense Sommerevy, oplyser, at den med spænding imødesete vinterrevy, hvor unge talenter skulle ta’ livtag på revygenren, ikke bliver til noget. Hvilket ikke er en overraskende melding i denne usikre tid. Der skulle have været premiere den 15. januar på Magasinet.

Det sprudlende talentfulde hold og revy-veteranen Flemming Jensen, havde ellers forestillingen klappet og klar. Foto: PR.

Sammen med ledelsesholdet med idémand og instruktør Flemming Jensen , Elite Teaters Lasse Lomborg Winkler samt Jane Lykke Methmann og hustru Michelle, meddeler Arvad – som revyarrangør – at vi selvfølgelig er utrolig kede af at må aflyse.

“Vi havde glædet os til at se jer til en tiltrængt, sjov aften – men det må lade vente på sig lidt endnu. Om revyen bliver Odense Vintrerevy  … nu med talent vil komme på plakaten ved en senere lejlighed, vil ledelsen ikke udtale sig om nu…”

Vinterrevyen har tænkt som en rugekasse for unge skuespillerspirer, som på sigt vil afprøve revygenren. Flemming Jensen havde allerede talt om et par oplagte “unge mennesker” til sommerrevyen.

Dem som har købt billet til vinterrevyen, vil blive kontaktet, hvorefter billetkøberne får deres penge tilbage. Dermed er næste mulighed for at gå til revy i Odense – den 6. maj 2021, når Odense Sommerrevy efter planen har premiere. Og der krydses fingre, tæer og hvad der ellers kan krydses.

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

Efter godt 52 år i dvale er Overgade forlænget med 60-70 meter og forvandlet til et lille torv ud...

“Som revychef siden 2009 har jeg oplevet meget, men aldrig har jeg mærket en begejstring, som den...

“Hold da helt op. Der er sket noget siden jeg var her sidst. Helt utroligt. Se det nye Carl...

Leave a Reply