By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Carsten Friis har aldrig lagt skjul på sin begejstring for H.C. Andersen.

“Selv om digteren skrev sine værker for næsten 200 år siden, så er de stadig vedkommende, underholdende og underfundige”, mener den 50 årige teatermand, som lige fra barnsben har været tryllebundet af Andersen.

“Det er blevet til mange HCA-bøger, og jeg husker de fleste fortællinger helt ned i detaljer”, lyder det fra Carsten Friis.
Derfor er det sikkert heller ingen tilfældighed, at H.C. Andersen er blevet en væsentlig del af Carsten Friis’ arbejdsliv – som iscenesætter, dramalærer, manuskriptforfatter og kunstnerisk leder – med det meste af landet som arbejdsplads.

Lige nu lidt i Varde, lidt i Odense – og lidt i København. Og fra på mandag i Svendborg. Sådan skal det være – og sådan har Carsten Friis det bedst. Og midt i alt sammen er han som kunstnertisk leder og instruktør i fuld gang med forberedelserne til sin 23. H.C. Andersen-forestilling på den smukke friluftsscene i Den Fynske Landsby.

Iscenesat næsten 200 musicals
Carsten Friis alias “mr. musical”, har i 30 år iscenesat næsten 200 musicals på amatør- og professionelle scener, ligesom  han har arbejdet professionelt med teatre og revyer. Når kalenderen tillader det, underviser Carsten Friis på University College Lillebælts pædagoguddannelse og er gæstelærer på højskoler og efterskoler.
I 2015 kårede Fyens Stiftstidende-læserne ham som Årets Fynbo.

Nu skal jeg fandme vise, hvordan det skal gøres”, må instruktøren Carsten Friis have sagt ved denne prøve-sekvens til succesen”Annie Get Your Gun” i Varde. Foto: Line Tausen.

Han har som personinstruktør netop afsluttet et forløb på Broadway-musicalen “American Idiot”, baseret på rockbandet Green Day’s ikoniske studiealbum fra 2004. Premiere 26. juni på Østre Gasværk.

I mesterlære hos Svendlund
Allerede da han som 17-18 årig teaterspire underviste børn og unge på Dalum Ungdomsskole, var han inspireret af H.C. Andersens liv og værker.

Derfor var det måske ikke så underligt, at unge Carsten Friis slog til, da han fik mulighed for at gå i “mesterlære”, som han selv kaldte det, hos legendariske Erik Bent Svendlund, der i årevis stod bag bearbejdelsen og indstuderingen af det årlige HCA-festspil, som altid var bearbejdet for børneskuespillere og skrevet “frit efter et populært H.C. Andersen-eventyr”.

Siden 1999 overtog Carsten Friis gradvist flere opgaver, som havde været Svendlunds domæne – først og fremmest landsbyen, Frøbjerg og Varde – alle tre sommerspil arbejder Friis stadig med.

I landsbyen har Carsten Friis som instruktør og kunstnertisk leder stået i spidsen for alle 23 HCA-forestillinger – iøvrigt i tæt og kreativt samarbejde med “balletpigen”, danselæreren og koreografen Line Friis Pedersen. Iøvrigt ikke uden amorinernes mellemkomst.
De første år var Line og Carsten at regne for gode kolleger, men så blev samarbejdet mere intenst, så blev de kærester – og en dag blev de enige om gifte sig – og så for godt 11 år siden blev de forældre til Mille – den altid smilende krudtugle, der som det mest naturlige i verden fulgtes med mor og far ind i en hverdag med dans, optræden – og teater.

Ih du Mille, hvor hun glæder sig – igen
Ganske som forældrene, vil Mille det hele; hun vil synge, danse og optræde – og hele tiden øve og dygtiggøre sig. Allerede som fem årig kom hun i H.C. Andersen Paraden – kunne ikke vente længere. I nogle somre var hun Tommelise og turisternes yndede fotomotiv. Mille elskede sin Tommelise så meget, at hun sidste år valgte at gå til optagelsesprøve, da H.C. Andersen Festspillede skulle opføre dette eventyr.

Fire piger var i spil og Mille ville ikke gå til optagelsesprøve med far og mor i panelet. Hun ved godt, hvad ordet nepotisme betyder. Derfor  trak instruktør Carsten Friis og koreograf Line Friis sig fra optagelsespanelet. Derfor var Mille ekstra glad og stolt, da hun fik titelrollen. Panelet fortalte, at det var fordi Mille kan sang, dans og teater. Hun blev endnu mere glad for, at de tre piger som ikke fik rollen forblev søde og gode kammerater.

Den planlagte forestilling i 2020 blev aflyst som følge af Covid-19, men den opføres til sommer. Mille har holdt begejstringen ved lige og glæder sig “helt vildt meget” til at vende tilbage i landsbyen – som har premiere 14. juli.

Mille elsker kammeratskabet på amfiscenen. Akkurat som moren gjorde, da hun trådte sine første dansesko flade på præcist samme scene – for over 35 år siden. 

Her kan man virkelig tale om et barn, som har fået teatret ind med modermælken.

Voksede op på friluftsscenen
Også historien om Line Friis Pedersen (født i 1974) er eventyrlig og begivenhedsrig. Hun voksede bogstaveligt op i landsbyens idylliske oase, og debuterede som ti årig dansemus – i en lille bitte rolle, som skulle vise sige, at være starten på et rigt liv med masser af dans, koreografi og livsglæde. I 1992-1993 rejste Line til Warszawa for at uddanne sig på den statslige polske balletskole. Derefter blev hun uddannet ved “Danse Projektet” og på Statens scenekunstinstitution “Uddannelsen for Moderne Dans” i København.

Hun fik hjemvé og tilbage på Fyn fik hun jobbet som koreograf og danselærer i landsbyen hos Erik Bent Svendlund, som hun havde mødt allerede, da hun som ti årig blev optaget på Fame Skole oppe under loftet på Brandts Passage. Akkurat som datteren – mange år senere på samme scene.

Line Friis Petersen skal efter 35 års kunstpause, igen arbejde sammen med Jan Schoi.

Netop Fame Skolens særlige kammeratskab, lokkede i 1984 teenageren Line til at søge mod friluftsscenen, hvor hun ambitiøst satte sig som mål, at danse med i “Hyrdinden og Skorstensfejeren”. Og dét kom hun til – og så var livets scene klar.

Vennerne fra Fame Skolen
“Det var attraktivt at søge optagelse til landsbyen”, siger Line Friis Pedersen, der husker optagelsesprøven som et tilløbstykke med over 500 danseglade børn. Og mange blev skuffede.
“Der var vild hård kamp om pladserne. Jeg var så heldig, at blive optaget og dermed blev jeg en del af det miljø, jeg elskede så højt – sammen med Fame-kammeraterne”, forklarer hun.

Line Friis Pedersen har i de senere år været fastansat på “Det Kgl. Teater Balletskolen Odense”, som danselærer og “fagreferent for dans for indskoling på grundskolen”. “Jeg elsker at arbejde med børn, se dem glade og følge dem i læringsprocessen – det er faktisk ligeså vigtigt, som at se selve resultatet”.

I balletskolens sommerferie er der traditionen tro tid til at arbejde med musicals – og revy. Sammen med Carsten.

Fælles fodfæste på fire opgaver
I sommer arbejder Friis-ægteparret sammen på fire opgaver. Det er tre musicals på amatørteatre og så, som noget nyt, Rottefælde-revyen, som gemalen til gengæld instruerer for femte gang.
“Når revy-prøverne begynder i starten af maj, så skal Line og jeg finde fælles fodfæste i tanker og idéer om såvel musikken som teksterne, parodierne og andre skøre indslag”, fortæller Carsten Friis. “Det bliver faktisk utrolugt spændende – og et nyt kapitel i Friis-bogen”.

“I det hele taget, ser vi tilbage på et usædvanligt samarbejde fordelt på flere scener, hvor vi har lært at have, hvad jeg vil kalde “et godt øje til hinandens kompetencer”. Vi supplerer hinanden godt og bredt, og jeg tror, det er fordi vi på den gode måde byder ind på hinandens arbejdsområder”.

“Og så er det også en klar fordel, at vi kan evaluere dagens prøver ved køkkenbordet, over natmad og kaffe – og det gør vi ofte”, supplerer Line Friis Petersen, for hvem revygenren ikke er fremmed, Men hun er debutant i Rottefælden.

Hun arbejdede med revy i sine helt unge dage, for i årene 1991, 1992 og 1993 var Line håbefuld danser og koreograf, først i “Schou-tur” og i “Sommerskæg på Scandic”, begge opført i Silkeborg og begge med Jan Schou i spidsen for løjerne.

Altid sommer-travle Carsten Friis spiller også denne sommer på mange strenge. 

“Fyrtøjet – en gnist af Andersens liv”
Tilbage til eventyret, så har Carsten Friis et hængeparti med H.C. Andersen-forestillingen “Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv” på den ambitiøse amatørscene 7-Kanten i Varde, hvor han i årevis har været instruktør, forfatter og kunstnerisk idéudvikler. Gnisten tændes med urpremiere torsdag den 1. juli.

“Du kender sikkert eventyret “Fyrtøjet”, men har du måske nogensinde overvejet, hvilke tanker H.C. Andersen gjorde sig, da han i 1835 skrev det elskede eventyr, og hvilke paralleller, der i dag kan drages, næh’ vel..?”.
Det er den teori Carsten Friis har arbejdet ud frem, da han sammen med Martin Brygmann skrev den skæve, overraskende forestilling.

“Vist er vores historie milevidt fra det dramatiske eventyr, som H.C.  Andersen skrev for 186 år siden”, lover Carsten Friis, som er udtænkt og skrevet i samarbejde med en anden krøllet hjerne, nemlig skuespiller, komiker, komponist, sangskriver og musiker Martin Brygmann, der har skrevet sangene og komponeret musikken – og så påtager sig ikke overraskende rollen som digteren selv.

Der er premiere i Arnbjerg Anlæg ved Varde den 1. juli.

Iøvrigt har Carsten Fris tre gange bearbejdet og instrueret digterens originale eventyr som familievenlig musical i landsby-udgave.
“Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv” har altså absolut intet med nogen anden fyrtøjs-forestilling at gøre.

“Ikke desto mindre, er vi ret sikre på, at digteren ville have elsket denne udgave. Han var jo en klog mand”, lyder det fra makkerparret Friis og Brygmann, som ifølge egne ord tillader sig, at være “forfriskende små-provokerende!”.
(Læs mere om Brygmann og Friis under rubrikken “the scenen er skrå..!

Midt om Natten og Pejseshowet
Og så bestiger Friis endnu en gang Frøbjerg, hvor festspillet byder på musikteatret “Midt om Natten”, baseret på Henning Bahs, Erik Balling og Kim Larsens kultfilm fra 1984. Stykket er tilsat ørehængere fra Larsens og Gasolins gyldne sangskat. Premiere 5. august

Familieidyl på hjemmescenen i det skønne hus i Bolbro. Far Carsten, mor Line og datteren Mille. Privatfoto.

“Jeg glæder mig til for anden gang at runde sommeren af med “Pejseshowet” i Brædstrup – med Rottefældens musikalske spasmager Mikkel Schrøder i spidsen. Showet var et af de få som i 2020 blev gennemført inden kultur-nedlukningen.

Der vil blæse friske vinde
Hvad angår Covid-19, så er Carsten Friis den fødte optimist, som fuldt og fast tror på, at der blæser friske vinde over landet, så de forestillinger, han arbejder med, vil blive gennemført. Som han tørt konstaterer, så betyder det politiske pres på regeringen, at den i højere grad må tænke i glade og positive oplevelser til hr og fru Danmark, som længe har krævet den mentale sundhed tilbage.

“Rent kunstnerisk, medfører restriktionerne vanskeligheder med forskellige prøveforløb. Udfordringer som vi ikke tidligere har kalkuleret med. Det har bl.a. betydet, at vi må arbejde med “små prøver” og få medvirkende. Men vi indordner os”.

Prøveplanen opdateres hen ad vejen
“Som instruktør kræver det nye udfordringer og en helt ny form for overblik og tilrettelægning, som løbende skal opdateres og tilpasses prøveplanen – i takt med myndighedernes udmeldinger. På den måde er vi også med til at skrive et stykke unik kulturhistorie”.

Eller som Carsten Friis vælger at formulere situationen lige nu – meget frit efter H.C. Andersen.

“Man skal gå så grueligt meget igennem, før man finder ud af, at selve livet er det bedste eventyr”

 

Related Posts

Når man bogstaveligt talt kan gå frem og tilbage i tiden og samtidigt få den sande historie med...

Hurra hurra. Så åbner vi det danske kulturliv med et brag, lyder det med glade og ophøjede stemmer...

ROTTEFÆLDENS TEATER-FORESTILLING ER GÅET IGANG Landets ældste revyteater, Rottefælden, har i 137...

Leave a Reply