By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Kerteminderne er per tradition et gæstfrit og fornøjeligt folkefærd. Der sker altid noget hyggeligt og festligt i den idylliske fiskerby, 18 kilometer nordøst for Odense. Her hvor nord- og sydstranden, den gamle havn, fjorden og marinaen oser af maritim livsglæde, hvor kunsten lyser op på Johs. Larsen Museet og på Toldboden, her hvor revy-traditionen holdes i hævd, her hvor havets magi plasker rundt i Fjord&Bælt Centret, hvor vikingerne ror ud fra Ladby og hvor rytmerne blomstrer på Lundsgaard.

Så er Emil Andresen i fuld udrustning, klar til enhver fotografisk opgave.

Jovist hygges og festes der, og jovist er der plads til fordybelse og eftertænksomhed i Kerteminde, hvilket passer “byens egen fotograf” Emil Andresen fortrinligt.

Trods odenseaner i et halvt århundrede, tager han næsten dagligt turen ad den naturskønne landevej til Amandas fiskerby, hvor Emil Andresen er født og opvokset i den historiske købmandsslægt, “Emil Andresen”. Vel ankommet i sin parkerings- og brændstofvenlige Skoda Fabia 1,5 Hatchback, huserer han hjemmevant i fødebyen, iført et arsenal af kameraer og dertil finurlige kommentarer og underspillede ordspil. Som er en naturlig del at hans tilstedeværelse.

Kertemindes gamle købmandsgaard, som Emil Andresens oldefar købte i 1884. “Fotograf Emil” er født oppe bag vinduet på altanen.

Da han drog ind til storbyen
“Én gang kerteminder altid kerteminder – jeg føler det som et privilegium, at være fra Kerteminde”, proklamerer Emil Andresen, som allerede i 1972, i et ungdommeligt anfald af udlængsel og forlystelsessyge drog ind til storbyen, hvor han de seneste mange år har boet på Store Glasvej i det centrale Odense.

“Dengang levede jeg af forskellige manuelle jobs, jeg var som gademusikant a’la Dylan-epigon, jeg levede en glad boheme-tilværelse – og blev i 1994 førtidspensionist. Men det var først i 2006, at min fotografiske livsbane tog fart, ikke mindst takket være mine særinteresser, naturen og musikken”, fortæller Emil Andresen.

Han har i mange år været et kendt ansigt i Odense rytmiske musikmiljø, både som frivillig på spillestederne og som musiker og forsanger i bandet “Forrest i køen”, der for snart 30 år siden indspillede et album med hans sange – en gedigen skive, som i dag er i høj kurs på auktionerne.

“Og bandet giver skam stadig koncerter ved særlige lejligheder”, bemærker Emil Andresen som i foreløbig 33 år har arbejdet for Posten og Dexter. I mange år som karismatisk bartender “bag baren ude foran” på Rytmeposten – i de senere år som hus-fotograf. Han er altid repræsenteret med 60 styks forrygende koncert- og artistbilleder på væggene på Dexter – og 40 på Posten. Permanente ophæng som visuelt fortæller historier om de navne, som gennem årene har optrådt netop her.

Vild med Chicago
Musikken har sammen med en medfødt nysgerrighed altid stået hans hjerte nær. Han har flere gange krydset Atlanten for på tæt hold at lytte til og fotografere de ypperste kunstnere ved verdens største bluesfestival i Chicago.
Evigt søgende “efter noget spændende til kameraet”, snuppede han nærmest som en selvfølge et par dagsrejser til Niagara-vandfaldene, son han kaldte “en van(d)vittig fascinerende oplevelse”.

Chicagos imponerende skyline – et studie i ekstrem byggekunst, som står i dyb kontrast til de røde tages Kerteminde.

Odenseaner, nuvel – men han glemmer aldrig sine aner og hvor hans livs fundament blev støbt. Nemlig i den smukke gamle købmandsgård i bindingsværk på hjørnet af Vestergade og Langegade. Et markant ejendoms- kompleks, som hans oldefar Chresten Emil Andresen fra Rudkøbing købte tilbage i 1884. Han styrede købmandsgården frem til sin død i 1928, hvor Emils farfar, Otto Andresen tog over.

Noget ved musikken
Talentet for musiker-motiver og atmosfærefyldte koncertfotos  fik i 2016 godsejeren, sangerinden og koncertarrangøren Vini Iuel til at tilknytte ham som hus-fotograf på Lundsgaard Gods’ kulturhus Anexet, et arkitektonisk sublimt koncertsted, hvor især jazzen og bossa novaen står på plakaten.

Selv om der er mange timers kørsel fra Chicago til Niagara, så tog fynske Emil alligevel turen, fordi der vare gode motiver at hente i de fantastiske vandfald.

Siden 2010 har Kertemindes egen fotograf, som forfatteren Svend Novrup engang beskrev ham, været på farten for www.kjavis.dk – Kerteminde Netavis alias Kjerteminde Avis, som var verdens ældste papiravis. Med sin evigt nysgerrige linse dækker han store som små begivenheder i by og omegn. Ikke mindst fernisager og åbning af gallerier har hans særlige interesse. Det gælder også dem på “Toldboden”, hvis ledelse for et års tid siden udfordrede ham, ved at bede ham iscenesætte en udstilling med udelukkende egne billeder.

Opgaven gjorde ham overrasket, glad og pavestolt – og resultatet blev en alsidig, smuk billed-fortællende og velbesøgt udstilling, som mest af alt var en fotografisk hyldest til fødebyen.

Der er ikke længere en ”Købmand Emil Andresen”, men derimod en ”Fotograf Emil Andresen”.

Kustode med indsigt
Apropos fine gamle galleri i Strandgade, “Toldboden”, som drives af Østfyns Museer og Kerteminde Kunstforening, så sidder han også i galleriets bestyrelse. Og når tiden er til det, så tager han en tjans som kustode – et betroet hverv, som også kan omfatte supplerende informationer til de gæster, som vil vide mere.

Med sans for fine titler og blink i øjet, så har han siden 2007 været tituleret som hoffotograf for kirsebærfestivalen, siden 2008 for Turismens Venner og siden 2013 for Kerteminde Revyen – ligesom han i en længere årrække “har fotograferet for Østfyns Museer” – herunder Ladby-skibet.

Mine billeder hænger overalt
“Jeg er så privilegeret, at jeg næsten dagligt kan se mine billeder hænge overalt i kommunen, på rådhuset, i vandski- og roklubben og rundt omkring i de små hjem. Det er ikke noget, jeg er blevet rig af, men det er en dejlig fornemmelse. Jeg bliver fornøjet, når jeg oplever andres glæde ved ens arbejde”.

Hvordan er det nu med historien om det legendariske Kerteminde-navn “Emil Andresen”?

Byens egen fotograf Emil Andresen huserer til lands, til vands og i luften – og i gader og stræder. Her et fascinerende skue ud over “byen med de røde tage”.


Faren hed også Emil Andresen 

“Byens egen fotograf” fortæller, at han er købmandsfamiliens fjerde generation.

“Min far som også hed Emil Andresen, for at gøre det hele nemmere, vendte efter at have arbejdet for Esso i København, hjem til Kerteminde í 1948, for sammen med min farfar at drive købmandsgården. Det gjorde de indtil midten af 80’erne, da de døde med to års mellemrum.

Den videre drift blev i familien, da jeg og min søster overtog matriklen, som vi afhændede i 1988 – og en historisk æra var forbi.
Min søster blev lærer i Ribe og jeg flyttede til Odense. men forlod i princippet aldrig Kerteminde”, konstaterer Emil Andresen, der aldrig blev købmand – det lå slet ikke i kortene, men til gengæld blev han “byens egen fotograf”.

Vist er Emil Andresen oldtimer, det afslører dåbsattesten, men hans ungdommelige sind og forfriskende syn på tilværelsen fornægter sig ikke. Han kom som nævnt til verden for 70 år siden, født med stolte familiære aner ind i Andresen-slægten.

 

 

 

 

Related Posts

Det er ingen helt almindelig forhave, der lige nu vokser op på Fyns mest kendte byggeplads og som...

Når Fisketorvet i løbet af sommeren er gendannet og igen fremstår i sit oprindelige...

Fælles for de internationalt højt anerkendte kunstnere, med hver sine kreative rigdomme, betegner...

Leave a Reply