By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

VI KAN lige så godt fastslå det med det samme, at fordi du, som letbanepassagerer, fra engang til vinter får øje på et rødt logo et sted i gadebilledet, så er det ikke nødvendigvis fordi, der er kvinder på banen. 

SANDHEDEN er nemlig, at der ikke er tale om kvindebevægelsens internationale symbol – selv om det til med god vilje til forveksling, kan ligne. Derimod er det Odense Letbanes logo, der sammen med letbanespor, luftledninger og voluminøse sorte el-master, bliver en markant del af bybilledet.

LARS Larson, managing Director i designbureauet Kontrapunkt, stod i spidsen for udviklingen af Odense-letbanens designlinje, som det kaldes, herunder det røde logo, som allerede nu er placeret øverst på flere hundrede standere, som bliver passagerernes tavse guide. Det runde O eller er det et nul, fortæller i al stilhed, at “her er en af de 26 stationer på letbanens 14,5 kilometer rute gennem Odense fra Tarup til det kommende super-sygehus – og retur”.

Letbanens enkle røde logo, placeret øverst på en stander,  bliver en markant del af bybilledet. O står for Odense, men hvor er L’et?

NÅ, men det er altså et stort O, som i al sin enkelthed symboliserer byen Odense og et stort L som skal lede tankerne hen på letbanen.

O og L er altså grafisk tænkt som en visuel bogstavkombination. Dog tillader denne skribent i al beskedenhed at mene, at det i skyndingen er svært at få øje på L’et, eftersom der ingen lodret “streg” er markeret i symbolets venstre side.

MEN sådan skal det være. Og derved (for)bliver det. Selv genbrug af skribentens slidstærke grafiske øje indikerer, at den korte vandrette streg lige under det store O ikke et L. Beklager.

MON ikke de potentielle passagerer finder vej alligevel. Man skal vænne sig til meget i disse tider.

OL står for letbanen og ikke for OL
SKARPE læserne har formentlig allerede regnet ud, at der ér tale om et O og et L – og at initialerne står for Odense Letbane.

SÅ nej, det er altså ikke Odense som har budt på De Olympiske Lege i Tokyo, som ligner en aflysning – eller udsættelse på grund af corona.

Overgades station – lige ud for indgangen til Sct. Albani Kirke. Foto: John Borgkilde

DOG HJÆLPES vi krakilere og andre lidt på vej (eller på banen) af den kreative chef Lars Larson, som fortæller, at O’et rent grafisk er formet med en skrifttype, der opleves som signatur for et letbane-tog, “hvor L’et så bliver tracéet”, som formgiver Larson udtrykker det.

“På den måde har logoet lidt piktogramkarakter”, tilføjer han udglattende. “Jeg har i mig valg lagt vægt på genkendeligheden. Det er da uhyre enkelt og let at genkende – man skal kunne identificere stationerne på flere hundrede meters afstand”, fastslår han.

OG SÅ pointerer han iøvrigt, at det store O rent grafisk læner sig op ad andre togbaners bogstav-logoer som eksempelvis det store S i Københavns S-bane og Metro – som sender et signal med et stort M.
Det har manden jo ret i. Vi kan tilføje; U for U-Bahn i Berlin, M for Metro i Paris og U for Londons ikoniske UNDERGROUND – skrevet vandret på midten i en rød cirkel.

 

På en god dag er der ikke langt fra kvinde-bevægelsens verdenskendte symbol og til Odense Letbanes nye enkle logo.

Afdæmpet og tydeligt formsprog
FRA det kreative kontrolrum forlyder det desuden, at inden for transportsektoren arbejdes der generelt med et formsprog, som er relativt afdæmpet og alligevel sender tydelige signaler. Det er en slags grafisk balancekunst. Tilføjes det.

“I ODENSE-logoet er der tale om et symmetrisk symbol, som står meget roligt, og det har været væsentligt for os i designforløbet”, vurderer designerchefen .

LOGOET skal med tiden optræde i flere sammenhænge og forklædninger rundt i byen. Allerede nu kan man se det optræde i forbindelse med letbanens sikkerhedskampagne; ”Se letbanen i øjnene” (forsiden af denne artikel), der blev lanceret i foråret 2020.
Et af de tankevækkende huskeråd er: “Du kan ikke høre den, før den er der”. Derfor skal du bruge øjnene.

Kampagnens visuelle signatur er baseret på det nye logo – dog vendt på hovedet, så det fremstår som et sæt opmærksomme øjne.

Letbanen en ny ukendt trafikant
“NÅR toget kører, bliver letbanen en ny og hidtil ukendt trafikant i bybilledet – som bilister, fodgængere og cyklister hele tiden skal være opmærksomme på”, fastslår Benthe Vestergård, kommunikationschef ved Odense Letbane. Hun betegner de særlige logoer med øjne, som en ren gave. Det gør hun, fordi de kan anvendes som øjne, der ændrer udtryk afhængigt af de tilhørende budskaber.

“PÅ den måde er det lykkedes os, at skabe et unikt sammenhæng mellem logoet og trafiksikkerhedskampagnen”, lyder det tilfreds.. “Vi håber og tror, det vil vække de trafikeredes opmærksomhed langs banelinjen. Derved undgå dramatiske episoder, som man har set i bl.a. Aarhus”.

ALT sammen gælder identitet og genkendelighed. Og så håber man at hverken OL-symbolet øverst på hundredevis af sorte standere eller el-master til køreledninger, ikke vil ødelægge byens helhedsbillede.

UANSETt om man kan få øje på O’et og L’et – eller ej.

 

 

Related Posts

Det lille, berømte, gårdrum inde bag det originale H.C. Andersens Hus, det lille gule hjørnehus, er...

“Vi har haft en fantastisk sæson med udsolgt telt, hver eneste aften og et samlet publikumstal på...

Ikke alt går som ventet. Hverken i H.C. Andersens historier eller byggeriet af super-museet i...