By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Det nye H.C. Andersens Hus har allerede nu international topstatus som museums- og udstillingsinstitution.
Eksperter forudser et gigantisk tilløbsstykke fra hele verden den kommende tid.

Men er Odense klar til at modtage de mange gæster som vil på eventyr efter lang tids “udgangsforbud”?
Hvad gør Odenses omsætningshungrende detailhandlende, hoteller, caféer og restauranter, som i måneder har været hårdt ramt af corona-nedlukninger og råbt og skreget efter diverse hjælpepakker. Mange brancher har det rigtigt skidt. Nu kommer den ultimative hjælpepakke henne “fra den anden side af letbanen”.
Som kaldt fra himlen beriges Odense med en turistattraktion i verdensklasse – det er intet mindre end en eventyrlig appelsin i den slunkne pengekasse.

Ups … turistchefen er fyret
Er byen (omstillings)parat til det forventelige rykind?
Står mr. Odense ved byporten er tager imod?
Står byen klar med velkomst-bannere på flere sprog?
Det nye H.C. Andersens Hus åbner den 30. juni. Bliver Odense illumineret, som den 6. december 1867, da H.C. Andersen blev kåret til æresborger på byens rådhus.

Her i kvarteret har det store samtaleemne længe været: Er kommunen klar til i sidste øjeblik at give byens gemte og næsten glemte, men mest charmerende indkøbsgade Overgade et tiltrængt løft. Og i en fart få revet det uskønne ekstra lag asfalt-tæppe væk, så den historiske brostensgade igen kan komme til syne. Turisterne vil elske den originale gade med unikke caféer og butikker, et par minutters gang fra det nye H.C. Andersens Hus.
Overgade er hovedstrøget i det charmerende eventyrkvarter?

Det burde ikke være noget valg.

borgkildesblog.dk spørger bare.

Ifølge sagkundskaben vil hundreder tusinder fra alverdens lande valfarte til eventyrets hovedstad for at opleve det super-moderne 400 millioner dyre tilløbsstykke. Hvad gør Odense som værter fo gæsterne, der vil opleve det ultimative eventyr?  
Er detailhandlen, hoteller, caféer og restauranter klar med eventyrlige særtilbud – i en tid, hvor alle brancher råber efter hjælp?

Hvad gør Odense for at få HCA-gæsterne til at bruge – og nyde – byen – og hvad gør man (museet, kommunen, cityforeningen m.fl.) for at undgå at, de efter et par timer på museet siger det var så dét, og går direkte tilbage til busserne, som så kører dem tilbage til København.
Der er ganske få dage til den ultimative åbning af den hidtil største turistattraktion på Fyn. Hvad har Odense i baghånden.

Er det nu hele byen skal sælges i pakkeløsninger. Så man kan indhente noget af det carona-tabte. Er det nu hele pakken serveres for de potentielle gæster? Er det nu byen lukrerer på det store rykind i Det nye H.C. Andersens Hus? 

Nogle mener, det at der først kan ventes det rigtigt stort rykind, når byen er med i en synergieffekt.

Vi vil vide mere – og vi ville have spurgt byens turistchef. Det kan bare ikke lade sig gøre. For turistchefen i Danmarks tredjestørste by er sparet væk. 

Måske er borgkildesblok.dk helt forkert afmarcheret. Måske er alt klappet og klar. Måske er en hemmelig mission på vej. Aner det ikke.
Er der nogen som ved, hvad Odense gør, også med ekstraordinær markedsføring ude i den store verden, så formidler vi gerne informationen videre her på bloggen.
Vi er ganske vist lidt naive her på matriklen, men er også ret sikker på, at mange fynboer gerne vil vide mere. Nu.    

Ganske gratis.

PS: Med overstående ord bryder bloggen et ellers skarpt princip om ikke at være debatskabende. Bloggen er ikke forum for kloge-Åger og diskussioner. Og det vil ikke ske mere.
Men. På manges vegne spørger vi bare. For at blive en smule klogere på det som sker – eller ikke sker.

Men nu er der jo snart ferie, så…     og mon ikke det bliver godt engang.

————————

Fra den 30. juni åbner eventyret i Odenses eventyrkvarter.

Selve det spektakulære museumsbyggeri dækker et areal på 5.600 kvadratmeter og rummer et cirkelrundt børneunivers i tre etager samt det underjordiske museum – der er H.C. Andersen-kompleksets dunkende hjerte.

Det ambitiøse museumsbyggeri er tegnet af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma og realiseret med en afgørende donation fra A.P. Møller Fonden. Kuma og hans tegnestue står blandt andet også bag det nye OL-stadion i Tokyo.

De første seriøse tanker om et nyt opdateret digtermuseum blev udtænkt for 10-12 år siden. Efter forskerne og museumsfolk havde udarbejdet det forkromede oplæg, begyndte ledelsen at arbejde med det økonomiske fundament

Da Kengo Kuma i oktober 2016 besøgte Odense sammen med Yuki Ikeguchi, partner i Kengo Kuma & Associates, præsenterede de sammen med  Event Communications det nye H.C. Andersens Hus. Samtidigt blev museets finansieringspartnere offentliggjort.
I 2016 lukkede det gamle museum, herunder Børnekulturhuset og caféen. Året efter blev bygningerne systematisk revet ned og i april 2018 blev træerne i den hedengangne Lotzes Have fældet. I 2019 begyndte de omfattende udgravninger til det moderne museum i flere etager.

Falmet avisklip minder om mindet – en vaklende rønne.

Det lille hus der emmer af historie
Det originale gule hus på hjørnet af Hans Jensens Stræde og Bangs Boder, også kaldet fødehjemmet, er renoveret indvendigt for halvanden million kroner for midler der er taget fra den årlige bevilling, kommunen giver til H.C. Andersen Fonden.
Det ikoniske hjørnehus fra 1799 var faldefærdigt, da det den 2. april 1905, på 100 års dagen for digterens fødsel, blev overtaget af Odense Kommune med indretning til museum for øje.
Det lille ikoniske hus er siden besøgt af milloner fra hele verden.  så det krævede godkendelse fra Slots- og Kulturstyrelsen, før renoveringen – dog kun indvendigt – kunne sættes i gang. Renoveringen af den fredede bygning er ved at være klar.

Der opereres med store tal
Odense Bys Museer har sammen med VisitDanmark udarbejdet beregninger på forventede besøgstal som, vil det vise sig, også får indflydelse på nytænkning af turismen på Fyn.
Det gælder især øget antal hotelovernatninger, større omsætning i midtbyens detailhandel samt større pres på café- og restaurationslivet.
Altså skal museet sælge som en markant del af en større pakke-løsning, hvor det primært handler om at få museumsgæsterne til at blive og bruge Odense.
Og ikke kun blive her et par timer eller tre mens bussen fra København står og venter med motoren i tomgang.

Den magiske have er så småt ved at stå færdigt. Adskillige arbejder på sagen hver dag. Foto: John Borgkilde 

Publikum vil vælte ind
Bakket op af omfattende markedsføringskampagner såvel i Danmark som. på det bære udenlandske marked, arbejdes med imponerende årlige besøgstal på mellem 200.000 og 300.000 gæster.
På sigt vil en betragtelig del af besøgstallet komme på udlandet, har kurator og formidlingsansvarlig Henrik Lübker tidligere givet udtryk for.
“I det gamle museum var op mod 70 procent af de besøgende udenlandaske gæster, men den procentdeling vil ændre sig markant”, forudser han.
“Jeg forventer at vi  går fra et besøgstal på 110.000 til det dobbelte. Jeg forventer dog, at hovedparten af de besøgende det første år eller to vil være danske gæster”, bemærker Henrik Lübker, der desuden regner med, at nærmarkeder som Tyskland og Sverige, vil dukke op. Derimod er han i sagens natur mere usikker på, hvordan besøgstallene af asiatiske gæster vil forme sig. Det kommer helt an på de globale Covid19-restriktioner med hensyn til rejser.

 

 

 

 

 

 

Related Posts

“Hold da helt op. Sikken panorama-udsigt”, lyder det fra Thomas Mørk, da han sender sit teatrale blik...

En kridhvid flagstang med Dannebrog blafrende til tops vil kaste glans over den kuperede...

Oppe fra H.C. Andersens magiske have kan man kunne stå ved kanten til bassinet og bogstaveligt talt...