By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Anders Gjellerup Koch deler sit travle liv op i tre kapitler. Familien, teatret og wellness/motion.
Den travle skuespiller, som bor i det centrale Odense, styrketræner, cykler og går lange ture, hvor hoved og sind bliver renset.
For som han siger “
det er benhårdt arbejde, at være skuespiller, derfor gør jeg meget for at holde krop og stemme klar til udfordringerne på scenen. Kroppen er mit instrument, så jeg passer godt på den. Især nu, hvor jeg er blevet lidt ældre”.

60 årige Anders Gjellerup Koch, som i flere end 40 år har levet af at spille teater, slår fast, at det ikke betyder, at han snart er færdig – tværtimod.

“Jeg vælger at sende søde tanker til min mor, som er i slutningen af 80’erne og som stadig spiller teater. Så nej, jeg har bestemt ikke planer om, hverken at skrue ned for tempoet eller at gå på pension”, siger han – og tager en tænkepause. “De kommer såmænd nok til at bære mig af scenen en dag”,

Cyklet til Paris fire gange
Fire gange har Anders Gjellerup Koch deltaget i Team Rynkebys velgørenhedscykelløb fra Fyn til Paris, hvor det ikke alene gælder om være i rigtig god form til at tilbagelægge de over 1200 kilometer på syv dage til Byernes by. Det er altså ikke nogen helt almindelig cykletur, hvor det velgørende element handler om, at indsamle midler til syge børn.

Anders Gjellerup Kochs kunstneriske spændvidde kan hvert år aflæses ved et blik hen over Odense Teaters sæsonprogram – repertoire-kalenderen for 2021-2022 er ganske betegnende for hans imponerende alsidighed. Med sit på én gang charmerende væsen, robuste ydre og solide sangstemme spiller han de fleste genrer, fra medrivende dramaer til romantiske folkekomedier, moderne musicals og klassiske operetter.

Anders Gjellerup Kochs kunstneriske spændvidde kan igen i år aflæses ved at sende et blik hen over sæsonprogrammet. Hans private sæsonrepertoire er betegnende for hans imponerende alsidighed. Foto: Odense Teater

Fire meget forskellige forestillinger
Det er blevet til flere end 80 forestillinger på Odense Teater siden han i 2001 blev en del af ensemblet.
Lige nu prøver Gjellerup Koch på den første af de fire opsætninger med ham øverst på plakaten.

Sæsonpremieren er det med spænding imødesete dokumentariske drama “Terror/Is/Me”. Det er en nyskrevet forestilling som tager udgangspunkt på terrorhandlingerne den 11. september 2001. Danmarkspremieren foregår i Jernbanegade på selve 20 års dagen, den 11. september 2021.

Mens dramaet med kaos, bulder, brag, murbrokker og menneskeskæbner fylder store scene, begynder prøverne i en helt anden teatralsk boldgade, nemlig til årets juleforestilling “Jul på Slottet”. Apropos alsidigheden.

“Det’ sørme, det’ sandt, december, synger slotsnisserne Magnum, Trisse og sønnen, Fimpe, mens de spreder juleglæde med lys i øjnene på slottet med den skønne prinsesse Miamaja. Rygtet siger, at julen er truet i det lille kongerige, men kongen i frodig skikkelse af Anders Gjellerup Koch forfølger en snedig plan. Så bare vent.

Med Bertolt Brecht og Kurt Weills klassiske musikforestillingen “Laser og pjalter” (premiere 3. februar) tages publikum med tilbage til de brølende tyvere, hvor dobbeltmoral, korruption og griskhed trives på bedste vis, og hvor Anders Gjellerup Koch igen har en bærende roller. Det har han også i open air-udspillet “Romeo & Julie”, Shakespeares klassiske kærlighedstragedie, som opføres i Kongens Have -premiere 21. maj 2022. Dermed når Anders Gjellerup Koch rundt på hele den genremæssige palet.

Var født på scenen
Hvordan begyndte det hele egentligt? Jo, han var meget tidligt på færde.

“Hvad vil du være, når du bliver stor”, lød det allerførste spørgsmål, som klasselæreren stillede bare syv årige Anders på sit livs første skoledag.
Jeg skal være skuespiller”, lød det prompte fra lille Anders.

Svaret overraskede ikke læreren, for han vidste godt, at Anders ikke alene kom fra et hjem med klaver, men også at han på det nærmeste var født på scenen.
Som søn af et par travle skuespillere, Eik Koch og Lise Gjellerup Koch, var han aldrig i tvivl om, hvad det var han ville.

“Jeg husker, at barndomshjemmet i Holte nord for København på det nærmeste var fyldt med teaterskuespillere. Mine forældre var ofte på tourné, med hver sine forestillinger. Så barnepigen måtte ta’ over og sige go’ nat med en sang”, husker Anders Gjellerup Koch, som startede tidligt i branchen.

“Min mor har fortalt mig, at jeg blot fire måneder gammel medvirkede i tv-teatrets opsætning af “Mutter Courage” og som dreng var jeg med i flere teaterstykker. Mange af dem husker jeg som spændende oplevelser”.

I dag siger han ganske som sine forældre, at et liv uden teater er ikke noget liv.

Anders Gjellerup Koch dukker op årets juleforestilling “Jul på Slottet” som kongen – her i al sin magt og vælde. Foto: Odense Teater.

Blev berømt for ikonisk rolle
Faren Eik Koch (død 1982) skrev sig ind i teaterhistorien som første dansker, der spillede den fattige mælkemand Tevye i klassikeren “Spillemand på en tagryg”, hvor den hjertevarme mælkemand kæmper en forgæves kamp for at få sine døtre til at gifte sig jødisk, som traditionen og religionen byder.

I årene 1966 til 1971 spillede Eik Koch den ikoniske rolle talrige gange på såvel Aalborg Teater som Det Ny Scala i København – og hans uforglemmelige “Hvis jeg var en rig mand” med dansk tekst af Jens Louis Pedersen, var i start-70’erne fast inventar i søndagens Giro 413.

I 2016 oplevede Anders Gjellerup Koch selv at spille rollen på Odense Teater, dén figur han havde hørt så meget om i sin barndom.

Publikum og anmelderne roste Odenses egen Tevye til skyerne. Information skrev bl.a.: “Boblende “Spillemand på en tagryg” funkler med den eminent syngende Anders Gjellerup Koch i rollen som humoristisk jødepatriark i en verden under forandring”.

Farens halve identitet
I et interview med fyens.dk har Anders Gjellerup Koch fortalt, at Tevye blev farens halve identitet. Når man kom ind i vores hus, så hang der lige til højre for entredøren et stort indrammet hædersbevisning fra Mosaisk Trossamfund, der symbolsk tilkendte far israelsk statsborgerskab. Der blev også plantet et træ i hans navn ved det jødiske museum i Jerusalem. Den hæder var han meget stolt over”.

“Som dreng så jeg meget op til far, og derfor var jeg heller aldrig i tvivl om, at jeg ville være det samme som ham”, fortæller Anders Gjellerup Koch, som mindes, at der i barndomshjemmet hang mindst 15 scenebilleder af den folkekære mælkemand.

Også søsteren Christiane Gjellerup Koch, 55, valgte skuespillerfaget. Hun blev uddannet i Odense, men forlod teatret kort efter uddannelsen i 1994. Hun har arbejdet på scener rundt i landet og medvirket i fem film – senest “Ser du månen, Daniel ” i 2019.

Anders rejste til Jylland
Selv om det var forældrene som lokkede lille Anders på scenen i en meget ung alder, så frarådede hans far ham alligevel at gå teatervejen. Men unge Anders var aldeles ikke lydhør. For teenageren Anders var “det pæne miljø” i Holte ikke til kreativitet og teater, så han valgte, at ta’ springet og drage til Vestjylland for både at tage en HF-eksamen og at spille teater.

Derpå blev det til nogle år i det jyske – i 1982 begyndte han på teaterskolen i Århus og færdiguddannet i 1986 fik han en sæson på teatret, inden han rejste nordpå til Aalborg Teater, hvor han fik det store gennembrud som Tony i “West Side Story”.

Efter otte sæsoner i Aalborg blev det til tre lærerige sæsoner på Det kongelige Teater, inden har sprang ud som freelancer på landevejene, hvor han spillede på flere af skuespillets strenge. Som han jo stadig elsker.

Mødte Miss Saigon – og blev i Odense
Første gang Anders Gjellerup Koch optrådte på Odense Teater, var da han i 2001 som freelancer spillede Engineer i musicalen “Miss Saigon” – den, hvor en brummende helikopter “fløj ind på scenen”.

Anders Gjellerup Koch kom til at synes så godt om byen og teatret, at han to år senere vendte tilbage. Nu for at skrive kontrakt med Odense Teater, hvor han lige siden har været en del af ensemblet med en perlerække af hovedroller – og noget nær stjernestatus.

Lige siden han i 1986 blev uddannet, har han arbejdet konstant som skuespiller. “Jeg har lavet film, tv, radio, speak, spillet revy og teatret på stort set samtlige scener i landet  – og så kommer de 80 forestillinger her på teatret. Så nej, jeg har aldrig kedet mig”, forklarer Anders Gjellerup Koch som med glæde ser tilbage på årene på byens to scener i Odense, fordi han har fået lov til at spille alle afskygninger af teatrets genrer.

Ikke nok med at faren, moren og søsteren blev skuespillere, så har Anders Gjellerup Koch været gift to gange, begge gange med skuespillere, lige nu med Louise Davidsen, 41, der blev uddannet i Odense i 2011. Hun skulle i sidste sæson have haft betydelige roller i “Bonnie & Clyde” og “Misantropen”, som begge blev corona-aflyst. Senest fik Louise Davidsen anmelderroser i “Blue Jasmine”, “Ronja Røverdatter” og “Den store Gatsby”. Der har også været tid til at afprøve filmgenren. Senest i så forskellige film som “Far til fire og vikingerne” og “Madklubben”.

Det kræver sin kvinde
Anders Gjellerup Koch er far til fire. Han har to børn, Livia og Vincent, sammen med kollega og kæreste Louise Davidsen. Sidste år blev han tilmed beriget med et barnebarn.
“Så det kræver sin kvinde at få både familie og arbejde til at gå op i en helhed”, fortæller den travle familiefar.
“Heldigvis spilles de fleste forestillinger om aftenen, og heldigvis er Louise god til at lave en vagtplan for vores fire barnepiger. Vel koster det en del både i tid og penge, men det er jo et vilkår, vi lever fint med, når man som os er skuespillere. Heldigvis har vi fri på andre tidspunkter, hvor vi så kan være sammen som familie, og det er vi trods alt ofte”.

Vand på teater-møllen
Han betegner Odense Teater som “en vildt professionel scene med meget høj kvalitet”.
“Det er i virkeligheden årsagen til, at jeg er blevet så længe som jeg er. Jeg bliver udfordret som skuespiller, og der kommer hele tiden nye, spændende kolleger til, hvilket giver vand på møllen til min energi, og det betyder, at jeg hele tiden udvikler mig”, forklarer  Anders Gjellerup Koch, som lige nu ser frem til “Terror/is/me” – lige som os andre.

Denne artikel/interview/portræt er bl.a.  forfattet ud fra materiale, som er venligst udlånt af Odense Teater. 

——-

Læs også artiklen på borgkildesblog.dk: Teater om den dag verdenshistorien fik et nyt chokerende kapitel

Related Posts

Den kunstneriske leder Mikkel Schrøder har sat holdet, som næste sommer skal få Rottefælden til at...

Der er bud efter Stig Rossen – så meget, at han bogstaveligt talt er flyvende. Kalenderen bugner af...

Er det virkelig tyve år siden? Alle husker sekunderne, minutterne, timerne, dagene – som det var i...