By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

The Royal Danish Theatre Ballet School i Odense danser traditionen tro ind i Rådhushallen, hvor årets elevforestilling den 10., 11. og 12. december, igen er inspireret og koreograferet frit efter H.C. Andersens tankevækkende eventyr “Den lille pige med svovlstikkerne”.

Lotte Frits Zeeberg, PR/Kommunikation, fortæller, at ikke færre end 115 af balletskolens elever opfører syv forestillinger i Byens Hus – alt imens, der er bjældeklang og juletrængsel uden for – i byens gader.

Med andre ord, så er balletten igen på stikkerne og klar til at danse julen ind.

Det Kongelige Teater Balletskolen Odense, som skolen i Jernbanegade også hedder, opfører altså ”Den lille pige med svovlstikkerne”, som den gamle digter Andersen første gang lod trykke i 1845, netop som han var fyldt 40 – dog blev eventyret først i 1848 udgivet som bog, der blev en bestseller både herhjemme og syd for grænsen. Eventyret betegnes som en på én gang smuk og grum historie om et døende barns drømme og håb om at finde varmen og kærligheden.
Skolens elever har sammen med instruktører og lærere været med til at bygge forestillingen op, og de lover “en overraskende og fortryllende forestilling” som de – traditionen tro – har øvet på siden sommerferien.

Studie i en magisk dag i Jernbanegade – og ikke på Montmartre i Paris.

Troen, håbet og kærligheden
Selv betegner balletskolen “Den lille pige med svovlstikkerne” som en fascinerende danseforestilling med et stærkt humanistisk opråb – fra det ene egomenneske til det andet. Fortolkningen af det klassiske eventyr taler til vores medmenneskelighed og vækker vores næste-kærlighedsådan en mørk decemberaften. Vi er sikre på, at forestillingen bringer et vigtigt budskab til alle om at bevare troen, håbet og kærligheden. Uhyggeligt og smukt – på samme tid.

Det dramatiske eventyr er i flere redigerede udgaver benyttet som grundlag for en lang række teater- og musical-forestillinger samt tegne- og animationsfilm verden over.

Fortolkes som dansefortælling
’”Vi vælger at fortolke eventyret som en dansefortælling, hvor klassisk ballet og moderne dans nærmest eksploderer i inciterende samhørighed, og den viser også når skønhed, forbandelse og forvandling strides. Og også en lille piges modige kamp om retten til tænde lys i mørket”, forklarer Lotte Frits Zeeberg. “Vores udgave af  “Den lille pige med svovlstikkerne” er gennem dans og ballet vores helt egen fortolkning – og jeg kan se på eleverne, at de er meget stolte af resultatet”.

Skolen har elever som vælger både at danse ballet og moderne dans – og læseskolen forsømmes ikke. Den lærdom lægger skolen vægt på. Der øves i dans – og der er skolegang hver eneste dag. Humøret er højt, og smilene og koncentrationen bliver større og større, jo længere vi når frem til årets store premiere – og når eleverne har opført årets rådhus-forestillinger, så er det rigtig jul…” Siger de.

Skønhed, ro og elegance. Petrine med svovlstikken, er elev på balletskolen, hvor hun går i 9. klasse. Hun er 15 og elsker ballet – og vil lære mere, hver eneste dag hu møder op. Foto: Det Kongelige Teaters balletskole i Odense. .

Forestillingen skabes iøvrigt i et samarbejde mellem balletskolen, eleverne og den gymnasiale dansegrunduddannelse DGU.

Balletskolen har den sidste halve snes år opført sine jule-elevforestillinger i den store rådhushal, som danner en pompøs ramme om begivenheden – altid hånd i hånd med et eventyr skrevet af Andersens geniale fjer-pen.

H.C. Andersen, rådhuset og balletten
Interessant er det at konstatere, at H.C. Andersen (1805-1875) ikke alene har stærke historiske relationer til Odense Rådhus, men også til balletten og til Det kongelige Teater.

Det var netop her på rådhuset (det forrige) digteren under stor festivitas og en illumineret by, den 6. december 1867, blev kåret som fødebyen Odenses æresborger.
Allerede som stor dreng, stod balletten hans hjerte meget nær. Hans Christian var bare 14 år, da han sagde farvel til sin mor og drog til Hovedstaden med postvognen – fra Overgade. Jeg skal nok passe på mig selv, lovede den ranglede knægt, som havde anbefalingsbrev fra bogtrykker Iversen med i tornysteret.

Dansede på strømpesokker
Allerede et par dage efter sin ankomst til Kongens København, bankede ufortrødent på døren hos den anerkendte balletdanserinde Anna Margrethe Schall. Ganske uopfordret begyndte han at danse på strømpesokker for hende – og brugte hatten som tamburin. Frøken Anna Margrethe var ikke begejstret og lovede dog at lægge et ord ind for ham, men ville i virkeligheden blot have ham hurtigt ud af døren.

Allerede som teenagere var H.C. Andersen evigt søgende. Mest af alt søgte han tryghed og ro i sindet – til at være den kunstner han var fra barnsben.

Ambitioner kom han aldrig til at savne. Han var trods sin unge alder, fast besluttet på at blive en del af Det Kongelige Teater og forsøgte sig både som balletdanser, skuespiller og operasanger – men nogen stor scenekunstner blev han aldrig. Den fynske dreng kunne ikke vente med udfordringerne, og valgte ubevidst en hård start i det københavnske kunstnermiljø. Han ville frem i verden.

Hans Christian fra landets næststørste by Odense var ikke slået mere ud af bristede scenedrømme, end at han tidligt “ville lære mere”, og drog ud i den vide verden for at opleve og at lade sig inspirere til den rigdom af forfatterskab, som alle på kloden den dag i dag glæder sig over.
Og som også er blevet en del af alle odenseaneres DNA – bare spørg på ballettens elevskole.

Også digteren skulle gå så grueligt meget igennem, vist skulle han dét – og så videre og så videre.
Heldigvis elskede han at rejse ud i den vide verden – og at leve. Og berette.

 

 

 

 

Related Posts

Da Lui Larsen en lun juli-dag for fire år siden besøgte sin ungdoms yndlingsby Paris, havde han...

Når det internationalt anerkendte film- og produktionsselskab Zentropa, som står bag flere...

De to gamle venner Peter Borberg og Henrik Busborgs har en fælles svaghed – og kærlighed – til...