By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Den spøjse rubrik er nok det nærmeste, vi kommer Jørn Jeppesens virkelighed – lige nu.   

Autodidakt musiker, orkesterleder, manager, sangskriver, komponist, familiefar og odenseansk sjællænder m.m. Jørn Jeppesen, 55, kan ikke holde sig i ro, og kan igen titulere sig booker og bureauchef. Et par titler han pyntede sig med indtil den dag i oktober 2017, han afhændede firmaet PFM Management.

Efter nogle år som gårdejer i landboidyllen Skovs Højrup ved Søndersø, flyttede han og hustru Anita Lagoni tilbage til Odenses Hunderup-kvarter, hvorfra parret og deres to døtre var flyttet en halv snes år forinden. Men familien vil hjemvé til Odense.

Det hed sig ellers, at den sjællandske fynbo med det velovervejede sindelag, ville koncentrere sig om, at skrive musik og sange og passe og pleje sit band “Jeppesen og de utrolige”- og sende sine gamle venner “Magtens Korridorer” på landevejen, når der var bud efter dem, som Korridorernes faste impresario har  gjort i årsvis.

Sådan skulle det imidlertid ikke gå. Jeppesens veje i det musikalske landskab er uransaglige. Han har ofte stødt på sin gode gamle ven Thomas Nordkvist, kendt ansigt i branchen. Og de har forlængst haft en idé og at skabe noget sammen.

Gammel ven fra branchen
“Nogle snakker man bedre med end andre. En af dem er Thomas. Vi har talt om det her i en halv snes år. Gode tanker og kreative snakke er nu mundet ud i etablering af vores fælles booking-bureau.Thomas har været, hvad jeg vil kalde en god konkollega i mange år. Han har erfaring fra et par større bookingbureauer, ligesom han selv har haft et bureau. Thomas ved virkelig, hvad det handler om og jeg kender til nogle andre knapper, der kan trykkes på. Jeg er sikker på ét match er perfekt”, siger Jørn Jeppesen som sammen med Nordkvist åbnet, hvad Jeppesen kalder “et uafhængigt bookingbureau, vi kalder “Helter Skelter”. Det har adresse Nyvej 16B på Frederiksberg.
Altså langt fra Hunderupkvarteret, hvortil Jeppesen og fru Anita er flyttet efter landboeventyret. Men trods det overraskende bureausamarbejde midt i Hovedstaden, så har de ingen planer at flytte og blive københavnere.

“Jeg tror, vi har flyttet nok. Jeg er nemlig rigtig glad for at bo i Odense, hvor vores børn også bor. Det betyder meget. Jeg har det fint med at ta’ toget til København, når det er nødvendigt. Og det har det været i firmaets opstart og jeg ser også en travl periode i øjnene”, forklarer Jørn Jeppesen, som i flere år har pendlet frem og tilbage fra Odense  til København. Blandt andet til møde med samarbejdspartnere om koncerter, turnéer samt studie-projekter. Også i perioden, som impresario og musiker i Kim Larsen & Kjukken var han en travl pendler.

Jørn Jeppesen (nr to fra venstre) har været med til at åbne booking-bureau i København, men han slipper hverken Odense, hvor han bliver boende ellers band, “Jeppesen og de utrolige”, som her ses studiet. Privatfoto

Ingen sag med lyntoget – tur-retur
“Jeg vil være på kontoret i København en del af ugens arbejdsdage, men tager også nogle dage på hjemmekontoret. Lidt afhængigt af bookingsæsonen. Jeg skal jo også ude på koncertstederne med artisterne”.

“Skelter Helter” – hvorfor lige det navn?
“Fordi det er et dejligt musikalsk ord, som refererer til den ikoniske Bestles-sang, der var Paul McCartneys fantastiske bud på verdens første rocksang.

Nu 34 år efter sit første møde med Odenses ikoniske banegård, ved siden af banegårdscentret, bare 21 år ung, har han forlængst indrettet arbejdsdagen med køreturen på bare en time og ti minutter i lyntogets stillekupé. Det er slet ingen sag”, konstaterer han.
Så fascineret af livet på banegården blev Jeppesen, at han i 2019 udgav sit debutalbum, som han i al sin enkelthed kaldte “Odense Banegård”, som var titelmelodien på debut- albummet. Det er jo på banegården man mødes og siger farvel Der man møder skæbnerne. De glade og de triste.
Det var også på banegården i Odense, at Jeppesen mødte musikeren Mikkel Grue i afgangshallen. Efter en musikalsk hyggesnak og de ville de hilse af, da udbrød Jeppesen; “åh, forresten Mikkel. Vil det være noget for dig at komme med i mit nye band. Jeg mangler en god guitarist”.
“Jo tak”, svarede Mikkel Grue ydmygt – og lige siden har han været en af “de utrolige”.

Hvilken grundidé arbejdet bureauet ud fra?
Jørn Jeppesen fortæller til borgkildesblog.dk, at “Helter Skelter” står for turnéer og koncerter, men derimod ikke så meget på managementdelen. Han har i mange år beskæftiget sig med begge dele. Derimod arbejder vi på, at firmaet skal være bindeleddet til koncertdelen – altså skal vi finpudse den del og ellers ikke brede os så meget ud.  Alligevel vil vi arbejde med andre managements, der ikke laver booking – og så alene varetage koncertdelen. Hvis du forstår?

Fra Aksglæde til Medina og Rasmus Bjerg
Hvilke navne booker I?
“Vi lægger ud med nogle af landets mest efterspurgte koncertnavne som Drew Sycamore, Ericka Jane, Folkeklubben, Jacob Aksglæde, Jung, Magtens Korridorer, Medina og Rasmus Bjerg. Vi booker flere end de her nævnte, og der kommer også udskiftninger. Vi går dog ikke efter at blive et gigant-bureau, men vi arbejdet ud fra cirka tolv gode navne – som vi så passer og plejer. Måske vil vi ansætte vi en ung booker, der med viden, energi og nysgerrighed vil være med. Og som vi kan lære op og give de erfaringer og nerværk, vi render rundt med”.

Du nævner slet ikke “Jeppesen & de utrolige”?
“Bandet lever og har det godt. Vi har spillet på flere festivaler i sommer og her i august har vi festivaler i Ringsted, Viborg og Horsens og så slutter vi sommeren af på hjemmebane, når vi den 3. september varmer op for Peter A.G. og Gnags i Den Fynske Landsby”, fortæller Jørn Jeppesen.’

“Vi skal ikke som ikke blande tingene sammen, så derfor klarer jeg “Jeppesen & de utrolige” fra hjemmekontoret”.

Jørn Jeppesen har det helt fint med at ta’ toget til København og tilbage igen…. flere gange om ugen. I musikkens tjeneste.

Han nåede aldrig længere
Jørn Jeppesens livsbane begyndte i landsbyen Klippinge på Stevns, hvor han er født og opvokset. Han gik på gymnasiet i Køge og efter sin sparekasse-uddannelse og et par år som it-assistent i Store Heddinge, fik han udlængsel. Han havde ikke noget mål, da han rejste ud på sin dannelsesrejse med guitaren på ryggen, men derimod masser af mod på tilværelsen. Han ville gerne have udforsket Jylland og jyderne, men nåede ikke længere end Odense, som blot skulle være en mellemstation.

Hvorfor blev du så på Fyn?
“Fordi Fyn og Odense fra dag 1 viste sig at være noget særligt. De begyndte med, at jeg fik jobs på nogle af byens tilrøgede natværtshuse og dér lærte jeg meget. Også om menensker. Jeg oplevede fynboerne som imødekommende med en særlig evne til at hygge sig. Folk kom uopfordret og snakkede med mig, selvom jeg var fremmed. Det kendte jeg ikke hjemmefra”.
“Også dengang havde Odense et pulserende pop- og rock-miljø med mange musikere og spillesteder. Og lige siden den dag, jeg mødte mit livs Anita, har Odense været min base. Og sådan bliver det ved med at være”, siger Jørn “Ørn” Jeppesen, som aldrig har heddet Ørn. Det var Kim Larsen der fandt på det. Han havde for vane at give alle folk omkring sig øgenavne”.

Fra Killer Queen til Kjukken
Jørn Jeppesen landede i Odense i 1988 og fra 1995 til 2006 var han er markant forsanger i Queen-hyldest orkestret “Killer Queen”, som havde kulturstatus på flere festivaler.
En dag i 2000 lagde Jeppesen billet ind på en stilling som booker hos Frank Steen på Danartist’ kontor i Overgade og det endte med, at han fra 2001 og frem til Kim Larsens død var nationalskjaldens impressario, rådgiver og turmanager. Fra 2015 frem til dødsfaldet i efteråret 2018 var han rytmeguitarist i Kjukken. Jeppesen droppede sit firma og helt i Larsens ånd forsatte han med at spille, komponere og skrive sange og nærmerst som en selvfølge endte det med, at han samlede et band med kompetente musikerne. Et par af dem fra det nedlagte Kjukken.

Bonus info
“Helter Skelter” er en The Beatles-sang fra “The White Album” 1968, skrevet af Paul McCartney. På coveret Lennon/McCartney krediteret. Sangen var McCartneys forsøg på at skabe så høj og snavset lyd som muligt. Mange musikere betragter den sangen som den første “rigtige” rock’n roll-sang som havde indflydelse på den tidlige udvikling af heavy metal. I 1976 blev sangen udgivet som B-siden af ​​”Got to Get You into My Life” i USA , ene og alene for at promovere Capitol Records-samlingen “Rock ‘n’ Roll Music”. Sammen med andre numre fra White Album blev “Helter Skelter” desværre fortolket af kultlederen Charles Manson, som et budskab, der forudsagde udvikling af racekrigen i USA. På musikmagasinet “Rolling Stone”s “The 100 Greatest Beatles Songs” rangerede “Helter Skelter” som nummer 52. Blandt de kunstnere som har indspillet det ikoniske nummer er Siouxsie and the Banshees, Mötley Crüe, Aerosmith, U2, Oasis og Pat Benatare. Dog betegnes Paul McCartney’s udgave af sin egen sang, som den mest originale – et nummer med fuld hammer, som står stærk i kontrast med ikonets bløde stemme – og musikalske udtryk.

 

Related Posts

Af John Borgkilde Fotos: Rico Feldfoss Vær’sko …. alle mand på dæk. Flagskibet har kurs mod...

Revyskuespiller Vicky Berlin er nu også filmskuespiller.  Som skuespiller kan Vicky Berlin mere og...

Lasse Helner, 75, still going strong, frisk og stadig musikalsk på toppen som musiker, komponist og...

Leave a Reply