By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

Anders Gjellerup Koch deler sit travle liv op i fire kapitler. Familien, teatret og wellness og motion. I vilkårlig rækkefølge.
Den efterspurgte skuespiller, som bor i midt i Odense med sin familie, styrketræner, cykler og går lange daglige ture, for, som han udtrykker det, “at få hoved og sind renset ud”.

“Det er benhårdt arbejde, at være skuespiller, derfor betyder det meget for mig at holde krop og stemme klar til scenens  udfordringer. Husk på, at kroppen er mit instrument, så den skal jeg passe godt på. Især nu, hvor jeg er blevet lidt ældre”, siger Anders Gjellerup Koch, som i over 40 år har levet af, at spille teater.

Den populære skuespiller tilføjer, at han er meget opmærksom på sin alder og sin dagsform, men det betyder slet ikke, at han føler, han er ved at være færdig – tværtimod. Gjellerup Koch siger, han vælger at sende søde tanker til sin mor, som er over 90 og som stadig er aktiv. “Så nej, jeg har hverken planer om at skrue ned eller at gå på pension. De kommer såmænd nok til at bære mig af scenen en dag”.

Efter ansættelse ved flere danske teatret, gar han siden 2004 været fastansat på Odense Teater.

Cyklet til Paris fire gange
Fire gange har Anders Gjellerup Koch, 61, deltaget i Team Rynkebys velgørenhedscykelløb fra Fyn til Paris, hvor man skal være i rigtig god form til at gennemføre de over 1200 kilometer på syv dage. Det er altså ikke nogen helt almindelig cykletur. Men det velgørende element skaber kræfter.

Anders Gjellerup Kochs kunstneriske spændvidde kan hvert år aflæses ved et blik hen over Odense Teaters sæsonprogram – repertoire-kalenderen for 2022-2023 er betegnende for hans imponerende alsidighed. Med sit charmerende væsen, robuste ydre og solide sangstemme markerer han sig i de fleste genrer, lige fra medrivende dramaer til romantiske folkekomedier, moderne musicals og klassiske operetter. Han er klar til det meste.

Den igangværende sæson er typisk for Anders  Gjellerup Kochs sæsonrytme. Som de senere år besidder han en af de store roller i fire af teatrets seks sæsonforestillinger på Store Scene. Helt aktuelt spille han en markant rolle i den klassiske musikforestilling “Ronja Røverdatter”, som fra 10. november og frem til 22. december er teatrets “juleforestilling”. Derefter er han med i en usædvanlige teaterkoncert “I din korte liv”, hvor ungdommens styrke og alderdommens sårbarhed støder sammen i den evige kamp om retten til at deltage i livets fest – og i sidste udspil er han med i Julie Maj Jacobsens “1984”, en ny dramatisering skabt til Odense Teater – skrevet frit efter Georg Orwells ikoniske mesterværk  fra 1949, som stadig betegnes som skræmmende og højaktuel teater.

Sidste år var han også øverst på plakaten i fire af teatrets seks forestillinger. Det er blevet til over 85 forestillinger på Odense Teater, hvor han siden 2001 har været en del af ensemblet.

Anders Gjellerup Kochs kunstneriske spændvidde kan igen i år aflæses ved at sende et blik hen over sæsonprogrammet. Hans private sæsonrepertoire er betegnende for hans imponerende alsidighed. Foto: Odense Teater

Født på scenen
Som søn af et skuespillerægtepar, så var han meget tidligt på færde. Han vidste hvad han ville …

“Hvad ville du være, når du bliver stor?”.
Sådan lød det allerførste spørgsmål, som klasselæreren stillede bare syv årige Anders den allerførste skoledag.
Som skidt fra en spædekalv svarede han; “Jeg skal da være skuespiller”, lød det prompte fra lille Anders.

Svaret overraskede ikke læreren. Han vidste nemlig, at Anders ikke alene kom fra et hjem med klaver, men også at han på det nærmeste var født ind på teaterscenen.
Som søn af et skuespillerne Eik Koch og Lise Gjellerup Koch, var han aldrig i tvivl om, hvad det var han ville. Nemlig det samme som far og mor.

Barndomshjemmet i Holte var ofte fyldt med teaterskuespillere. Forældrene var ofte på tourné, med hver sine forestillinger. Så det var naturligt, at barnepigen måtte ta’ over og sige go’ nat med en sang.

“Min mor har fortalt mig, at jeg blot fire måneder efter min fødsel medvirkede i tv-teatrets opsætning af “Mutter Courage” – og som dreng var jeg med i flere  teaterstykker, hvor det passede ind. Mange af dem husker jeg som spændende oplevelser for en knægt som mig”, fortæller Anders Gjellerup Koch.

Forældrene fortalte ham ofte, at et liv uden teater er ikke noget liv. Et slags slogan han holdt fast ved.Fordi hvert er ord passer.

Berømt for ikonisk rolle
Faren Eik Koch, som allerede døde 1982, skrev sig ind i teaterhistorien som første dansker, der spillede den fattige mælkemand Tevye i klassikeren “Spillemand på en tagryg”, hvor den hjertevarme mælkemand kæmper en forgæves kamp for at få sine døtre til at gifte sig jødisk, som traditionen og religionen byder.

I årene 1966 til 1971 spillede Eik Koch den ikoniske rolle talrige gange på Aalborg Teater og Det Ny Scala i København – og hans uforglemmelige “Hvis jeg var en rig mand” med dansk tekst af Jens Louis Pedersen, var i start-70’erne fast inventar i søndagens Giro 413.

I 2016 oplevede Anders Gjellerup Koch selv at spille sin fars glansrolle på Odense Teater, dén figur han havde hørt så meget om i sin barndom.

Publikum og anmelderne roste Odenses egen Tevye til skyerne. Dagbladet Information skrev bl.a.: “Boblende “Spillemand på en tagryg” funkler med den eminent syngende Anders Gjellerup Koch i rollen som humoristisk jødepatriark i en verden under forandring”.

Farens halve identitet
I et interview med fyens.dk har Anders Gjellerup Koch fortalt, at Tevye blev farens halve identitet. Når man kom ind i vores hus, så hang der lige til højre for entrédøren en stort indrammet hædersbevisning fra Mosaisk Trossamfund, der symbolsk tilkendte min far israelsk statsborgerskab. Der blev også plantet et træ i hans navn ved det jødiske museum i Jerusalem. Den hæder var han meget stolt over”.

Gjellerup Korch indrømmer, at han som dreng, så meget op til far. Derfor var han heller aldrig i tvivl om, at jeg ville være det samme som ham, I barndomshjemmet hang mindst 15 scenebilleder af den folkekære skuespiller som mælkemand.

Også søsteren Christiane Gjellerup Koch, 56, valgte skuespillerfaget. Hun blev uddannet i Odense, men forlod teatret kort efter sin uddannelse i 1994. Lige siden har hun arbejdet på flere scener og har desuden medvirket i fem film – senest “Ser du månen, Daniel ” i 2019.

Anders rejste til Jylland
Selv om det var forældrene som lokkede lille Anders op på scenen i en meget ung alder, så frarådede faren ham alligevel at gå teatervejen. Unge Anders var aldeles ikke lydhør. Teenageren var som en del af “det pæne borgerskab” i Holte ikke umiddelbart til kreativitet og teater. Derfor valgte han, at ta’ springet helt til Vestjylland. Både for at tage en HF-eksamen og for at spille teater. Og det skulle vise sig at være en klog disposition.

Indtil 1982, da han begyndte på teaterskolen i Aarhus, afprøvede han sig selv på flere jyske skoler og institutioner. Efter et år på teatret som færdiguddannet, rejste han nordpå til Aalborg Teater, hvor han fik gennembrud som Tony i “West Side Story”. Efter otte sæsoner i Aalborg tog han til Hovedstaden, hvor han fik tre lærerige sæsoner på Det kongelige Teater.
“Derefter var jeg klar til den benhårde tilværelse som freelancer på landevejene”.

Mødte Miss Saigon – og blev i Odense
Det er efterhånden 22 år siden, Anders Gjellerup Koch første gang optrådte på Odense Teaters Store scene. Da var han freelancer og spillede  “Engineer” i musicalen “Miss Saigon”, West End-succesen som mange vil huske for den brummende helikopter, som kom “flyvende ind på scenen”.

“Jeg må have synes godt om byen og teatret. Bare to år senere vendte jeg tilbage. Da var det for at skrive kontrakt med Odense Teater”.
Lige siden har han været en del af ensemblet med en perlerække af hovedroller – og noget nær stjernestatus.

Siden han i 1986 blev uddannet, har han arbejdet konstant som skuespiller.
“Jeg har lavet film, tv, radio og speak – og spillet revy og teater på stort set samtlige scener i landet. Det er vel blevet til 80 forestillinger her på teatret. Så jeg har aldrig kedet mig”, forklarer Anders Gjellerup Koch.

“Med glæde ser jeg tilbage på årene på byens scener, fordi han har fået lov til at spille alle afskygninger af teatrets genrer”.

Ikke nok med at faren, moren og søsteren blev skuespillere, Anders Gjellerup Koch har været gift to gange, begge gange med skuespillere. Lige nu deler han familielivet med Louise Davidsen, 41, som blev uddannet i Odense i 2011. Også Louise Davidsens navn er særdeles velkendt på sæsonprogrammet I den aktuelle sæson var hun var med i maratonforestillingen “Det europæiske slagtehus”. Næste opgave er “Valhalla” og “Tragiske måder at slå en kvinde ihjel på”. Louise Davidsen har også afprøvet filmgenren – senest”Far til fire og vikingerne” og “Madklubben”.

Det kræver sin kvinde
Anders Gjellerup Koch er far til fire. Han har børnene, Livia og Vincent, sammen med sin kollega og kæreste Louise Davidsen – og forrige år blev han beriget med et barnebarn.
“Det kræver sin kvinde at få både familie og arbejde til at gå op i en helhed”,  fortalte den travle familiefar for godt et år siden i et interview med Odense Teaters presseafdeling. “Louise er jo også dybt engageret i teatret, men heldigvis spilles de fleste forestillinger om aftenen, og heldigvis er Louise rigtig god til at lave sin helt egen vagtplan for vores fire barnepiger. Vel koster det en del i tid og penge, men det er jo vilkårene. Og dem lever vi helt fint med, når man som os er forældre og skuespillere.
Heldigvis har vi fri på andre tidspunkter, hvor vi kan være sammen som familie, og det er vi trods alt ofte. Og den tid nyder vi”.

Vand på teater-møllen
I sted i ovennævnte interview betegner Anders Gjellerup Koch sin arbejdsplads Odense Teater som en vildt professionel scene med meget høj kvalitet. “Det er i virkeligheden årsagen til, at jeg er blevet så længe her, som jeg er. Det er her jeg udfordres som skuespiller. Det er det jeg vil. Tilmed kommer der hele tiden nye, spændende kolleger til, hvilket giver vand på møllen til min energi og lysten til arbejde. Det betyder, at jeg hele tiden udvikler mig og det er dejligt”.

Dette portræt er bl.a.  forfattet og redigeret ud fra grundlæggende interview-materiale, som Odense Teater venligst har stillet til rådighed for borgkildesblog.dk – 

 

Related Posts

“At spille i et ensemble er en livsstil, man ikke kan ændre fra den ene dag til den anden. fortæller...

julehyggestemning omkring Sortebrødre Torv         Oplev det nostalgiske H.C. Andersen...

“I kunsten kan livet kendes” står skrevet med bogstaver i guld oppe over Odense Teaters 108 år Store...