By John Borgkilde
Posted: Updated:
0 Comments

I en urolig verden er der brug for at mødes, at være sammen om de budskaber der bringer fred i sjælen; smil, latter og eftertænksomhed. Stemningsfulde melodier, meningsfyldte tekster, gode historier og anekdoter er Lasse & Mathildes varemærke og garanti for en aften med indhold.

Sådan lyder ordene på hjemmesiden, som oplæg til Lasse & Mathildes koncerter med violin, guitar og to varme stemmer. Rundt i landet.

Stort set samme valg af ord og budskab kunne være skrevet allerede, da det unge par Lasse Helner og Mathilde Bondo mødtes første gang og sød musik opstod – for næsten 47 år siden. Også dengang var det en kold tid, vi levede i.

Den lyslevende fynske kulturinstitution, Lasse & Mathilde, blev etableret for 47 år siden. Foto: Chris Christoffersen.

Musikerikonerne Lasse og Mathilde, født og opvokset på Fyn, mødtes første gang i 1975 på Forlaget Gyldendal i København. Mathilde var blot 19 år og Lasse en voksen mand på 28. Forlaget havde bedt Lasse Helner skrive musikken til “Pigesind”, som var Tove Ditlevsens første digtsamling – fra 1939 og Mathilde var castet til at synge.

På Gyldendal fik de et godt øje til hinanden. Et års tid efter udgivelsen blev de kærester og indledte et musikalsk parløb. Det skete stort set samtidigt med, at Mathilde i vinteren 1975 blev landskendt som Kim Larsens violinspillende “Lange Lone” på Østre Gasværk. 

Med “Pigesind” debuterede Mathilde som solist og det evig aktuelle album blev en langtidsholdbar succes. Det samme kan siges om parrets samarbejde, som relativt hurtigt efter førte til dannelsen af “Lasse & Mathilde” og siden har været en kulturinstitution,  der indtil nu har udgivet 15 albums. I 1977 udkom den første lp, under navnet “Lasse & Mathilde”. Siden har parret bl.a. indspillet deres fortolkninger af Højskolesangbogen ligesom de har sat musik til tekster af personligheder som Poul Henningsen, Niels Hausgaard, Martha Christensen og Piet Hein.

Mesterværker finder man også i Lasse Helner’s flotte katalog af otte soloalbum fra 1974 til 2021. Det dansksprogede ”S/H” (1981) betegnes som en regulær poetisk pop/rock-perle af fineste tidløse karat, og ”Time and again”-albummet fra 1992 er stemningsfuld roots-rock af øverste hylde – optaget i det legendariske Kingsway Studio i New Orleans, med hjælp fra legenden Daniel Lanois og nogle af byens bedste session musikere. Venskabet med Daniel Lanois har varet i flere årtier.

Hjem til Fyn
Mens de boede hver for sig i København, hentede de inspiration i musikermiljøet, men som par, blev de ret hurtigt enige om at rejse hjem til Fyn, hvor de var født op opvokset – Lasse i Aarup på Vestfyn og Mathilde i Folkebo-kvarteret i i Odense.

De har i knap 47 år dannet par, såvel professionelt som privat, og de er aldrig blevet træt af at finde melodien sammen. Netop den modne og prøvede kærlighed er temaet på deres seneste album “Hvem Drømmer Hvem” fra 2019, hvor tre af melodierne netop er skabt i samarbejde med Daniel Lanois, én af de mange gange han var på besøg hos Lasse & Mathilde. Melodierne, som har fået tekster af Hans Kragh-Jacobsen, på både engelsk og dansk, ”Lille Fugl”, ”Kom og dans” og ”Den halve Vind”. Albummet oser af nykomponeret musik af både Lasse og Mathilde.

Komponisten, sangskriveren og musikeren Lasse Helner udsendte har stadig svært ved at sidde stille i sit musikalske univers. I 2021 udsendte han. et vellykkede og meget rost album, “Over the Hill – Still Got the Thrill”. I de fleste af sine 11 sange dyrker Lasse Helner sine musikalske inspirationskilder og udforsker de muligheder, seks årtier på den danske musikscene.

Selvom livets hamsterhjul har truet, og et alkoholmisbrug nær havde sat en stopper for det hele, så vandt kærligheden til livet, musikken og hinanden. Tilmed har vennerne altid nydt godt af Lasse og Mathildes gæstfrihed og smittende humør. Privat bor de i udkanten af idylliske Lundeborg i et stort, hvidkalket hus i skovbrynet med toppede brosten på gårdspladsen og fritgående høns i haven.

Ventetid inden fjernsynets teknikere er klar: Den tids folkelige superstar Kim Larsen og unge fynske Mathilde Bondo venter i kulisseen ved Østre Gasværk med de medvirkende børn (Foto: DR-tv – affotografering fra video)

Mødet med Kim Larsen
Og hvad var det så med Kim Larsen, Lange Lone og violinen på Østre Gasværk?
Vi skruer tiden tilbage til dagen efter Kim Larsens død i 2018, da Mathilde Bondo fortalte, hvor stor indflydelse Kim Larsen havde haft på hende som musiker og menneske.

“Som ganske ung musiker i christianshavnermiljøet, blev jeg lukket ind i kliken omkring Gasolin. Det var ikke noget alle og enhver blev. Så det var stort. Jeg var ung og flabet nok, tror jeg. Det swingede og vi blev gode venner, Kim Larsen, bandet og jeg. Den tid ser jeg den dag i dag tilbage til med taknemmelighed”.

Mathilde fortæller, at hendes stærkeste minde med Kim Larsen, var fra vinteren 1975, da de sammen lavede ”Østre Gasværk”-projektet . Fire lørdage på landets eneste tv-kanal, da Danmarks Radio sad på monopolet.

“Og så var der også den smukke dag i 1986, da Kim Larsen fortalte, at han havde valgt at bruge “Syrenprinsesse” på sit “Forklædt som voksen”-album. Den sang skrev jeg sammen med min gode ven, poeten Jan Toftlund fra Ryslinge. Sangen opnåede at komme på Kim Larsen & Kjukkens koncertrepertoire”, bemærker Mathilde stolt.

Det lyrisk smukke første vers trækker tårer i øjenkrogen: “Se, der står juveler på nattens blanke bund / Se hvor engen lyser blødt og klart / Se de stolte birkes’ sølvbetrukne silhouet / Højt over dem står Karlsvognen parat. Ord med farver.

Han ramte en nerve
“Kim havde evnen til at ramme en nerve, når han skrev musik. Der var dem, som kaldte hans sangskrivning enkel. Det var den ikke. Slet ikke. Han havde et kæmpe talent for at komprimere sine ord, så de gav stor mening. Den måde at skrive sange på er fuldstændig vidunderlig”, lyder det fra ’Lange Lone” alias Mathilde Bondo, som omkring  1974 var forsanger i folkemusikbandet “Hvalsøspillemændene” (1973-1975), som nogle gange var opvarmer for Gasolin.
“Jeg havde også den glæde, at være gæst i Larsens fritidsband “Starfuckers”. Du må også gerne skrive, at jeg spillede med i Gasolin i den sidste af de fire Østre Gasværk-udsendelser og jeg dermed var jeg historiens eneste kvindelige medlem af Gasolin”, siger hun storsmilende.

Ikoniske Østre Gasværk
Uge efter uge sad der hundreder tusinder småfrysende seere, som må have lunet sig gevaldigt i selskab med Kim Larsen med charmeklud og bakkenbarter og Lange Lone med violinen på Østre Gasværk ….. “Men jeg har da Lange Lone / Og hun spiller violin / Og når nerverne de klikker /
Så drikker vi en lille flaske – Lille flaske brændevin

Danmark frøs, da statsminister Anker Jørgensens (S) den 1. januar 1977 indledte nytårstalen i fjernsynet med ordene; “Det er en kold tid, som vi lever i. Alle går rundt og fryser. Sådan synger en af vore kendte unge sanggrupper. Mon ikke de ord rammer noget centralt i menneskets opfattelse af tilværelsen i dag? Jeg tror det”, lød det fra Anker Jørgensen, som i dén grad satte Mathilde Bondo på landkortet som artist.

Historien om Østre Gasværk er også samtidshistorien om den kolde tid, da danskerne gik rundt og frøs – helt ind til marv og ben. Ganske som den dag i dag, hvor danskerne søger varme og tryghed.

I bogen “Solisten” skriver forfatterne Jacob D. Lund og Peter Rewers  at “ved at lade de tre første strofer af Kim Larsens sang indramme hele det forløbne år løftede statsministeren Kim Larsen op fra folkekær populærmusiker til selve det danske folks stemme. Med en tekst som bevæger sig mellem pædagogens medmenneskelighed og samfundsrevserens sylespidse kynisme”.

“Jeg meget taknemmlig over, at jeg var med i den tids musik- og tv-historie – og også over, at jeg nåede at være historiens eneste kvinde, som spillede med Gasolin – i en enkelt tv-udsendelse”, siger Mathilde Bondo, som siden sine meget unge dage har været en markant skikkelse i dansk musik. (Foto: DR-tv fra 1976 – affotografering)

Kom aldrig på eget album
Selv om “Østre Gasværk”  var regnet for en protestsang, så mente anmelderne at sangen havde hit-potentiale. Alligevel blev der aldrig ophøjet til at  komme med på en Kim Larsen- eller Gasolin-plade. Sangen var på bestilling skrevet til et støtte-album til fordel for Fristaden Christiania. Kim Larsens gode ven og producer Poul Bruun (CBS) stod bag dette albummet, som stadig findes i sjældne udgaver på vinyl. Ud over Kim Larsen og Mathilde omfatter “Christiania”-pladen den tids “festival-navne”som Bifrost, Røde Mor, Sebastian, Peter Thorup, Savage Rose, C.V. Jørgensen, Hyldemor, Gnags og Lone Kellerman.

Sangen blev lanceret, da Kim Larsen var i sit musikerlivs mest travle periode med “masser af succes”, turnéer og udgivelsen af legendariske lp’er som “Gasolin'” (foråret 1974), “Stakkels Jim” (efteråret 1974), Gas 5 (efteråret 1975), “Live Sådan” (sommeren 1976), What a Lemon (august 1976) og “Efter endnu en dag” (vinteren 1976). Det var også det år, Gasolin optrådte i en fyldt Københavns Idrætspark – med Kim Larsen iført hvid habit.

Hold da op hvor vi frøs
“Teksten i “Østre Gasværk” er desværre blevet alt for aktuel”, lyder der fra Mathilde Bondo, som nærmest får kuldegysninger, når hun genhører sangen”. Med lavmælt stemme tilføjer hun, at det er “med dyb taknemmelighed, jeg tænker tilbage på de fire lørdage på tv med Kim Larsen. Det var sjovt og anderledes tv, at arbejde med – og jo, hold da helt op, hvor vi frøs”.

Og så tilbage til indledningen af denne artikel – med inspirerende citat fra Lasse & Mathildes intro på parrets hjemmeside: “I en urolig verden er der brug for at mødes, at være sammen om de budskaber der bringer fred i sjælen….smil, latter og eftertænksomhed”.  Intet er jo mere rigtigt. Lige dér fik denne skribent øje på det usynlige link til “Østre Gasværk”-sangen fra 1975  til Lasse & Mathildes hjemmeside-intro 47 år senere.

Det er en kold tid som vi lever i
Alle går rundt og fryser
Men jeg har det da nogenlunde her
Her på Østre Gaaaaasværk

Der′ mange, mange drømme
Der’ røget sig en tur
Men jeg ka′ da stadig grine
Når jeg sidder helt alene –
Helt alene i mit lille skur…

Jeg har ikke nogen penge
Og ikke noget job
Det har været sådan længe
Gud ved om det nogensinde –
Nogensinde holder op

Men jeg har da Lange Lone
Og hun spiller violin
Og når nerverne de klikker
Så drikker vi en lille flaske –
Lille flaske brændevin

For det’ en kooold tid … og så videre.

————————-

FAKTA: Østre Gasværk i dag
I stedet for at nedrive gasbeholderen fra 1881, valgte kommunen at bygge den karismatiske bygning om, så den blev til “Østre Gasværk Teater” _ på Østerbro i København. Med en på én gang enkel skønhed og rå karakter viste det sig, at den runde bygning var oplagt til utraditionelle teaterforestillinger. Morten Grunwald tog i 1986 initiativ til at skabe Østre Gasværk som kulturhus og teater. Ti år senere blev det spektakulære rum afsløret som teater med 812 pladser. Det var Kim Larsens idé, at bruge gasværkets ikoniske arkitektur som location til sangen “Østre Gasværk”. Som en kuriøs tilfældighed, så opføres teaterkoncerten “Gasolin” lige nu på Østre Gasværks teater – frem til den 27. november. Udsolgt hver aften.

Derudaf Forever.

OBS: Det har været umuligt at finde frem til retmæssige indehavere af ophavsretten til enkelte fotos i ovenstående artikel. I så fald havde vi søgt om brugsretten. Såfremt vi har krænket ophavsretten, er det sket ganske utilsigtet. borgkildesblog.dk er et upolitisk og ukommercielt digitalt medie, som bør regnes for et ulønnet beskæftigelsesprojekt for en pensioneret skriverkarl. 

Related Posts

Selv om det efterhånden er 76 år siden, at 2. verdenskrig sluttede, så er der ingen ende på...

Når man som Anne Herdorf nærmest er født og opvokset i en spiserestaurant – og underholdt de...

Da Anders W. Berthelsen for nylig kom på kaffe-visit her i privaten, havde han taget en lille koket...

Leave a Reply