Vælg en side

Ny udstilling om Anne Marie Carl-Nielsen på museet TID i Odense sætter fortjent, blivende fokus på billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen og viser, at hendes bedrifter som kunstner og kvinde er lige så relevante i dag, som på hendes egen tid.

Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945) var pionér. “For mig handler det om, at skabe og forme liv”, sagde den verdensberømte kunstner, der som den første kvinde i verden udførte billedhuggerfagets mest prestigefyldte opgaver – en rytterstatue af en konge og bronzeporte til en domkirke. Hun oplevede i stor succes nationalt og internationalt, hvilket var bemærkelsesværdig som kunster og kvinde.

Begge dele kan ses på udstillingen ”Anne Marie Carl Nielsen. At forme liv”, der åbner i museumskomplekset TID, den 21. juni.

I den anledning slår udviklingschef for TID, Mette Stauersbøl Mogensen fast, at Anne Marie Carl-Nielsen er en historisk betydningsfuld kunstner, og at hendes imponerende monumenter den dag i dag står rundt i Danmark, men, siger hun, vi lægger oftes sjældent mærke til hende. Med udstillingen ønsker TID, at ændre på det, for hun har fortjent at træde ud af historiebøgerne og ind i nutiden med en blivende udstilling, som Odense er stolt af at være arrangør af.

Mette Stauersbøl Mogensen: “Anne Marie Carl-Nielsen er en historisk betydningsfuld kunstner, med historiske monumenter som kan ses rundt i Danmark. Med udstillingen ønsker TID, at få hende til at træde ud af historie- og kunst- bøgerne og ind i nutiden med den blivende udstilling i Odense.

“Anne Marie Carl-Nielsen har arbejdet med alt fra små skulpturer til kæmpe monumenter, og det er først når man ser dem samlet her på udstillingen, det går op for os, hvilken markant kunstnerisk betydning, hun har eller rettere havde.”

Udstillingens kunstneriske kurator er Emilie Boe Bierlich, der har stået bag Anne Marie Carl-Nielsen-udstillinger på Glyptoteket og Statens Museum for Kunst, og som nu er centerleder for Anne Marie Carl-Nielsen Centret, der, ligesom museet TID, er en del af Museum Odense.

Emilie Boe Bierlich siger til TID, at Anne Marie Carl-Nielsen var en kunstner, der troede på livets kraft som dét, der binder mennesker, dyr og natur sammen. Hun skabte ikke bare stærke figurer men skulpturer, der emmer af liv og bevægelse.
I hendes værker møder vi især heste, tyre og havfruer, et univers fra dyreriget, som ikke er symboler på magt, men på forbundethed.

Som kunstner, så hun ikke mennesket som hævet over naturen. T

Anne Marie Carl-Nielsen i et skabende øjeblik, i fordybelsens stund – på sit københavner-værksted

værtimod, lod hun det hele smelte sammen i en levende helhed. Derfor opleves hendes kunst så aktuel i dag, hvor vi igen taler om vores plads i naturen og vores relation til hinanden.”

Stor samtidskunstner bidrager til udstillingen
Emilie Boe Bierlich vil gerne vise, hvor stor en billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen var, men hun vil også spørge, hvorfor Anne Marie Carl-Nielsen valgte at arbejde med de helt store og tunge opgaver. Kunstneren skabte monumenter, ja, men altid med en særlig følsomhed.

Ifølge Emilie Boe Bierlich formede Anne Marie Carl-Nielsens hænder voks og ler, så det næsten åndede.”Det er kraftfuldt, men også nænsomt og sanseligt – og det taler direkte til os i dag, hvor vi længes efter nye billeder af, hvordan vi er i verden sammen med andre”, siger hun.

Udstillingen viser derfor ikke alene værker fra én af Danmarks mest betydningsfulde billedhuggere, den lukker bogstaveligt talt også samtiden indenfor i form af den internationalt anerkendte kunstner og filmskaber Jesper Just (f. 1974), som er inviteret til at skabe et nyt værk til udstillingen.
Med sin særlige sans for det sanselige og det filmiske har Jesper Just skabt en stor installation, hvor krop, skulptur og teknologi smelter sammen. Ved hjælp af infrarød filmteknik, lys, lyd og en rytme styret af åndedrættet træder det levende frem i alle dets former. Lyden til værket er skabt af komponist August Rosenbaum.

Sanseligt rum
I den forbindelse siger Emilie Boe Bierlich, at Jesper Justs værk er ikke kun en hyldest, men en aktiv samtale med Anne Marie Carl-Nielsens værker. Han opløser hendes skulpturer og skaber et sanseligt rum, hvor alt ånder og bevæger sig. På den måde hjælper han os med at se, hvor moderne og fremsynet hendes blik egentlig var. Hun arbejdede ikke med afstand og ophøjethed, men med nærvær og forbindelse. Anne Marie Carl-Nielsens dybe fortrolighed med form – muskler, bevægelser og overflade – bliver igennem Jesper Just blik til en levende impuls, der peger fremad mod nye måder at forstå fortidens billeder på, samtidig med at vi på den måde bedre kan indstille vores nutidige blik på dem. Jesper Just får os ganske enkelt til at trække vejret med værkerne og se på dem med nye øjne.”

Den verdensberømte billedhugger og skulpturkunstner, Anne Marie Carl-Nielsen var komponisten Carl Nielsens hustru i næsten 40 år – og nu oplever hun at være central figur i den permanente udstilling på “At forme liv….” – “TID – Museum for Odense”. En ambitiøs udstilling på 1. sal den nye TID-bygning.

Åbningsdagen, lørdag 21. juni er, ud over at være årets længste dag, også Anne Marie Carl-Nielsens fødselsdag. Hun fødtes i 1863 på Thygesminde i Sønder Stenderup ved Kolding. Allerede som barn på gården, var hun fascineret af dyrene. Især hesten blev hele hendes liv et centralt element i motivvalget.
Inden hun i 1891 giftede sig med den unge fynske komponist Carl Nielsen, hed hun Brodersen, hvilket kan læses på flere af tidligere værker. I sit ægteskab med komponisten, blev hun beriget med tre børn: Irmelin Johanne, Anne Marie Telmányi og Hans Børge. Den mellemste datter blev maler. Der er udgivet flere bogværker om ægteparret Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen. Som verdensberømt skulptør deltog hun to gange i de olympiske lege – i 1932 og1936. Hvor hun lod sig inspirere af de deltagende ekvipager, uanset om de kom fra naziske stalde.

En donation på ti millioner kroner fra Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat har sikret, at Odense- museet kan se frem til at åbne udstillingen er den første blivende om Anne Marie Carl-Nielsen.