“Jeg er stolt og taknemmelig over, at jeg stadig er en del af denne fantastiske arbejdsplads med så dygtige og passionerede medarbejdere og jeg synes i al beskedenhed, at vi på kort tid er lykkedes med at skabe scenekunst på et højt kunstnerisk niveau”.
Akkurat som I sportens brogede verden, er der i kulturlivet også bud efter hypede profiler og vigtige sponsorater, der kan skabe mediernes bevågenhed i en evig søgen efter større omsætning og billetsalg. Det kan være svært nok med medierne, lyder det fra byens nyskabende teaterdirektør Jacob Schjødt, 44, som netop har forlænget aftalen med yderligere fire år – som leder af Odense Teater.
I sine første fire år, har karismatiske Jacob Schjødt formået at ruske nyt liv i teaterhuset fra 1914. På den lange bane er det planen, at åbne teatret for byens borgere. Det er deres teater, som til daglig skal have åbent hus. Det er en pligt, at vi skærper fynboernes opmærksomhed…”
Bestyrelsesformanden Mette Sigaard følger op med at fortælle, at det kunstnerisk og repertoiremæssigt lykkedes Jacob Schiødt at opfylde målsætningen, og at det “lykkedes den nytænkende chef at producere flere forestillinger med udgangspunkt i nærmiljøet – som “Vi bygger en vej” og den nedlagte Thomas B. Thriges Gade.
Bestyrelsen lægger i sin beslutning om kontraktforlængelse vægt på, at have en moderne teaterdirektør, der som ham skal turde at udfordre og gå nye veje, for at sikre udviklingen og bevare sin indflydelse på målsætningen. “Ser du på publikumsinteressen, er det under hans ledelse lykkedes at samle og arbejde med et velspillende skuespillerensemble og teknikere, som trives i et miljø med samarbejde, som skaber scenekunst på højeste niveau.
En kompetent direktør
Bestyrelsens formand lægger også vægt på en kompetent direktion, men også at ledelsen er taknemmelig over hans evne til at skabe synlighed om sig selv i byen, om teatret og om det kunstneriske valg i hverdagen. Jacob Schjødt konkluderer strategien som den kunstnerisk ansvarlige. “Som den pragmatiske teaterleder, sikrer han fundamentet med en kunstnerisk profil, som skal holde mange år frem i tiden på alle teatrets scener.
Det gælder også om at holde budgettet under ombygningen og de efterfølgende sæsoner.
“Schjødt har i sin første periode været en visionær leder med en stærk kunstnerisk profil, som har sikret et mangfoldigt, nyskabende og populært repertoire på scenerne”.
“Vi kan se, at teatret under hans ledelse arbejder med et velspillende og velfungerende skuespillerensemble, der trives, udvikler sig dagligt og som viser dansk scenekunst på højeste niveau,” siger Mette Sigaard, som lægger vægt på, at vores moderne direktør har turde at udfordre genren og gå nye veje for at skabe udvikling.
“Den udvikling mestrer Jacob i forhold til kunsten, fornyelsen og renoveringen. Det ville være at smide guld på gaden, hvis man ikke lader ham få muligheden for at fortsætte sit arbejdet”.
Rosende ord
I sin beslutning lægger bestyrelsen også vægt på, at lade teaterdirektøren stå i spidsen for en proces, ved at præsentere ny dramatik, nye instruktører og producere forestillinger som også tager udgangspunkt i byens nærmiljø – og etablere nye samarbejder med lokale kulturaktører samt styrke publikumsudviklingen. I sin første periode som Odense Teaters direktør, stod Jacob Schjødt bag publikumssucceser som Vi bygger en vej, Det europæiske slagtehus, I dit korte liv, Maria, Jul på slottet, Bonnie & Clyde, Mågen og Et juleeventyr.
Han turde, han fik medarbejdernes opbakning – og han fik succes. Jacob Schjødt har været en markant og visionær kapacitet. Alt andet end en oplagt forlængelse af kontrakten, ville have været været utænkeligt.
Først og fremmest fordi, han som den visionære chef, kendte alle teatrets kringelkroge – og mange medarbejdere. Da han satte sig i chefstolen på hjørnekontoret, vidste han hvilke knapper der skulle trykkes på.
“Jeg oplever en oprigtig glæde over, at jeg er tilbage i rammer jeg elsker. Jeg holder så meget af dem. Under de første interviews, kunne man sagtens høre om det kom fra hjertet, når han fortalte om huset, som sit hjerteteater. Han var stadig var elev på teaterskolen, mens han var i praktik. Det var en lærerig oplevelse”.
Han sætter sit præg på scenekunsten
“Siden han blev ansat som chef, nåede han at sætte sit præg på scenekunsten. Ikke en detalje undgik hans opmærksomhed.”. Han nåede at instruere otte forestillinger”. Jacob Schjødt havde ved sin ansættelse, baggrund som kunstnerisk ansvarlig, skuespiller og instruktør, scenograf – og skuespilforfatter.
“Planlægningen af sæson 2025/2026 er i fuld gang og kulturens højborg på Fyn, står foran en omfattende renovering og modernisering, som foreløbig vil koste 100 millioner kroner. Også den del af butikken, er han som øverste chef dybt engageret i – og ansvarlig for.”
De første investeringer gælder opgradering af publikumsområder og af sceneteknikken”, fortæller Jacob Schjødt, der aldrig ville have oplevet succes fra begyndelsen, hvis han ikke havde været den modige type.
“Man skal være modig i den branche her. Det fortjener vores faste publikum, at vi er”.