Vælg en side

Amor sigter godt, men rammen skidt. Demetrius elsker Hermia. Helena elsker Demetrius. Hermia og Lysander elsker hinanden og for at undslippe byens lov og fader Egeus, der vil gifte Hermia bort til Demetrius, flygter de ud i den fortryllede skov, forfulgt af skinsyge Demetrius og desperate Helena. Alfaernes Kong Oberons og Dronning Titanias ægteskab er brudt sammen, og skænderiet har bragt Moder Natur i ubalance.

Den kosmiske kærlighedsknude skal løses. Så hold tungen lige i munden, når du sætter dig til rette i Odense Slots gårdsplads og forsøger at finde ud af, hvad der er op og ned i William Shakespeares magiske komedie “En skærsommernats drøm” som i Teatret Slotsgårdens skrupskøre bearbejdelse lanceres som “Skærsommernats drøn”. Så er vi advaret.

Nu er det så bloggens kulturredaktør vover sommerpelsen og spørger skuespiller, idéudvikler og teatrets direktør Jacob Moth-Poulsen, som for 13. gang står bag “En god aften i Slotsgården”, om sommerens forestilling er lige så skør, som den plejer.
“Skør …..”Overhovedet ikke. Det er altså selveste Shakespeare, vi har med at gøre, siger han med alvorsstemme.
Vi har i vores nænsomme bearbejdelse lagt vægt på hans forståelse for den menneskelige psyke, som kan ses i de nuancerede personportrætter, og hans evne til at skrive i flere genrer – og blande dem sammen.

Skuespilstuderende Amalie Bergholdt, fra Scenekunstskolen, bruger sin  sommer at spille skævt teater på slottet. Endda fire roller.

Eopisk forvekslingskomedie
“Det er der kommet, hvad vi kalder en “episk forvekslingskomedie ud af. En gammel drøm er gået i opfyldelse. Det er første gang vi går i kødet på Shakespeare. Drømmen er et Drøn, som er gendigtet på blank vers. Lad os sige det som det er; “en uforskammet hyldest til William – og en besyngelse af kærligheds kraft, tilsat vores magiske sprog”, lyder det nærmest fabulerende fra Jacob Moth-Poulsen, som indtager en dobbeltrolle, hvilket han ikke er ukendt med.
Til daglig spiller han rollen som ansvarlig for skuespiluddannelsen ved Den Danske Scenekunstskole i Odense – som er fjerde salen i ODEON-koplekset. Selv er han uddannet fra skuespiluddannelsen i Odense i 2013 og har, initiativrig som han er, de efterfølgende år arbejdet og gjort sig bemærket som skuespiller på scener i hele landet, blandt andet Odense Teater, Aalborg Teater, Folketeatret, Sort/Hvid og Det kongelige Teater. Men for at vise, at den man kan altså andet at side på skolebænken og blive klogere.
Jacob Moth-Poulsen er stifter og leder af Teatret Slotsgården, som hver sommer producerer nyskabende og skæve fortolkninger af klassisk teatermateriale. Ved siden af teaterarbejdet har han desuden medvirket i film og tv produktioner. Son en kollega udtrykte det forleden, så “vil Jacob meget og kan kan meget. Han gør det bare”.  
For været godt klædt på rollen som leder af skuespiluddannelsen han har sidste år en diplomuddannelse i ledelse fra Den Danske Scenekunstskole (DDSKS), 2023. Ligesom han altså fra august 2023 havde det overordnede ansvar for uddannelsen på Skuespillerskolen på Odense Teater (Den Danske Scenekunstskole).
Tilbage til virkeligheden.
Eleverne og de yngre nyuddannede elsker denne udfordring. Eneste skuespilstuderende fra skolen i Odense, er talentfulde Amalie Bergholdt Hansen, s Dog undtagaom spiller ikke færre end fire figurer – og resten af Shakespeare-holdet er Carla Thurø, Thomas Diepeveen, Enik Emil Hyldeborg og Lukas Lykke som har læst på skole. Dog undtaget Evrim Benli, som har læst i København og Anne Laybourn, som læste i Århus”, siger Jacob Moth-Poulsen, som til daglig suppleres med med et stærk projektleder.
“Altså er holdet bestående af håbefulde elever, nye eller nyere uddannede skuespillere, som lader sig udfordre af skævt teater. Det gør instruktøren også. Han hedder Johan Sarouw, og eer godt til alt holde syr på sådan et hold, som vil meget”, lyder det fra Jacob Moth-Poulsen,
“Dem, der kender mig godt, de ved, hvor meget jeg brænder for skuespillet, for scenekunsten og for kontakten mellem skuespillet, hvad en skuespiller og en skuespillerskole skal kunne præstere”, fortæller skuespiller og skoleleder Jacob Moth-Poulsen, 38.
Der bliver altså tale om gensyn for Jacob Moth-Poulsen, som for 11 år siden (2009-2013) blev uddannet på skolen, som dengang var em fysisk del af Odense Teater – og hvor unge Jacob med den krøllede teaterhjerne afslørede såvel en ukuelig nysgerrighed som en særlig sans for at nytænke teatrets uanede muligheder. Ganske som William Shakespeare for over 400 år siden. Det fortæller besøg i The Globe – det imponerende kopi ved Shakespeare-museet ved Themsen – alt om.

Afgørende støtte fra kommunen
Tilbage til virkeligheden. Selve produktionen ligger helt i idéoplæggets ånd. Den skal ikke være prangende. Det hele ser meget tilfældigt ud. Og forestillingen må ikke ligne andre opsætninger – og det gør den heller ikke. Uanset om “En skærsommernats Drøn” er skæv og anderledes, så er det ingen billig produktion.
Der er mange medvirkende og et større hold backstage. I har en del sponsorer, kan jeg se, hvor stort er budgettet?
“Teaterchefen Jacob Moth klør sig i skægget og svarer; Jeg vil hellere fortælle dig, at vi skal have et sted mellem 2000 og 3000 publikummer inde før det løber rundt…
“Men, tilføjer han, at Odense Kommune lige nu støtter teatret gennem tre år er helt afgørende. Også støttet fra Statens Kunstfond er afgørende. Uden støtten fra kommunen eller kunstfonden, ville der ikke være teater i slotsgården.

“Skærsommernats Drøn” spiller fra 13. juli til og med 17, august.

 

Facaden ser ud som det glade arkitektoniske vanvid. Dette foto af Odense Slot afslører i al sin enkelthed tilbygingen i venstre side af facaden

DER UDSPILLEDE SIG FLERE KONGELIGE DRAMAER PÅ ODENSE SLOT
Digter og skuespilforfatter William Shakespeare (1564-1616) skrev over 30 skuespil og hans ikke-dramatiske digtning, gør ham til verdenslitteraturens mest læste forfatter. Blandt hans mest kendte skuespil er Hamlet, Kong Lear, Othello og Macbeth – så de historiske dramaer fornægtede sig ikke.
William gik på en velrenommeret latinskole inden han som 18-årig giftede sig ved en kirkelig dispensation med den lidt ældre Anne Hathaway, som bare seks måneder senere fødte ham en datter. Og er par år senere tvillinger i 1585. Det vides ikke, hvordan Shakespeare forsørgede familien
Hvad Shakespeare ikke vidste, og hvor skulle han også vide det fra, var, at der på Odenses kongelige slot, hvor kronprinserne kom i “kongelære”, da de fik lovet residere over Syddanmark og Holsten – det skete med Odense Slot som residens,
Netop på dette slot, udspillede sig ægteskabelige dramaer og pinlige kongelige forviklinger, som han sikkert kunne have fået meget ud af i sit forfatterskab.
Odense Slot blev bygget, som bygningen ser ud i dag, i slutningen af Shakespeares levetid og skiftende kronprinser, som ikke tog til Madrid, men i stedet blev hjemme og lavede ravage med damerne. Det er ganske vist vogn historisk korrekt, at den tids kronprins Frederik fik så mange damebesøg ud på de små timer, at han lod slottets hovedbygning udvide med en trappeopgang fra parken op til 1. salen – ved Skt. Hans Kirke.
Derved er Odense Slot landets – måske verdens eneste asymmetriske facade. For at stoppe kongelig bysladder og det det var værre, bliv gennemtvang kronprinsen dette ekstraordinære byggeri, Personalet, som åbnede og lukkede døren, blev tilmed betalt for at tie stille. Prinsesse Vilhelmine af Glüksburg, son. var gift med prins Frederik den 7. Vilhelmine, hvis  ægteskab med prinsen forenede kongehusets to linjer. Det viste sig snart at være et ulykkeligt giftemål.
Det skyldtes Frederiks udsvævende liv med utroskab og druk.