Odense Teater er under evig forvandling. Fysisk og kunstnerisk.
Udover at være et af landets største teatre, så er Odense Teater også Danmarks næstældste teater – efter Det Kongelige Teater. Med rødder tilbage til 1796 har Odense Teater i over 200 år drevet professionel teatervirksomhed.
Odense Teater står foran en historisk sæson fyldt med store teateroplevelser og en stor ombygning og forbedring af teatret. Der bliver spillet på teatret og flere steder i Odense – herunder, nærmest sensationelt også i Arena Fyn, hvor den elskede julefortælling Peters jul opføres i stort format. Og hvorfor nu det? Fordi den fine gamle teaterbygning fra 1912 skal bygges om for over 100 millioner kroner – og den historiske, men nødvendige ændring, skal der være tid og plads til at foretage.
Odenses første teater stod på Sortebrødre Torv, hvor det spillede fortrinsvis turnéforestillinger fra 1796 og frem til 1912 – året efter åbnede det på hjørnet af Vindegade og Jernbanegade.
Uanset hvad der sker med teatret, så ligger huset ikke på den lage side, idet publikum rundt om i byen bydes på hele ni egenproduktioner samt et væld af gæstespil i sæsonen 2025-2026. Trods håndværkere overalt i huset, så kommer Odense ikke til at mangle teater,
Sæsonen begynder på hjemmebane, på Store Scene med Ludvig Holbergs ikoniske og evigaktuelle “Den politiske kandestøber”, en vild komedie om politik og store ord, som er teatrets optakt til efterårets kommunalvalg. Om der dér opstår visse former for kandestøberier vil vise sig. Næsten samtidig med valget til byrådet iscenesættes den store ombygning. Dermed har teatret ikke har flere egenproduktioner på Store Scene i sæsonen. Og det betyder blandt andet, at juleforestillingen rykker uden for byen.
Julemarked og teateroplevelse i ét
Teatrets ledelse har de senere år arbejdet et væld af muligheder og overvejelser. Hvad gør vi med skuespillet, når teatret en lukket. Valget til juleforestillingen faldt på den store messe- og sportshal “Arena Fyn”, hvor Odense Teater opfører den hyggelige “Peters jul” i en imponerende black box-udgave med plads til flere end 950 publikummer. En dristig og imponerende løsning.
“Der er en kæmpe opsætning med et hav af medvirkende og med en omfattende scenografi. Hjemme på Odense Teater har Store Scene en bredde på 12 meter, men her får juleforestillingen hele 20 meter at brede sig på. Aldrig har scenografen har større råderum. Det bliver en spændende mulighed for at tænke stort og lave teater i en skala, vi ikke normalt har mulighed for. Men kære teatergængere, jeg lover, at vi kommer til at producere en vidunderlig og magisk juleforestilling på samme høje niveau, som vi altid gør, og så glæder jeg mig over, at Odense Congress Center bakker op om projektet, fastslår teaterdirektør Jacob Schjødt.
Heldigvis har den initiativrige direktør lover, at tearets magi forbliver i den gamle bygning.
Der bliver masser af jul på OCC. I forbindelse med forestillingen inviterer Odense Congress Center til et stemningsfuldt julemarked, hvor hele familien kan komme i julestemning i timerne op til tæppet går. Både inde og ude opsættes boder med julepynt, bjældeklang, hyggelige oplevelser og alle julens klassikere som gløgg, æbleskiver, brændte mandler, friskbagte vafler, grillpølser og meget mere.
Det hele finder sted i hyggelige, julepyntede rammer – skabt til både børn og voksne. For selskaber, der ønsker at spise sammen inden forestillingen, tilbyder OCC desuden en juleanretning i restauranten, blot to minutters gang fra teatersalen.
– Vi er et hus med mange muligheder, der lever af at bringe mennesker sammen til events i alle kategorier, og som hele tiden leder efter nye typer arrangementer, vi kan byde vores gæster velkomne til. Samarbejdet med Odense Teater er en unik mulighed for dels at vise OCC frem på en helt ny måde, og dels for signalere, hvad vi kan i Odense, når stærke kulturelle aktører går sammen på kreative projekter, forklarer Morten Ihlow, messe- og eventchef på Odense Congress Center.
Stærke forestillinger ude i byen
Sæsonen byder desuden på en teaterudgave af Benjamin Koppels bestseller “Annas sang”, hvor forfatteren har komponeret musikken til forestillingen. “Annas sang” bliver “inde i. byen”, idet forestillingen sættes op på Magasinet, hvor multi-musikeren Benjamin Koppel ofte har optrådt.
Byggeriet er koordineret således, at Værkstedet kan nå at huse to forestillinger før ombygningen. Nemlig “Ansigtsyoga” for begyndere af og med Githa Lehrmann samt anden del af Ibsen-trilogien, som produceres sammen med Husets Teater, “Fruen fra havet”. Ikke nok med det – også Teatersalen på Odeon kommer i spil, da den jo ikke berøres af den historiske ombygning. Her gøres der plads til tre produktioner. Først “AI know you af Tue Biering”, som kaster sig ud i den vanvittige forklaring på, hvad data egentlig kan fortælle om os – måske mere end vi regner med. Lyder det.
Årets store familieforestilling i Teatersalen i den sorte boks, bliver “Håndbog for superhelte”, som er baseret på den meget solgte og roste graphic novelle af samme navn. Lisa, som bliver mobbet i skolen, men pludselig finder en bog med 101 færdigheder, der kan gøre en person til superhelt. En vidunderlig og actionfyldt historie for små og store. Hvor er den bog?
Og så rundes sæsonen i Odeon-salen af med “Mod alle odds”, hvor tal og statistikker fra Odense får krop og sjæl af lokale børn, som fortæller om deres drømme, håb og statistiske muligheder for at opnå den. Forrygende at teatret tør at udfordre sig selv kunstnerisk , midt i historiens største ombygnings-udfordring.