Da den japanske arkitekt Kengo Kuma og han stab i sin tid vandt konkurrencen om at skabe et ganske særligt eventyrhus midt i H.C. Andersen fødeby, da fortalte mesterarkitekten, at han ikke alene vidste noget om den verdensberømte digter, men også, at han kamp havde læst nogle af hans værker i barndomshjemmet i Kanagawa, en millionforstad til Tokyo, – og lur mig om ikke han havde læst det smukke livsbekræftende eventyr Grantræet, der både kunne kunne tænke og tale – selvfølgelig og som drømte tomat komme væk fra skoven – og ind i stuerne for at blive pyntet.
Med andre ord ville grantræet ud i verden og lod sig – måske – inspirere idet han som ganske ung rejste til New York for at studere moderne arkitektur.
Ifølge præsten og forfatteren
Kuma huskede et par passager fra det smukke eventyr grantræet, da hans opfindsomme fjerpen legede med “opbygningen” af børnenes eget oplevelses rum, al den stund at bygherren ville destruere der i bare tyve år lå stort set samme sted ! For børnene skulle være med l fremtidens eventyrhys – det er ganske! Og børnenes univers skal ikke ned i kælderen, men derimod samles over flere etager i en spektakulær bygning, Cirkelrund selvfølgelig, over flere etager. Der er det sp børnenes fantasi – ganske som Kumas ds han regnede hva komplekset – kan bryde ud i lys lue – helt i digterens ånd. Mange mener jo den dag i dsg, at kronisk nysgerrige hca legede sig gennem tilværelsen
Og hvor kommer grantræet sp ind i billede ! Nå ja…
Og Vel vidende byens eget grantræ, som i virkelighed er er smukt ahorn, har fået liv til at blive stående lige ved siden af børnenes eventyrhys,
De titusinder af lys på
Sksl efter er par års pause igen
Og så tilbage til passagerne som Kuma kan have moret sig over under sine forberedelser til sin usædvanlige opgave i eventyrets egen by. Et sted skriver hca blandt anser
– ig derved fik bygningsværket sin trappe – placeret uden på facaden – hen mod Odenses eget bud på grantræet !
Se der blev det ægte eventyr en del af fremtidens
ud i verden
Dette er ikke
“ tænkte træet, men de slæbte det ud af stuen, op ad trappen, ind på loftet, og der, i en mørk krog, hvor ingen dag skinnede, stillede de det hen
Mens manden fortalte, tænkte træet på, at det selv gerne ville være som Klumpe- Dumpe og falde ned af trapperne og få en prinsesse, og det glædede sig …
se det var mageløst
Allerede lang tid før Odense Bys Museer og kommunen blev enige om at investere i et museum, hvis formål ikke kun er at formidle om den danske eventyrforfatter, men som H.C. Andersen selv, da gjorde hun næsten ingen modstand, da jeg
Mens manden fortalte, tænkte træet på, at det selv gerne ville være som Klumpe- Dumpe og falde ned af trapperne og få en prinsesse, og det glædede sig …
Som genbo til H.C. Andersens Hus, har det siden første spadestik for efterhånden længe siden, været en ganske vist uskrevet forpligtelse, ikke alene, at følge det ambitiøse prestigebyggeri, men også at vide mere om den gamle digter, der som 14 årig – med den tids sponsorater i rejsekufferten – tog drosken fra den østlige del af Overgade til København for at søge lykken. Han ville væk fra fattigdommen og småborgerligheden.
Rejsen over to dage til rigets hovedstad må have været en kulturchok for knægten. Turen første af flere hundrede rejser. Han fik styret sin medfødte nysgerrighed ved hele tiden at være på færden. Resten af livet var han på ikke færre end 29 udlandsrejser – og det var mange i hans tid for det var både dyrt og besværligt at rejse.
Kort forinden var ranglede Hans Christian blevet konfirmeret. Det kunne ikke gå stærkt nok – og da hans meget lille familie ikke kunne gøre noget for “at han kom forrest i køen”, så måtte han selv. Den unge mand havde udlængsel. Og ville afsted – væk.
I en anekdote skriver H.C. Andersens Centret i Odense meget præcist, om hans engagement: Hans Christian Andersen blev konfirmeret i Skt. Knuds Kirke alias Odense Domkirke, idet han var hjemmehørende i Skt. Knuds Sogn. Han masede sig bogstaveligt talt ind hos stiftsprovst Tetens, selv om denne ellers kun konfirmerede velstående borgeres børn.
Det lykkedes ham – og blandt de fine folks børn, han gik til konfirmationsforberedelse med, var Laura Tønder-Lund, som var datter af afdøde etatsråd Niels Tønder-Lund . De talte godt sammen, når de ikke skulle lære salmevers. Så godt, at han opsøger Laura, da de allerede samme år begge er blevet københavnere. Hun er bl.a. med til at skaffe Andersen kontakter i de fine københavnske kredse. Så allerede dér nød han glæde af et kvindebekendskab. I konfirmandprotokollen nedefældede stiftsprovst Tetens det første skriftlige vidnesbyrd om den senere verdensborger: “Har meget gode Evner og gode Religions Kundskaber, kan end ei hans Flid roses, hans Forhold kan dog ei dadles”.
Eventyret var begyndt.
Fascinationen ved den uudtømmelige historie om H.C. Andersen er, at der dagligt, her 146 år efter hans død, mæt af eventyr, dukker nye detaljer op om det unikke menneske.
Uden på nogen måde at drage en parallel til digterens kroniske nysgerrighed, så bliver man altså voldsomt videbegærlig af det privilegerede genboskab og hvadenten man vil eller ej, så inddrages man på godt og ondt, i hvertfald visuelt, i udviklingen af Danmarks mest komplicerede byggeplads, som dagligt overrasker med sine cirkelrunde udtryk – især stikker de fem cirkelrunde pavilloner i øjnene.
Og lige nu er den kuperede H.C. Andersen Have ved at blive anlagt af gartnere og havedesignere – også her kan man ikke overraskende ane den cirkelrunde havearkitektur, hvor buske mig træer plantes rundt og rundt mellem de let buede stier.
I det hele taget sværger arkitekter om de bløde kurver, hvilket i bund og grund bør være attraktivt og seværdigt.
Derimod forbliver al det der bygges op i kælderen under den fynske muld, som en gådefuld hemmelighed. Det er der gæster fra nær og fjern skal fortrylles og overvældes af en magi, som ville have begejstret manden i centrum, H.C. Andersen- der mener idémagerne ihverfald. Dernede i “det allerhelligste”, hvortil man vil ankomme ad en let buret stiforløb, vil historien om digteren – og de klassiske eventyr kunne opleves i et “i et hidtil uset supermoderne formidlingsunivers” – for både børn og voksne, feinschmakere og dem som bare vil vide mere. Som gæst i “det nye hus”, skaber man selv eventyret med nysgerrighed og fordybelse.
insisterede
Odense er H.C. Andersens by, og til sommer åbner et nybygget museum i byen til ære for en af verdens mest kendte og mest læste forfattere.
Museet H.C. Andersens Hus er tegnet af den japanske arkitekt Kengo Kuma og rummer foruden et underjordisk museum også et børnehus. I alt er der 5.600 kvadratmeter.
»Vi skal ind i eventyrene som det første, for her er alle folk med. Tanken er ikke at fortælle eventyrene, men at formidle en genkendelse af dem og inspirere til videre læsning af H.C. Andersen«, fortæller museumsdirektør for Odense Bys Museer Torben Grøngaard Jeppesen i en pressemeddelelse.
– Men jeg håber, at det her museum kan hjælpe odenseanerne til at genopdage ham og se, hvor radikal og vild en forfatter, han egentlig er.
H.C. Andersens eventyr er utvivlsomt Danmarks væsentligste bidrag til verdenskulturen, og man etablerede allerede i 1908 et museum om den verdensberømte forfatter. Nu er man i gang med at opføre et mere tidssvarende og særdeles ambitiøst museum, der kommer til at omfatte hans barndomshjem, en magisk have, et egentligt museum og et børnekulturhus. ”Stedet kommer overalt til at appellere til børnene. Især i børnekulturhuset, hvor børnene gennem leg får mulighed for at fortolke eventyrerne”, fortæller Torben Grøngaard Jeppesen, der ivrigt har udsat
. Børnekulturhuset etableres i tre etager og kommer til at rumme et scenograferet eventyrmiljø, hvor børns kreativitet kan stimuleres og udfoldes. Børnene får i husets atelier også mulighed for at udtrykke sig i kunstneriske genrer, som Andersen selv holdt af og var aktiv inden for. Endelig vil en etage tilbyde en række læringstilbud til bl.a. skoleklasser, der kredser om performance og drama. Det ny H.C Andersen Hus forventes at stå færdigt i 2020.
Foto: Event Communications
Et stort projekt til ære for de mindste
Børn skaber eventyr overalt omkring dem. Og kun børn kender svaret på hvad H.C. Andersens eventyr, liv og kunst betyder for lige netop dem. Derfor vil Odense Bys Museer med projektet ‘Små skridt – store eventyr’ i 2020-21 rette en særlig opmærksomhed mod landets mindste borgere i det nye H.C. Andersens Hus, der slår dørene op i juni 2021.
Formidlingen til de 0-6-årige vil være fuld af banebrydende, eventyrlige og unikke oplevelser. Med støtte til projektet fra Nordea-fonden vil museet skabe et H.C. Andersens Hus med plads til også de mindste børns tanker, lege og historier. Uddelingen kommer til at støtte både scenografi, kostumer og udvikling af læringstilbud.
”En vigtig del af små børns udvikling foregår gennem leg, fantasi og sanselighed. H.C Andersens eventyrverden er som skabt til at inspirere de små børns kreativitet, og med den ambitiøse formidlingsindsats arbejdes ihærdigt for, at de mindste børn får et magisk møde med vores vigtige kulturarv, når de træder ind i det nye hus,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.
Børn blomstrer i H.C. Andersen eventyrunivers
I alle museets kommende læringsforløb skal børnene møde H.C. Andersens liv, værker og tænkning på nye og spændende måder. Samtidig skal børnenes kloge, sjove og skæve fortællinger integreres i forløbene. Projektets udviklingsdel er godt i gang, og de første børnehavegrupper har allerede deltaget som samarbejdspartnere i udvikling af et nyt forløb, som skal foregå i museets store magiske have.
Museumsinspektør Mette Vedel Kiilerich har stor glæde af at invitere børnene og deres pædagoger indenfor i udviklingsarbejdet. Samarbejdet vækker begejstring fra alle sider i partnerskabet.
”Børnene var meget motiveret, og de glædede sig. I samspillet mellem Mette og børnene blev der udviklet idéer – og sjove tiltag blev ført ud i livet. Deres sproglige kompetencer samt evne til at fantasere i legen kom i høj grad i spil,” fortæller Rikke Baasch, som er pædagog i børnehaven Stærekassen
Med udgangspunkt i forfatterens eventyrunivers samler det store projekt, det tidligere H.C. Andersen-Museum og Børnekulturhuset Fyrtøjet i én samlet og udvidet attraktion. Selve bygningen omfatter 5.600 kvadratmeter, hvoraf to tredjedele etableres under jorden.
Lige her åbner om 14-15 måneder, om alt går vel, hvad der officielt skal tituleres “H.C.Andersens Hus”. Og ikke “Det nye H.C. Andersens Hus” som stadig er navnet på bygge-projektet.
Odense Bys Museer mener, der er så meget prestige i det enkle navn “H.C. Andersens Hus”, som trods alt er et 112 år gammelt brand. Derfor vil man med det nye store museum, bevare benævnelsen på kulturinstitutionen “H.C. Andersen”.
Det er det navn som skal markedsføres ude i den store vide verden. Måske med tilføjelsen HCA Museet – eller digtermuseet, idet man er bevidste om, at der selvfølgelig kan opstå misforståelser, fordi “fødehjemmet” på hjørnet og det dertil hørende museum, siden åbningen i 1908, har været verdenskendt som slet og ret H.C. Andersens Hus.
Vi vil også fortælle om Børneuniversets undervisningsprofil, der er udviklet i tråd med formidlingen i VidunderVerdenen og resten af museet og introducere nogle af de mange nye læringstilbud til skoler og børnehaver.
De nu etablerede formidlingsgreb samt de aktuelle læringstilbud står som vigtige grundsøjler i formidlingen af H.C. Andersen til børn. Vi glæder os til at fortælle jer om Børneuniverset og vores inspiration fra H.C. Andersen og den andersenske metode i vores arbejde og samskabelse med børn.
Børn skaber eventyr overalt omkring dem. Og kun børn kender svaret på hvad H.C. Andersens eventyr, liv og kunst betyder for lige netop dem. Derfor vil Odense Bys Museer med projektet ‘Små skridt – store eventyr’ i 2020-21 rette en særlig opmærksomhed mod landets mindste borgere i det nye H.C. Andersens Hus, der slår dørene op i juni 2021.
Formidlingen til de 0-6-årige vil være fuld af banebrydende, eventyrlige og unikke oplevelser. Med støtte til projektet fra Nordea-fonden vil museet skabe et H.C. Andersens Hus med plads til også de mindste børns tanker, lege og historier. Uddelingen kommer til at støtte både scenografi, kostumer og udvikling af læringstilbud.
”En vigtig del af små børns udvikling foregår gennem leg, fantasi og sanselighed. H.C Andersens eventyrverden er som skabt til at inspirere de små børns kreativitet, og med den ambitiøse formidlingsindsats arbejdes ihærdigt for, at de mindste børn får et magisk møde med vores vigtige kulturarv, når de træder ind i det nye hus,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv. I august 2020.,
Fakta om Det Ny H.C. Andersens Hus
- Det Ny H.C. Andersens Hus forventes åbnet i juni 2021.
- Det samlede areal med have og bygninger dækker ca. 9.000 m².
- Selve huset har samlet 6.000 m², hvoraf 2/3 ligger under overfladen.
- I det samlede byggeri indgår både udstilling, børneunivers, café samt publikumsfaciliteter.
- Placeringen er bag H.C. Andersens Fødehjem, Hans Jensen Stræde 45 i Odense.
TI FACTS OM DET NYE H. C. ANDERSENS HUS
-
Det samlede areal med både bygninger og have kommer til at dække 9.000 kvadratmeter.
-
Husets areal bliver 5.600 kvadratmeter.
-
To tredjedele af museet kommer til at ligge under jorden.
-
Det nye museum bliver dobbelt så stor som det gamle.
-
Odense Bys Museer forventer at få 200.000 besøgende om året.
-
Anlægsbudgettet er på 376 millioner kroner.
-
Den største bidragsyder til projektet er A. P. Møllerfonden, som har bidraget med en kvart milliard.
-
Derudover finansieres projektet af Odense Kommune, Augustinusfonden, Knud Højgaards Fond og Nordea-fonden.
-
Museet er tegnet af den japanske arkitekt Kengo Kuma
-
Det forventes at åbne i sommeren 2021.