Vælg en side

“Dem, der kender mig godt, de ved, hvor meget jeg brænder for skuespillet og for scenekunsten og kontakten mellem skuespillet og samfundet, er helt afgørende for al snak om, hvad en skuespiller og en skuespillerskole skal kunne præstere”, fortæller skuespiller Jacob Moth-Poulsen, 37, som fra den 1. august får det overordnede ansvar for uddannelsen på Skuespillerskolen på Odense Teater (Den Danske Scenekunstskole).

Der bliver altså tale om gensyn for Jacob Moth-Poulsen, som for ti år siden (2009-2013) blev uddannet på skolen, hvor han havde afsløret en ukuelig nysgerrighed og sans for at nytænke teatrets uanede muligheder.

37, som fra den 1. august får det overordnede ansvar for uddannelsen på Skuespillerskolen på Odense Teater (Den Danske Scenekunstskole).

På skuespillerskolen blev Jacob Moth-Poulsen nærmest forført af den franske satiriker komediemester Moliéres skarpe geniale tekster. Han var især begejstret for Molières evne til at beskrive, hvad han kalder “konkrete og fundamentale menneskelige egenskaber og lade dem være kendetegnende for figurtegningen, som gjorde komedierne tiltrækkende for skuespillere og i sidste ende for publikum – bl.a. i den historiske slotsgård i Odense”.

På skolens tredje år, havde nytænkeren udarbejdet et soloprojekt med masker og tekst af Molière, som her bagefter med rette kan betragtes som fundamentet til Slotsgården, hvor der siden 2012 har været opført klassikere i frilufts-udgaver. Bortset fra de to første somre, med et par af Ludvig Holbergs komedier, så har teatret med Jacob Moth-Poulsen som styrmand, opført skæve fortolkninger af Molière.

Produktionsleder Sarah Olivia Klitgaard har danset ballet på Det Kongelige Teater (2012-2020) og skiftede til Spræng Danseteater. Hun elsker at udfordre det skæve og anderledes teater – som her.

Stolthed og sommerfugle i maven
16. juli præsenterer han med sommerfugle i maven “Misantropia”, en gendigtning af Molières udødelige komedie “Misantropen” fra 1666, som spidder tidsånden og stiller spørgsmål om kærlighed, etik og moral. Så genopstår karakterer Alceste og Celimène som André og Celeste, der ryger ud i et brand varmt kærlighedsforhold, fuld af fascination og friktion.
André stræber efter dybde og oprigtighed i en tiltagende falsk verden og Celeste, som  er ung, privilegeret og har en idé, der skal sætte gang i hendes karriere”.

Altså en vanvittig nyfortolkning af Miguel de Cervantes mesterværk Don Quijote, ridderen af den løsslupne fantasi og hest, der indvikler sig i drabelige kampe med bl.a. uskyldige forbipasserende. Da han forvandler sig til Don Quijote begynder et nyt liv, hvor han har hjertet på rette sted.

Flyttede konceptet til Aalborg
Jacob Moth-Poulsen blev efter uddannelsen ansat i ensemblet på Odense Teater og han spillede flere markante karakterer. Derefter flyttede han til Aalborg, hvor han blev ansat på teatrets ligesom han også flyttede Slotsgårdens koncept til Aalborg.
I samarbejde med Aalborg Teater og Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, opførte han Moliére på “Kunsten”s open air-scene.

Ud over Odense og Aalborg, har han spillet på Det Kongelige Teater, Folketeatret og Sort/Hvid. Ikke nok med det, for ved siden af teaterarbejdet har han også haft tid til at medvirke i film og tv-produktioner.
Han har desuden taget en diplomuddannelse i ledelse på Den Danske Scenekunstskole.
I februar og marts 2024 er hans navn tilbage på Odense Teaters repertoire, idet han medvirker i Tjekhovs “Mågen”.

Alsidig skoleleder
Det er en altså en alsidig teatermand, som skal lede skuespillerskolen. Med   nye idéer og en vis erfaring vil han styrke kvaliteten af uddannelsen – til glæde for dansk teater.

“Han føler det rigtigt, at føre sit ambitiøse projekt fra skuespillerskolen ud i det virkelige liv og dermed være med til at skabe et kreativt fællesskab for nysgerrige unge skuespillere, instruktører, iscenesættere og andre, som vil skabe teater ud fra de strømninger, som udsprang fra skolen”,

Allerede inden Jacob Moth-Poulsen kunne kalde sig færdiguddannet, var han i fuld i fuld gang med skabe rammerne til alternativt teater i Odense, et skævt og fandenivoldsk teater med kant, som oven i købet fik en nærmest genial scene på Slotsgårdens stenbro, hvor kolleger fra skolen og andre teaterspirer fra første færd, var klar til at afprøve det “kongelige teater”, som siden har været en unik perle i det odenseanske kulturliv.

Fakta
Skolen, DDSKS Odense er en fysisk del af musik- og teaterhuset ODEON, som desuden huser Syddansk Musikkonservatorium og Odense Teater med en teatersal. Her bor desuden  Scenekunstskolens skuespilstuderende og konservatoriets studerende side om side på sammenlagt 6200 kvadratmeter. Her udvikler de studerende et frugtbart og udviklende uddannelsesmiljø. Gennem bachelor- og kandidatuddannelserne har de studerende rig mulighed for at indgå i flere former for samarbejde. Ikke blot med konservatoriet, men også med f.eks. Odense Teater, Teater Momentum, kortfilmfestivalen OFF samt Dynamo, som er et scene og produktionshus for cirkus og scenekunst.