Teaterdirektør Jacob Schjødt kender sin nye by Odense rigtigt godt – fra flere større instruktør-opgaver på teatret. Han kender bare ikke byen så tom. Den er lige så tom som teatret.
Jacob Schjødt sidder næsten alt for godt, da han skuer mod Vindegade til den ene side og Jernbanegade til den anden og fyldes af et væld følelser, han helst havde været foruden.
Lige nu har den på én gang kreative, innovative og resultatorienterede teatermand svært ved at løsrive sig tanken om, at han dybest set ikke aner, hvornår han første gang optræder i rollen som chefen ,som kan byde publikum velkommen til Provinsens ældste teater.
Årsagen til usikkerheden skal ene og alene findes i corona-krisen, som alle på kloden taler om, men som ingen kan gøre ret meget ved. Endnu.
Odense er mit hjerteteater
“Jeg er klar til et nyt skridt i min kunstneriske karriere. Nu kan jeg bruge mine kræfter på at gøre dansk teater endnu stærkere – på min måde. Odense Teater er mit hjerteteater. Det har været en fast base i hele min professionelle karriere, og jeg kender huset indgående. Det er et kompetent og fagligt dygtigt hus med forrygende medarbejdere, som jeg har haft virkelig gode samarbejder med gennem årene. Jeg ønsker at bygge videre på de meget stærke kunstneriske præstationer, som Jens August Wille skabte, og samtidig tilføre nye formater, nye projekter og nye tiltag til teatret. Jeg glæder mig vanvittigt”, lyder det fra Jacob Schjødt, som er gift med Rikke. Sammen har de to børn på knap syv og tre år.
I et interview som teatrets SoMe- og Eventmedarbejder Cindie Madsen foretog på chefens første dag på jobbet , fortalte han om sine planer for fremtiden.
Teatret som et åbent hus
Jacob Schjødt lancerer en decideret nyhed i teatrets historie, som bryder de gængse normer på byens stolte landsdelsscene. Han vil realisere en seriøs ambition om, at gøre teatret til en væsentlig del af byens dagligdag – og historie. Og ikke bare “noget fint som foregår bag murene”.
“Odense Teater bliver i højere grad et åbent hus, hvor borgerne skal have lyst til at komme for at lave andet end at se teater. Det kunne for eksempel være sangaftener, foredrag eller andet – i f.eks. foyeren eller på caféen”. I sandhed et interessant udspil med perspektiver.
“Hvad er den vigtigste kompetence at have som direktør på byens teater?” .
“Først og fremmest, at have fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rør sig i teaterlandskabet. Odense Teater skal være med på nye tendenser,. ligesom det er vigtigt, at give “kunstnerisk plads”, så folk (skuespillere og teknikere, red.) kan udfolde sig, og skabe de bedste betingelser for at lave gode forestillinger”.
Ingen planer om radikale ændringer
Det mest oplagte spørgsmål til en ny chef er altid: Agter du at foretage radikale ændringer – på huset og repertoiret?
“Det har jeg ingen planer om”, lyder det kort og koncist fra Schjødt, der som en alsidig vogn veluddannet teatermand, er kendt for sine idéer og vovemod.
“Så nej, ingen radikale ændringer fra min hånd. Odense Teater har jo en aftale med Kulturministeriet, som giver de fleste penge til Odense Teater. I den aftale står der helt klart, at vi skal ramme bredt, være alsidige og spille noget for enhver smag. Noget jeg faktisk sætter en stor ære i at følge op på. Jeg vil helt sikkert udfordre formaterne”.
Jacob Schjødt, som fylder 41 den 26. februar, har siden 2012 været en del af teatrets faste dramaturgiat, der rådgiver direktøren om udvælgelsen af repertoire. Om han fortsat vil rådgive direktøren, altså sig selv; svarer han ikke på.
Som teatermand er Jacob Schjødt først og fremmest instruktør. Han har instrueret otte store forestillinger på Odense Teater. Og i en helt anden boldgade, instruerede han i 2013 Kerteminde Revyen. Blot for at understrege hans alsidighed.
Modig, nyskabende og kunstnerisk stærk
Ved lanceringen af navnet på den nye direktør, fortalte fungerende bestyrelsesformand Karsten Wind Meyhoff, at Jacob Schjødt var valgt i et stærkt felt på 33 kandidater.
Han tilføjede at Jacob Schjødt var udpeget fordi, “han er en af landets mest efterspurgte instruktører, fordi han er modig, nyskabende og kunstnerisk stærk – også er han en formidabel leder, der skaber et stærkt følgeskab omkring sig. Jacob kender desuden Odense Teater indgående, og han kan med sin iderigdom og moderne tilgang til teatret fortsætte den stærke udvikling af vores regionale landsdelsscene, og dermed sikre, at vi fortsat er et af landets førende teatre”,
Hvad glæder du dig mest til som ny direktør på Odense Teater?
“Allermest til at sætte mig ind i en fuld teatersal og se publikums forventningsfulde blikke. Og til at vise dem noget af al den fantastiske kunst, vi pønser på at lave på teatrets scener”.