Da jeg “som udsendt medarbejder” for næsten 35 år siden ikke fik brug for billetten superfærgen M/F Estonia.
Der er datoer, som står stærkere i erindringen end andre. Som nu onsdag den 29. september 1994, der for eksempel er en af de datoer, som står stærkest i mit livs bagkatalog. Den dato slipper mig aldrig.
Den dag da 135 mennesker mistede livet i det iskolde glubske hav.
Der sættes sikkert aldrig et endegyldigt punktum på sagaen om Scandivanien Star-tragedien. Katastrofens ofre ønsker stadig at få flere svar på spørgsmålene om det f,.eks. var myndighederne, færgernes ejere, om det var Søfartsstyrelsen eller redningssystemet – eller borgportens lukkemekanisme, som svigtede. Eller en helt sjette instans.
Ansvaret sejlede stadig, konkluderede Ritzaus udsendte og danske politikere efter samrådsmødet på Christiansborg for nyli .
Her var der stadig kø ved håndvasken ligesom erhvervsminister Morte Bødskov (S) afviste at svare på spørgmålet, om Staten er klar til at påtage sig et retslig ansvar over for de efterladte – og de overlevende.
Denne skribent fulgte samrådet på FOLKETINGETS TV, hvor stemningen til tider var overophedet. Morten Bødskov (S) lyttede intenst, men kom ikke med forløsende svar på, hvordan det kunne ende som et mareridt pg tomme redningsbåde i det Iskolde hav.
Flere hundre familier har stadig dyve arpå sjælen.
På afstand var jeg selv en del af katastrofen. Både den jeg oplevede flere dage i Tallinn og på havnen i Stockholm, hvor farverige plakater i flere dage “reklamerede” for den prægtige færge, med alle dens gastronomiske tilbud, som aldrig ankom til Sveriges hovedstad. Overskriften : En rejse du aldrigt glemmer. Tankevækkende.
Historien er den, at jeg stod op en meget tidlig morgen og sendte, som jeg også gjorde den dengang, et hastigt blik på fjernsynets morgen-nyheder. Imens pakkede jeg kufferten. Jeg skulle på reportagerejse til den estiske hovedstad Tallinn, som jeg selv havde være med il at tilrettelægge sammen med DSB’s Rejseburerau.
Ifølge planen, skulle vi flyve til Arlanda i Stockholm og derefter sejle med den nyindsatte superfærge M/S Estonia, en stor begivenhed, vi skulle skrive en reportage om.
Færgen var endnu ikke i havn i Stockholm, da vi fløj til den svenske hovedstad.
“AVISENDAMARK” tirsdag den 3. december 2024 med reportagen fra det politiske samråd på Christiansborg, hvor der igen blev fokuseret på svaret for færgens forlis. En færgeafgang som aldrig blev sikkerhedskontrolleret .
Min kollega Anders W. Berthelsen, der dengang var ansat på beretter om tidlig onsdag morgen i september 1994.
“Go’ morgen Anders, det er John. Vores færge synker”.
Min gode ven og kollega John Borgkilde fortæller om den vittige. morgenstund.
“Jeg tror sgi’ ikke, vi kommer til til Tallinn. slet ikke med den færge, vi har billetter til”, fortsatte han.
“Hvorfor ikke?”, spurgte jeg. “Fordi færgen Estonia, som vi har billetter til, er på vej mod havets bund. Den forliste i nat. Mange hundreder er allerede druknet”.
Borgkilde havde hørt morgennyhederne i radioen. Det havde jeg ikke. Færgen var om natten bukket under i hård kuling og Østersøens høje bølger: 852 ombordværende omkom, viste det sig senere.
Jeg modtog den lille bog fra statsredertiet som appetitvækker, inden vi skulle sejle med den nye superfærge Estonia fra EstLine, som var unge Estlands maritime stolthed. Bagved et par akvareller, jeg købte af kunstneren selv – i Tallin, Estlands hovedstad.
Ved næste afgang fra Stockholm skulle færgen have sejlet os til Tallin – på en pressetur.
Trods katastrofen kom vi afsted alligevel. Vi fløj til Stockholm med SAS og videre
med Estonia Air – som var et bedaget og udrangeret Aeroflot-fly.
Havde vi været ombord, ville vi næppe have overlevet.
Skæbnen var os nådig.
Siden har vi, trods den alvorlige baggrund, kaldt os “de overlevende fra Estonia”. Hvilket vi også var,
Berthelsens tilbageblik
Denne dramatiske historie, under rubrikken “Dødens færge og det frosne hav”, er den ene af journalisten Anders Wedel Berthelsens omkring 180 beretninger, som han har samlet i sin velskrevne erindringsbog “Skriverkarl i Odense” (208 sider – Forlaget Skulkenborg).
Omtalen af katastrofen er en del af bogen, som hovedsaligt fokuserer på forfatterens private iagttagelser på Fyn
At være på sidelinjen af en skibskatastrofe var ufatteligt. Og den oplevelse ville min gode kollega gennem mange år, Anders W. Berthelsen, gerne dele med sine læserne.
“Estonia-tragedien er et eksempel på en historie, som uvægerligt dukker op i enhver journalists liv, fortæller Anders W. Berthelsen, som var ansat på Berlingske.
Estonia fortliste i 1994 i det østlige Østersøen – sydvest for Finland. Det var en af de største skibskatastrofer i nyere tid. 852 omkom og 137 overlevede i det frosne vand
John Borgkilde