Vælg en side

Fælles for de internationalt højt anerkendte kunstnere, med hver sine kreative rigdomme, betegner sig som nært beslægtet H.C. Andersen… det gælder opfindsomhed, kreativitet og verdensberømmelse. Derved synes det kunstneriske fundament i det kommende oplevelses- og formidlingsunivers  H.C. Andersens Hus – som åbner i juli. Uanset diverse Covid-19-restriktioner.

De tolv idémagere og eksperter udi arkitektur, design, lys, lyd skaber i eventyrligt samspil en parade af synlige og indre billeder i museets permanente udstillingsrum, der bygges under den fynske muld.

Et underjordisk område som i sin meget tekniske opbygningsface er hermetisk lukket for offentligheden og den nysgerrige medieverden.

Under normale omstændigheder, ville afsløringen af det respektindgydende personale have været et guldrandet præsentations-show værdigt, men også dét har været umuligt at gennemføre, som følge af epidemien. Alene navnene er personlighederne med hver sin blå bøg, som manifesterer det nye H.C.Andersens Hus som en kulturel perle i højt internationalt niveau.

Taler til Andersens univers og værdier
”Det har været vigtigt for os, at engagere kunstnere, som på hver deres måde taler ind i H.C. Andersens univers og de værdier, det er rundet af. På den vis har det været ambitionen at skabe kunst, der på én gang er sin egen, men samtidig passer ind i det overordnede projekt: at skabe et H.C. Andersens Hus, hvor landskab, arkitektur, udstillinger, design og kunst smelter sammen i et sammenhængende værk”, fortæller Henrik Lübker, museumsinspektør og kreativ udvikler, som har fået tilføjet titlen Creative Director. Intet i dette museum, er som et klassisk museum. Intet.

Det er ikke kun i de indendørs arealer, publikum drages ind i eventyrets fortryllende univers – det sker også i det kuperede park- og haveområde, som lige nu bliver anlagt

De eksklusive all stars
Blandt spillerne på dette all stars-hold er den prisvindende danske forfatter Kim Fupz Aakerson, som sammen med amerikanske Daniel Handler står bag museets audiooplevelser. Daniel Handler er en litterær sværvægter som også er kendt under forfatternavnet Lemony Snicket, som har solgt over 70 millioner bøger- ligesom han har skrevet manuskripterne til Netflix-serie og flere Hollywood-film.

Kim Fupz og Snicker er blandt en lille eksklusiv skare af forfattere, som i lighed med manden i centrum, H.C. Andersen, formår at skabe fortællinger, som taler til børn og voksne på lige fod. Hvilket er en kunst i sig selv.

Berømtheder i flæng
Fupz Aakerson og Handler er i fornemt selskab med blandt andre den brasilianske installationskunstner Henrique Oliveira  den britiske dukkemager Andy Gent – samt personligheder som Louise Alenius (DK), Veronica Hodges (DK),  Sandra Rilova (ES), Lewis Gibson (UK), Timothy David Orme (US), Noah Harris (UK), Simon McBurney (UK) og George Shelbourn (UK).

Henrik Lübker er overbevist om, at HCA-huset (det tituleres det, som om det fysisk ikke er hus) vil give publikum, store som små fra den store vide verden, en enestående totalkunstnerisk oplevelse, hvor arkitektur, kunst, design, lyd, lys og en strøm af billeder skaber nye nye former for den besøgendes møde med Andersens eventyr – og smelter oplevelsen sammen i ét sammenhængende værk.
Han tilføjer, at udstillingerne er udviklet af H.C. Andersens Hus og kunstnerne i samarbejde med det engelske designbureau Event Communications står for udstillingernes design og opbygning.

Tilsammen skaber de tolv kunstnere en udstilling, der rumliggør oplevelsen af Andersens litterære univers og tilbyder, som det hedder, nye perspektiver på H.C. Andersen, der betegnes som  en af verdenshistoriens mest folkekære og kreative tænkere.

Unikke musik- og lydfortællinger
På lydsiden vil besøgende samtidig kunne opleve fire originalværker af den prisvindende danske komponist Louise Alenius, der fortolker H.C. Andersens NattergalenSnedronningen, Den grimme Ælling og Den lille Havfrue. Louise Alenius er kendt for sin skæve tilgang til den musikalske fortælling – hun hacker formaterne og udfordrer sit publikum – og netop dét samspil mellem musikken og det der foregår uden for lydsiden, er også karakteristisk for hendes værker til H.C. Andersens Hus.

Dette er chefarkitekt Kengo Komas og de engelske havearkitekters bud på det spektakulære haveunivers med træer, høje buske og buede gangstier. En oase som ifølge planen bliver åbent døgnet rundt – også for andre end museets gæster.

Kunstinstallationer i papir og genbrugstræ
Blandt husets fysiske installationer finder man en kæmpeinstallation af danske Veronica Hodges, inspireret af svalen i eventyret om Tommelise.
Veronica Hodges har tidligere skabt den populære og fortryllende papirinstallation Cherish i Marmorkirken i 2018, hvor 15.000 lyserøde kirsebærblomster i papir svævede fra kirkerummets loft.

Foruden papirkunsten byder den fysiske udstilling også på den brasilianske installationskunstner Henrique Oliveiras massive træinstallation, der henter inspiration i eventyret om Fyrtøjet.
Henrique Oliveira er internationalt kendt for sine tredimensionelle værker i genbrugstræ og har særligt markeret sig med kunstinstallationer som Baitogogo, en slags gordisk knude, udstillet på Palais de Tokyo i Paris og den enorme labyrint-lignende træinstallation Transarquitetonica, udstillet på MAC i Sao Paulo.

Fantastisk dukkemager
Til at levendegøre Andersens fortællinger har museet allieret sig med den højt anerkendte britiske dukkemager Andy Gent, der i 25 år har kreeret dukker til dem som kaldes stop-motion-film.
Mr Gent har skabt dukker til Tim Burtons stop-motion film Corpse Bride, ligesom han også stod bag de mere end 1000 forskellige hundedukker til Wes Anderson-filmen Isle of Dogs.
Som en væsentlig del af udstillingen, vil man kunne opleve Andy Gents dukker i fortællingerne Den standhaftige Tinsoldat, Den lille Havfrue, Snedronningen og Den lille Pige med Svovlstikkerne, der alle opføres som traditionelt dukketeater.

Poetiske illustrationer og animationer
Som visuelt led i udstillingen tilføres Andersens eventyr også sanselige illustrationer og animationer. Blandt andre fra den spanske illustrator Sandra Rilova, hvis underfundige, poetiske illustrationer, skaber et spil mellem det konkrete og det symbolske og fortæller flere historier i et og samme billede, mens den prisbelønnede kunstner og kortfilminstruktør Timothy David Orme, inviterer publikum med på en altomsluttende, animeret filmrejse ind i H.C. Andersens fantasifulde sind.

Det bliver således en kunstnerisk totaloplevelse med et væld af dimensioner, hvor publikum kan forvente, at alt er velkendt, og intet er, som det plejer.

”Publikum kan forvente at begive sig ud på en rejse, begive sig ind i en verden, hvor humor og leg fylder mindst lige så meget som svar og sandhed. Publikum kan forvente at opleve en verden, hvor du træder ind i surrealistiske gameshows eller bliver kastet rundt af elementerne, som var du en tinsoldat. En verden, hvor du ligger på bunden af havet og kigger op, kigger ud, på en anden verden som en lille havfrue der går så grueligt meget igennem som den grimme Ælling. Publikum kan forvente en verden, der er til alle aldre og tider. Til familier og til den enkelte,” uddyber Henrik Lübker.

På spørgsmålet om, hvornår H.C. Andersens Hus åbner, svarer marketingkoordinator og pressekontakt Lone Weidemann en smule kryptisk; at det afhænger af situationen på corona-området.
“Vi kan desværre ikke sætte dato på åbningsdagen, men som udgangspunkt siger vi i løbet af sommeren 2021, men at vi ser tiden an i forhold til en konkret dato – og følger, som alle andre aktører i kulturlivet, Covid-19-situationen, før der meldes en åbningsdato ud -. mere konkret kan. det desværre ikke siges”.

Fakta om H.C. Andersens Hus
HCA-komplekset er idéudviklet og tegnet af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma og hans tegnestue, som blandt andet står bag det nye olympiske stadion i Tokyo – som åbnes til sommer. Uden tilskuere.
I designprocessen i Odense har tegnestuen blandt andet hentet inspiration i eventyret Fyrtøjet, hvor træet (det store forsidebillede på bloggen) i fortællingen afslører en underjordisk verden, der på forunderlig vis åbner nye perspektiver for øjnene af beskueren.

Selve museumsbyggeriet dækker et areal på 5.600 kvadratmeter hvoraf to tredjedele ligger under jorden og munder ud i et eventyrligt børneunivers. Bygningen fletter sig sammen med en magisk have skabt af landskabsarkitekterne MASU-Planning. Dertil kommer en bred vifte af state-of-the-art teknologier og scenografiske greb, der tilsammen vil levendegøre H.C. Andersens eventyrlige univers.

Fondsstøtte
H. C. Andersens Hus er et af de største og mest ambitiøse danske museumsbyggerier i nyere tid og er realiseret med substantiel støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal samt bidrag fra Nordea-fonden, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond og Odense Kommune.