Vælg en side

“At blive pensionist efter et liv med balletten er ikke nemt. Slet ikke som 40 årig. Man vinker farvel til en dagligdag….  jeg kan allerede mærke duften af længsel. Det er i blodet og minderne”.

Sådan konkluderede karakterdanseren og koreografen Esther Lee Wilkinson for præcist et år siden, et interview med Politikens ballet-redaktør.
Årsagen til samtalen var en afskedsstund på Den Kongelige Ballet. Her rammes pensioneringsalderen, når de man som medlem af nationalkompagniet runder fyrre år. Uanset hvem man er og hvad man kan og iøvrigt har lyst til.

Esther Lee Wilkinson var imidlertid helt klar på al det, hendes nye liv ville byde hende. Ikke mindst evnen til at lære fra sig, at være pædagogisk korrekt.

Nu er jeg så blevet ansat på Odense Teater. Ikke som balletdanser, men som koreograf. Det er en fantastisk udfordring, at jeg nu kan videregive store dele af min lærdom og viden på en helt ny måde, blandt de dygtige skuespillere på Odense Teater.

Kropssprog og gestikuleren
“Jeg ved ikke noget bedre end at sætte mig ind i en karakters kropssprog og gestikuleren. Også på teatret kan detaljen gøre en stor forskel. Jeg har glædet mig bravt til, i samarbejde og dialog med instruktører og skuespillere, at dykke ned i fysiske træk ved de karakterer, som Odense Teater vil præsentere, siger Esther Lee Wilkinson, som takket være en donation fra Wilhelm Hansen Fonden er tilknyttet Odense Teater som huskoreograf i de kommende to sæsoner.

Teaterdirektør Jacob Schjødt fortæller, at han på vegne af teatret er taknemmelige over, at det takket være en donationen kan tilknytte en kapacitet som Esther Lee Wilkinson til teatret de kommende to sæsoner.
Han tilføjer, at hun som huskoreograf vil kunne arbejde kontinuerligt med at løfte kvaliteten i det fysiske sprog til gavn både for publikum og ensemblet.

Esther Lee Wilkinson er anerkendt i branchen som balletdanserinde på Det Kongelige Teater og ikke mindst som leder af Corpus, det kongeliges eksperimenterende danse- og koreografiprojekt, der med succes fungerede fra 2012 til slutningen af 2021. Det var Det Kongelige Teaters tværfaglige tilgange og formatering af værker som opstod i nu’et.

Den første opgave for Esther Lee Wilkinson i Odense bliver forestillingen DET, baseret på Inger Christensens digtsamling af samme navn, som hun blandt andet skal iscenesætte i næste sæson.