Nogle datoer og årstal husker man bedre end andre. Indrømmet, så har jeg en svaghed for årstal og datoer. Især dem som skaber minder, historier og associationer – og som forlængst er noteret i min indre begivenhedskalender.
Sådan har jeg det med den 6. maj 1994. En ikonisk dag. For 31 år siden, blev forbindelsen mellem Frankrig og Storbritannien åbnet.
Det var i øvrigt også dét år, hvor musikeren Kurt Cobain og Formel 1-køreren Ayrton Senna døde på hver sin scene. Og året, da den senere OL- og VM-vinder Viktor Axelsen og popsangeren Justin Bieber fødtes. Og så var det året, da den senere direktør i Jysk-Fynske Medier, Alex Pedersen, vandt VM i cykelløb og såmænd året, da Odense Boldklub var heldige med at vinde på Santiago Bernabeu.
Vel er jeg årstals- og dato-nørd, og jeg markerer gerne de runde år, så længe der er noget at juble over.
I skrivende stund er det 31 år siden, at jeg som bestyrelsesmedlem i Danske Trafikjournalister var på en berigende rejse. “I toppen af den estimerede forening”, følte jeg det som et privilegium at leve op til formålsparagraffen; som bl.a. var, at søge viden i teknisk og faktuel udvikling inden for global trafik, til lands, til vands og i luften.Til glæde for medlemmerne og til opdateret information af mediernes brugere.
Vi var midt i en trafikal brydningstid – med etableringen af en fast forbindelse over Storebælt. Jeg husker første tirsdag i måneden var til pressebriefing hos trafikministerens skiftende adresser og også DSBs generaldirektør og pressechef kaldte en gang om måneden. Der var heftig udskiftning på begge poster. Dengang forgik møderne face to face – ikke digitalt. Og dér fødtes mange gode historier.
Jeg fulgte bl.a. udviklingen af især DSBs nye hurtigtog IC3 tæt. Der var f.eks. netop ankommet spritnye komponenter til Europa fra fabrikken i Japan. Pressekorpset tog til Hamburg for at prøvekøre vidunderet, bare trist, at toget kun kørte kørte en meter. Køkkenregionen og gastronomien var særdeles ok. Vi blev beværtet fornemt. Det ene af afskillige udsættelser af IC3-produktionen.
Vil ville i det hele taget være klogere over en bred vifte. I New Jersey uden for New York besøgte vi Volvo’s imponerende hovedkvarter. Og ovre på vestkysten besøgte vi Mærsk’ Terminal, med dansk know how og personale, i San Francisco’s voldsomt travle containerhavn. Vi var ombord på Mærsk’ næststørste fartøj. Lige inden afgang til Japan. Det var vildt. Herfra foregik al amerikansk eksport til især Østen. Fra Mærsk’ hovedkvarter var der udsigt til fængselsøen Alcatraz, hvor USAs mest hårdkogte forbrydere havde husly i årevis. I dag er øen en turistattraktion.
Men vi nåede også at besøge Boeings kæmpe store fabrikker lige nord for Seattle. Vi deltog i en briefing om SAS’ milliardbestilling af 20 styk Boeing 747, 767, 777 og 787 Dreamliner. Et af mit livs oplevelser som trafikskribent.Vi skulle flyve fra San Francisco til Kastrup, men SAS mente vi skulle mellemlande i Chicago, hvorfra SAS netop havde etableret direkte forbindelse til København. Opholdet i blues-musikkens mekka, brugte jeg bl.a til at lytte til den ægte vare i “Blue Chicago”. Det blev mit første af foreløbig fem besøg i den sublime storby.
Efter af have fordybet os i USA to day, ville vi i bestyrelsen fokusere på Europa – i 1994.
Det blev til reportager fra højhastighedstoget TGV fra Paris til Lyon (Valance). Videre til Madrid og Barcelona, hvor vi vores blokke blev beriget med notater om trafikken under jorden.
Tilbage i Paris mindede kolleger fra Den Europæiske Trafikjournalist Union om den monumentale åbning af en arkitektonisk smuk banegård i Lille, der var “pariser-ekspressens” sidste stop inden den spritnye Eurotunnel Le Shuttle.
På reportagerejsen måtte vi gennem informerende møder fra tidlig morgen til sen aften. Ved Lille besøgte vi Europas største togproducent Alstom, hvor “danske tog” kom til verden. Det kom der gode historier ud af. Så sent som i 2021 vandt Alstom Danmarkshistoriens største togudbud med forstærket fokus på mindre støj, mindre forurening og dansk design.

I de ti år jeg sad I Trafikjournalisternes bestyrelse, var jeg med til at arrangere mange rejser i rundt i verden, som alle mundede ud i et hav af artikler. Øverst invitationen til åbningen af tunnellen under Den engelske Kanal. Til højre får jeg et certifikat af den italienske Europa-formand. Til venstre er Dronning Elizabeth og Prins Philip netop ankommet, stærkt forsinket, med historiens første tog fra Victoria Station i London.