Vælg en side

Puk Lundemann er kaptajnen på skibet. Hun elsker kaptajn-rollen eller rettere jobbet som forestillingsleder – en vigtig hovedrolle. Vel at mærke, hvis alt går godt og skibet er på rette kurs. 

Når Puk Lundemann har sat sig til rette i sit vinduesløse styrehus, optræder hun nærmest usynlig iført sorte benklæder og sort t-shirt, uundværligt headset og håndholdt walkie talkie. Dér får kaptajnen, som hun kalder sig med et underspillet smil, brug for overblik, ro og erfaring fra “et liv i teateret”. Kaptajnen er øverste myndighed med ansvar for sejlads og sikkerhed, og den rolle trives hun med – ansvar og hurtige beslutninger. Intet overlades til tilfældighederne.

Puk Lundemann betegner sig selv som veluddannet og autodidakt. En dobbelttitel hun er stolt af at have siddende på sig.
“Selv om jeg kender enhver detalje på teatret og selv op jeg har levet det meste at mit liv på teatret, så lærer jeg noget nyt, hver eneste dag”.

“Selvfølgelig er der forestillinger, hvor jeg tænker holy magle, men på den anden side set, så kan jeg faktisk li’ at være presset og udfordret. Det er derfor, jeg er så fokuseret på de tekniske finesser. Min største opgave er, at få det hele til at se så let ud”, forklarer Puk Lundemann, 53, som nærmest er født ind i branchen.
I sit lundemannske hjem i Nyborg downtown, blev der snakket revy, teater og underholdning, hver eneste dag. Hun var blevet forelsket i teatermiljøet fra barnsben – mig husker stadig teatermiljøet som noget magisk, med mange spændende mennesker.

Sjovt nok var ambitionen ikke at blive skuespiller som sin far, entertaineren Arne Lundemann og mor Gitte, der var en agtet koreograf.
Som teenager valgte ærkefynske Puk til manges overraskelse teatret fra. I stedet blev hun uddannet inden for hotel og restauration. Blev tjener i 1989 på Grand Hotel og Scandic i Odense og rundede derefter københavnske hoteller som SAS og Falkonercenteret. Så fik hun hjemvé og blev ansat på Franck A overfor bladhuset – og så tilbage til Nyborg,

Er det nødvendigt, så tager Puk Lundemann også en tørn bag scenen. Foto: Cindie Madsen

“OPPASSER” FOR JESPER LANGBERG
Der ligger et 25 års jubilæum og lurer i ildsjælen Puk Lundemanns bevidsthed. Hun begyndte at arbejder fast på teatret i sæsonen 1997/1998 – som sufflør,. Desuden sagde hun ja til at blive en slags personlig oppasser (hjælper) for skuespillere som Vigga Bro, Marianne Høgsbro og Jesper Langberg.
“Jeg føler mig privilegeret over, at have arbejdet sammen med en kapacitet som Jesper Langberg, som var et fint menneske og en vanvittig dygtig skuespiler”.

Særligt en 40 års jubilæumsforestilling, står tydeligt  erindringen, fortæller Puk Lundemann om Jesper Langbergs 40 års skuespillerjubilæum, som Odense Teater markerede for legenden.
Langberg, som var uddannet på Det Kongelig Teaters Elevskole, var meget lykkelig for denne hyldest. “Husker jeg dagligt læste med ham på Grand Hotel, hvor han boede. Han var stilfærdig og kunne virke en smule skrøbelig og han ville kun læse med mig. Om aftenen insisterede han på, at jeg absolut skulle følge ham til kanten af scenen. Ellers nægtede han at spille. Da han så endelig gik på, var han fuldstændig fantastisk”.

Efter sine år som sufflør og personlig oppasser, var hun væk fra teatret en periode da det lå til højrebenet, at hun skulle være restauratør i “Lundemanns Kælder” på torvet hjemme i Nyborg.
“Jeg havde krudt bagi også dengang. Jeg kom, til at kede mig og savnede teatret. Da Odense Teater i 2006 søgte en forestillingsleder, søgte jeg stillingen blandt rigtig mange kompetente ansøgere. Jeg var heldig at få stillingen. Det må have gået godt, for jeg har været forestillingsleder lige siden og kunne slet ikke tænke mig noget andet. Slet ikke”, siger hun og tilføjer “at forestillingsleder på et teater som vort, skal kunne lidt af hvert. Jeg er så heldig, at være, hvad man kan kalde et stort omsorgsmenneske, som går op samarbejde på kryds og tværs af interesser og kompetencer, det hele i et sundt og positivt miljø.

HØJT TIL LOFTET
“Et teater er som arbejdsplads, bredt favnende med mange medarbejderen som alle mærker den særlige stemning. Vi er én stor familie. Når tiderne er hårde, står vi sammen og passer på hinanden. Sådan er det. Når skuespillerne for eksempel ikke kan finde en børnepasser forud for en aftenforestilling, så er det ikke ualmindeligt, at vedkommende tager poderne med på teatret. Akkurat som da jeg fulgtes med mine forældre i 1970’erne”.
“At der i mere end én forstand er højt til loftet på provinsens ældste teater – som åbnede i 1914, er den kendsgerning, som binder enderne sammen og som skaber en god aften for publikum”.

“Jeg har arbejdet med denne skønne juleforestilling i snart tre måneder”, fortæller Puk Lundemann, som siden ansættelsen i 2006 har været forestillingsleder i over 60 forestillinger .

Straks da Puk Lundemann slap tøjlerne til monstersuccesen “Bonnie & Clyde”, fik hun i gang med Charles Dickens mesterlige “Et juleeventyr”, som teatrets inkarnerede julepublikum, har hygget sig med et par gange eller tre og teatret tager altså nu en tur til. Iøvrigt  For med den innovative teaterdirektør Jacob Schjødt som iscenesætter. I sandhed en alsidige herre.

JULESPØGELSER
“Jeg har været igang med juleforestillingen i snart tre måneder”, fortæller Puk Lundemann, der som forestillingsleder har haft ansvaret for flere end 60 forestillinger på store scene.
“Og nu er jeg blevet enig med mig selv om, at jeg gerne tager 60 til. Jobbet og titlen er ganske enkelt blevet en del af mit DNA”.

“Allerede mens sommersolens lune stråler banede sig vej ind i lokalerne, blev der øvet på Charles Dickens’ skønne jule-spøgelseshistorie om gnieren Ebenezer Scrooge, som vrisser af alt og alle – ikke mindst af dem, som ønsker ham glædelig jul.
Når “Et juleeventyr” har 2023-premiere den 11. november, og frem til lillejuleaften vil julestemningen brede sig helt ud i Jernbanegade, fortæller Puk Lundemann som bortset fra et par opsætninger har haft ansvaret for samtlige teatrets juleforestillinger siden ansættelsen i 2006.

“Og mig som elsker julen”, siger hun og storsmiler. “Måske fordi, far som traditionen tro trakterer i køkkenet”. Og nej far Arne Lundemann er ikke uddannet skuespiller, men han er til gengæld særdeles veluddannet ved pander og gryder på Hotel Nyborg Strand. Det har familien været taknemmelig for lige siden”. “Et juleeventyr” er en co produktion med Aarhus Teater.

 En forestillingsleder (eller regissør), er ansvarlig i forhold til prøveforløb, opstilling af scenografi og afvikling af forestillinger, ligesom han eller hun formidler informationer mellem produktionen og teatrets afdelinger – fra de scenetekniske til de administrative. FL har ofte beføjelse til at foretage aflysning. Ifølge Gyldendals Teaterleksikon er det kun i Danmark man både bruger betegnelser som forestillingsleder og regissør. På engelsk og tysk bruges henholdsvis Stage Manager og Inspizient.    

 

Denne artikel er skrevet på grundlag af materiale, som er udarbejdet af Odense Teaters kommunikationsafdeling – og derefter redigeret af borgkildesblog.dk, som tilmed har fået lov til at bruge artiklen. 

God læselyst