Vælg en side

“Nu må du gerne kalde mig kongelige skuespiller, men vi kan godt fortsætte med at være du’s”. Sådan lød det, da Lars Arvad, direktør i Odense Sommerrevy, stolt røbede nyheden om, at Det Kongelige Teater netop havde udpeget ham til en stor rolle i en musical, som. opføres på Operaen i København.

“Indrømmet, så blev jeg meget overrasket, da det kongelige henvendte sig direkte og bad mig gå til casting på en bestemt rolle. De ville se mig i en udvalgt scene, som omfatter sang og skuespil. Så jeg læste om forestillingen, satte mig ind i handlingen, rollen og den udvalgte scene. Ret meget mere må jeg ikke afsløre endnu”, fortæller Lars Arvad, 43, som vedkender sig, at den store rolle på Operaen (Skuespilhuset med udsigt til Amalienborg) bliver en af hans hidtil største udfordringer. Især fordi forestillingen spilles i en for ham ukendt genre, som på sigt kan sende ham endnu et par trin op ad karrierestigen.

Titlen er en hemmelighed
Det Kongelige Teater, som producerer musicalen, har endnu ikke sat den på sit offcielle program. Dog ligger det fast, at den opføres inden nytår. Til daglig er den arkitektoniske perle, Operaen, Danmarks nationalscene – med såvel operaer som ballet, skuespil og koncerter på programmet. Operaen drives af Det Kongelige Teater.

Revychefen er ikke ukendt med musicalgenren – som publikum. Han har set flere af de største i Odense,  Aarhus og København samt i Berlin, New York, London. Og været begejstret for de fleste. “Det fascinerende ved musicalen, at det er en anden måde at opleve teater på”, siger han.


Det kostede i 2.500.000.000 kr. at bygge Operaen på Holmen. Der skulle 105.000 ark bladguld til, for at dække loftet på Store Scene. 3.500 arbejdere var med til at bygge i 2008. Skuespilhusets sorte stenmure går igen i det stemningsfulde scenerum på Store Scene.
De 650 højrøde siddepladser er placeret i 4 niveauer og giver alle en let og tilgængelig udsigt til scenen. Skuespilhusets Store Scene er også ideel for stormøder, konferencer og workshops.

Nu har jeg lige “afleveret endnu en revy”, så skal vi lige have lidt ferie – inden jeg skal begynde at tænke i musical i Det Kongelige Teaters regi – og en film. Kæft det bliver spændende.

Da kongen var knægt
Lige siden revykonge var knægt, har han prøvet det meste på en scene – men kun det meste. Nu venter nye store udfordringer for den videbegærlige scenekunstner, som snart kan tilføje en ny titel eller to på sit cv, der omfatter uddannet skuespiller, instruktør, revyforeningsformand, manuskriptforfatter samt på syvende år kunstnerisk direktør og ejer af Odense Sommerrevy – som efterfulgte seks år som idéudvikler og ansvarlig chef for vinterrevyen på Magasinet. Desuden klarer han, når kalenderen giver lov, adskillige opgaver som konferencier og tovholder på kulturelle events.

Kan andet end spille revy
Som gymnasieelev opførte han og nogle venner revy i et  cirkustelt på plænen bag Bullerup Butikstorv. Derefter ville han altså være rigtig skuespiller. Han blev optaget på Aarhus Teaters skuespillerskole, blev uddannet i 2006 og blev så fast ansat i to sæsoner, hvor han bl.a. spillede kejseren i “Kejserens Nye Klær” og ikke mindst den forvirrede unge mand i “Realisme” (2008), som skaffede ham en buket anmelderroser. Bjarke Eijgendaal skrev bl.a., at “forestillingen er fyldt med skæve og sjove indfald og man kan ikke lade være med at holde af den store Lars Arvad, der med hans komiske figur og dejlige selvironi rammer godt ind i arketypen af den danske unge mand“.

Derefter var den unge “kejser Arvad” klædt på til at ta’ tilbage til Odense for at realisere drengedrømmen om at skabe en revy for hele byen og for hele Fyn. I dag 15 år klogere, er han ikke i tvivl: “Jeg elsker revyens sjæl og uanede muligheder. Revyen lægger op til at tænke og levere lynende hurtigt – og til at få hvert et ord ud over rampen”.

Lars Arvad er kronisk nysgerrig efter at afsøge skuespillets ydre kringelkroge. En faglig nysgerrighed, han har i sinde at bevare. Det er den slags, som gør mit job så super spændende.