Vælg en side

Anna Ancher (1859-1935), velsagtens Danmarks største billedkunstner nogensinde, er siden sidst i 1800-tallet blevet hyldet for sin grænseoverskridende brug af farver og sin fabelagtige evne til at fange en solstråle. Det fine værk Syende Fiskerpige (herover) er signifikant for kunstnerens arbejde med netop solindfald i et interiør. Hendes mand i flere år, Michael Peter Ancher, (1849.-1827) var dansk maler, født op opvokset på Bornholm, med kunstnerisk udgangspunkt i realismen.

Parret, som tilhørte Skagensmalerne, er sammen med en lang række store navne repræsenteret på Kunstmuseum Brandts aktuelle udspil “Nål og tråd –  håndarbejde i kunsten”  som vises frem til den 23. februar 20

Her viser de gamle koryfæer, at de kunne andet end at male. Udstillingen “Nål & tråd – Håndarbejde i kunsten” præsenterer en lang række kunstnere, som på tværs af tid og sted, motiv og medie arbejdejde krydsfeltet mellem kunst og håndarbejde. Selv om der er dem som vil påstå, at al form for kunst er håndarbejde,

Historisk smuk udstilling
Med udgangspunkt i den danske kunsthistorie fra 1750’erne til i dag dykker udstillingen ned i håndarbejdets righoldige traditioner og kunstneriske nybrud. Den omfattende udstilling fremhæver de arbejdende hænders betydning i billedkunsten i en tid, hvor flere og flere søgte mod håndarbejdet i form af strik, hækling og broderi.

Igennem århundreder har håndarbejdet været en central del af kvinders husholdningsarbejde, ligesom det også har været en væsentlig indtægtskilde for såvel almuemænd som kvinder. I takt med industrialiseringen skød klædefabrikker som Brandts op over hele Danmark – her i Odense har det gamle klædefabrikskompleks stadig til huse. For snart 50 år siden lukkede fabrikken som nu er forvandlet til det internationalt kendt Kunstmuseum Brandts. Der er dog også flere nulevende kunstnere på væggene.

Historiske værker
Også i billedkunsten sætter håndarbejdet sine spor. Her finder vi tankevækkende beretninger om omsorgsarbejde og fabriksarbejde, fritidssysler, kønnede stereotyper og dydige kvindeidealer. Også med kunstnerisk udtrykskraft og oprør som ofte er ledsaget af håndarbejdet.
Udstillingen viser de tråde som er samlet op: Fra historiske værker, der skildrer håndarbejdende mænd og kvinder fra forskellige lag af samfundet, til billedvævere, som igennem årtier har forvandlet garn til originale kunstværker, og ikke mindst til en del af samtidskunsten, der i dag med fornyet gejst som aktualiserer håndarbejdet.

Stjerneparade
På udstillingen er der værker af: Anna Ancher, Michael Ancher, Bank og Rau, Wilhelm Bendz, Isabel Berglund, Inge Bjørn, Anders Bonnesen, Ragna Braase, Adam Christensen, Mette Clausen, Karoline Ebbesen, C.W. Eckersberg, Harald Giersing, Birke Gorm, Gudrun Hasle, Annette Holdensen, Olivia Holm-Møller, Olivia Rode Hvass, H.Å.M. (Hannah Amalie Nielsen, Åse Eg Jørgensen og Mette Damm), Adam Jeppesen, Cecilia de Jong, Jens Juel, Eva Koch, Christian Krohg, P.S. Krøyer, Rosita Kær, Anne-Sofie Overgaard, Julius Paulsen, Franka Rasmussen, Martinus Rørbye, Amalie Smith, Niels Larsen Stevns, Trine Søndergaard, Anna Thommesen, Hannah Toticki og Frederik Vermehren.

(Billedtekst) Anna Anchers brug af farver og fabelagtig evne til at fange en solstråler ses i værket Syende Fiskerpige. Man skal ikke være så skarpsindig i sin beskuelse, når man aner fiskerpigens tanker – og manden på havet. Ancher arbejder bevidst med komplementærfarver, de grønne blade og de røde blomster, det gyldne lys og de blå skygger, ligesom lokalfarven forlades til fordel for et atmosfærisk farvespi Ancher inspireres af den samtidige franske kunst, men hendes værker kan ikke entydigt klassificeres som impressionistiske. På trods af flimrende lys på væggen, præges billedet ikke af en hektisk eller flygtig øjebliksbetoning. Det er som om Ancher ”forvandler det impressionistiske øjeblik til den evighed, hvor tidens udstrækning materialiseres som lys og farve.” (Citat: Peter Nørgaard Larsen)