”Nå, ser det sådan ud heroppe fra, H.C. Andersen Haven og museet, det nye Carl Nielsen kvarter, koncerthuset og Odeon omme bagved. Imponerende. Sådan har jeg aldrig set det før”, fortalte Jesper Dupont, 41, da han besøgte blog-redaktionen, for at strø om sig med nyheder.
“Det er jo lige dernede, det hele begyndte i den smukke Lotzes Have. Al det jeg arbejder med i dag, blev født dernede. Sådan er det med mange andre, som ville skuespillervejen. Jeg var med i H.C. Andersen Paraden i ti lærerige år, fra jeg var seks til jeg var 16”, fortæller Jesper Dupont. “Det var faktisk lige dér nede, jeg blev fanget af skuespillets magi.”
“Jeg trådte mine barnesko i paraden, hvor Torben Iversen lærte os unger noget om disciplin og om at nyde glæden ved at spille teater – og om sammenhold. Han lærte os at sige replikker og måske ikke mindst, bevare fatningen, når piger og drenge tre gange om dagen skulle optræde foran flere hundrede ivrigt fotograferende tilskuere fra en række lande.
“Vist var det en magisk verden, der lå lige dernede…., hvor Torben Iversens om nogen, forstod at holde styr på sine skuespillerspirer. Han skabte glæden ved at optræde. Måske var det ikke den store kunst, men paradens børn og unge kunne underholde med små midler og fortælle H.C. Andersens eventyr på deres måde – og derved glæde tusindvis af byens gæster gennem de mange år. Det kunne vi mærke”, siger Jesper Dupont.
Lærer, instruktør, forfatter og medspillende H.C. Andersen i skikkelse af Torben Iversen tilføjer, forelagt Duponts ord, i dag, at gennem alle 36 år har det vigtigste at været, at lære ungerne disciplin, som også Jesper Dupont husker det. Men også respekt for fællersskabet og for publikum. Kære dem spilleglæde og at ingen at større end andre, Alle er ligeværdige. Men også at fortælle dem, at de skal tro på sig selv og eget værd, og lære dem at spille hovedrollen i deres eget liv”.
![](https://borgkildesblog.dk/wp-content/uploads/2023/06/0-10-300x225.jpeg)
“De ti begivenhedsrige år jeg havde lige dernede i Lotzes Have sammen med H.C.Andersen Paraden og Torben Iversen viste mig hvilken vej jeg skulle følge resten af livet. Det er en fantastisk vej”. Foto: John Borgkilde.
“Torben har jo ret. For vi unge, som gerne vil noget på scenen, men som viste usikkerhed, da handlede det om at tro på at selv .Og tro på det. De ord indprentede han i min sjæl. Havde jeg på den måde, ikke været så heldig, at få foræret en halv snes år under Torben Iversens vinger, så ville jeg aldrig have søgt ind på teatret, for at få en uddannelse .- og komme videre”, siger Jesper Dupont, som blev optaget på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater, hvor han blev uddannet i 2010.
Han fik flere store opgaver på teatret, ligesom han havde nogle afstikkere. Fra Det Kongelige Teater til Odense Internationale Musikteater. I 2012 medvirkede Jesper Dupont i Horváth-forestillingen “Kasimir og Karoline”, en præstation som sammen med rolle i Svalegangens “Besættelse” indbragte ham Reumert Talentpris – og pris-nomineret flere gange for sit lyd-design.
Heller ikke under skuespilleruddannelsen i Aarhus og de seks år i ensemblet, kunne han nære sig for, at arbejde på flere projekter. Blandt andet mens han spillede “Other desert cities” i Århus og “Inden for Murene” på Folketeatret. Begge steder oplevede han at spille samme med Ghita Nørby.
Lagde stemme til Peter Pan-film
Midt i det hele, mens Jesper Dupont stadig nød udsigten over fødebyen, mindede han overraskende din ydmyge blog-redaktør om den sommerdag i 1998, da jeg var kommet på sporet af historen om en veltalende teenager fra HCA-Paraden. Det viste sig, at være unge Jesper som var headhuntet af intet mindre end The Walt Disney Studios til at lægge stemme til en Peter Pan-tegnefilm. En god historie til avisen.
“Det var stort for mig, at få sådan en opgave. Hold op, det var et spændende univers, som viste sig at have elementer, der blev mit arbejde mange år senere. Jeg husker, da du kom fra avisen for at skrive historien. Det var første gang nogensinde, jeg kom i avisen ved navns nævnelse. Mine forældre købte mange Stiftstidender den dag”, husker Jesper Dupont, som senere udvidede sit cv med “uddannet skuespiller, instruktør, forfatter, speaker og indlæser af lydbøger, reklame-designer samt indehaver af Dupont Speak, der producerer voice-over samt grafiske videoer”.
Han er medejer af det Nyborg-baserede firma “Sans-1”, som producerer podcasts, podwalks, audiowalks og lydvandringer for kulturinstitutioner, som bevæger sig i spændingsfeltet mellem fiktion og virkelighed. Det skal da lige med i helhedsbilledet af Dupont, at han også er en fortræffelig crooner, hvisket han beviste i sit jazzband i 2010, da bandet med Curtis Curtis musikere indspillede et anmelderrost album i et studie i New York.
Lige nu instruerer han Den fynske Landsbys crazy sommer-spil “GenanVennerne” på Fjelstedsgårdens toppede brosten, inspireret af landsbyens bæredygtige tema og hjemme i Nyborg iscenesætter han den ikoniske musical “Cabaret” på Nyborg Vold – i en helt nyskrevet udgave. To yderpunkter i skuespilleriets brogede verden.
Eventyrlig lydvanding
“…. og så forøvrigt”, indskyder Dupont. “Sidst jeg optrådte dernede, var da jeg som producent og lydtekniker fortalte pressen og andre interesserede om vores seneste projekt, en eventyrlig lydvanding i Odenses gader.
Som han sagde, “hvor museets udstilling udfolder H.C. Andersens kendte og elskede eventyr, tager lydvandringen jer med på eventyr ud i det ukendte. I lydvandringen møder I figurer og historier fra H.C. Andersens mindre kendte eventyr, lige som I møder minder fra Andersens barndom i Odense”, fortalte Jesper Dupont ved introduceringen. “Når vi er ved minder, så står de ligefrem i kø, når jeg kigger derned. Slottet stod lige derhenne og heksens store smukke træ dér…og søen derhenne”.
“Nå, tilbage til virkeligheden. Tak for udsigten. Men hvad var det nu, vi kom fra. Jo, det var da historien om “GenanVennerne” ude i landsbyen.
(Læs artiklen andet sted på bloggen)